Skriva ut foton
-
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Skriva ut foton
Hallojsan
Sitter och försöker lära mig arbeta med foton i Ubuntu. Har precis börjat använda Lightzone för råbildskonverteringar (tack för tipset mattias) och GIMP för bildredigering. Båda programmen fungerar bra (efter att ha satt in en extra gig ram i datorn) men jag har inte hittat ngt bra sätt att skriva ut mina bilder. Gimp verkar ha ett bra utskrivningsprogram. Men det hittar inte min skrivare en HP Deskjet 5740. Skrivaren hittas utan problem av ubuntu och övriga program men GIMP:s verkar köra sitt eget Race. Som default används en Postscript skrivare (vad tusan det nu är) men det går att lägga in en ny från en lista men där saknas som sagt min skrivare. Det pappersformat jag fösöker använda är ett 10x15 cm fotopapper med avrivningsbar flik. Jag vill göra en kantlös utskrift (vilket skrivaren har stöd för).
Hur gör ni andra när ni skriver ut fotografiska bilder. Använder ni ngt annat program?
Tacksam för tips
Jonas
Sitter och försöker lära mig arbeta med foton i Ubuntu. Har precis börjat använda Lightzone för råbildskonverteringar (tack för tipset mattias) och GIMP för bildredigering. Båda programmen fungerar bra (efter att ha satt in en extra gig ram i datorn) men jag har inte hittat ngt bra sätt att skriva ut mina bilder. Gimp verkar ha ett bra utskrivningsprogram. Men det hittar inte min skrivare en HP Deskjet 5740. Skrivaren hittas utan problem av ubuntu och övriga program men GIMP:s verkar köra sitt eget Race. Som default används en Postscript skrivare (vad tusan det nu är) men det går att lägga in en ny från en lista men där saknas som sagt min skrivare. Det pappersformat jag fösöker använda är ett 10x15 cm fotopapper med avrivningsbar flik. Jag vill göra en kantlös utskrift (vilket skrivaren har stöd för).
Hur gör ni andra när ni skriver ut fotografiska bilder. Använder ni ngt annat program?
Tacksam för tips
Jonas
- Prometheus
- Kontakt:
SV: Skriva ut foton
VassegoSualo skrev: Har precis börjat använda Lightzone för råbildskonverteringar (tack för tipset mattias) och GIMP för bildredigering. Båda programmen fungerar bra (efter att ha satt in en extra gig ram i datorn) men jag har inte hittat ngt bra sätt att skriva ut mina bilder. Gimp verkar ha ett bra utskrivningsprogram.

/ Mattias från designbilder.se
-
Jo det är ju ett vettigt alternativ helt klart men jag tycker det är ganska kul att kunna trycka ut lite bilder direkt hemma. Det blir lixom ett större projekt att beställa.
Angående din skrivare: http://www.linuxprinting.org/show_print ... skJet_5740
Välj: Download PPD (Postscript Printer Definition)
Öppna en bild i GIMP, välj "Print.." -> "New Printer" -> Välj namn: "HPDeskJet" -> "Setup Printer" -> "Browse (efter PPD-file)" välj PPD-filen -> tryck "ok".
EDIT: Glömde "SAVE SETTINGS" längst ner, annars blir det inte långvarigt.
Välj: Download PPD (Postscript Printer Definition)
Öppna en bild i GIMP, välj "Print.." -> "New Printer" -> Välj namn: "HPDeskJet" -> "Setup Printer" -> "Browse (efter PPD-file)" välj PPD-filen -> tryck "ok".

EDIT: Glömde "SAVE SETTINGS" längst ner, annars blir det inte långvarigt.
Senast redigerad av 1 CryingFreeman, redigerad totalt 16 gånger.
-
TAckar Tackar!
Vilken pärla du är! Skall genast prova när jag kommer hem!
Hoppas Hoppas Hoppas det funkar.
Får man fråga vad postscript printer är?
Vilken pärla du är! Skall genast prova när jag kommer hem!
Hoppas Hoppas Hoppas det funkar.
Får man fråga vad postscript printer är?
Postscript är ett sidbeskrivningsspråk för utskrifter:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Postscript
Postscript Printer i Gimps fall är nog bara någon standardgrunka utan något speciellt inställt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Postscript
Postscript Printer i Gimps fall är nog bara någon standardgrunka utan något speciellt inställt.
-
Problem 
Jag följde sidan du länkade till och valde ppd filen i GIMP.
När jag fösöker skriva ut så får jag felmeddelandet
lp:FEL - inget standarmål tillgängligt.
vad katten betyder det?

Jag följde sidan du länkade till och valde ppd filen i GIMP.
När jag fösöker skriva ut så får jag felmeddelandet
lp:FEL - inget standarmål tillgängligt.
vad katten betyder det?
Underligt. Har du valt någon standardskrivare i *ubuntu ?
-
Ja det tror jag kan inte kolla riktigt nu men jag har installerat skrivaren i Ubuntu och det fungerar att skriva ut i alla andra program jag testat. Men om den är satt till standard det vet jag inte men jag antar 
Tack för tålamodet

Tack för tålamodet
-
Jepp min skrivare är inställd till standard (ursäkta dröjsmålet har inte suttit vid datorn på några dagar)