Fullständig installationsguide
Undrar om någon har behov av en fullständig guide till installationen.
Vet att jag hade behövt det när jag hoppade från XP till Ubuntu.
Vet att jag hade behövt det när jag hoppade från XP till Ubuntu.
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hmm. Det här låter som ett projekt. *flyttar* 

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Tja, de flesta som hittat hit har nog inte det, däremot om någon här kanske rekommenderar Ubuntu till någon annan kan det ju vara trevligt att skicka med en länk som guidar dem genom installationen.
Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
En bra installationsguide tror jag skulle bli hyffsad välanvänd. Den som vill skriva en sådan får gärna göra det i wikin. Bilder är ju att rekommendera.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Munken gillar initiativet 

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Det finns en ganska så bra guide på http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php och under rubriken Just beginnning.
Sajten innehåller annat nyttigt också som till ex. jämförelse mellan apt-get och aptitude samt sudo och gksudo. Själv lyckades jag sudoa bort min .ICEauthority...
Sajten innehåller annat nyttigt också som till ex. jämförelse mellan apt-get och aptitude samt sudo och gksudo. Själv lyckades jag sudoa bort min .ICEauthority...
[quote="petri0"]Det finns en ganska så bra guide på http://www.psychocats.net/ubuntu/index.php och under rubriken Just beginnning.
Sajten innehåller annat nyttigt också som till ex. jämförelse mellan apt-get och aptitude samt sudo och gksudo. Själv lyckades jag sudoa bort min .ICEauthority...[/quote]
Bra länk. Den kapar jag till min sig.
Sajten innehåller annat nyttigt också som till ex. jämförelse mellan apt-get och aptitude samt sudo och gksudo. Själv lyckades jag sudoa bort min .ICEauthority...[/quote]
Bra länk. Den kapar jag till min sig.

Alias "marsu" i #ubuntu-se @ freenode.
Ubuntu guide
Ubuntu guide
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Trazan.
Jag uppfattar det som att du har ett förslag här ovan. Jag skulle nog tycka att det vore förträffligt med en installationsguide. Kolla runt och återkom med tankar och idéer.
Hälsningar
Broder Tuck
Jag uppfattar det som att du har ett förslag här ovan. Jag skulle nog tycka att det vore förträffligt med en installationsguide. Kolla runt och återkom med tankar och idéer.
Hälsningar
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Har ni sett Linux Format Special - Get Started with Ubuntu (LXFS07)?
Den kostar ca 209 kronor och inkluderar 3 cd (live-CD, viktiga .deb paket samt flera utmärkta tutorials)
Dessutom Linux Format September 2006 (LXF83) med Ubuntu DVD och en artikel på 8 sidor om Ubuntu, inklusive en installationsguide på 2 sidor.
I min uppfattning är Linux Format tillsammans med Linux Journal de bästa Linux-tidskrifterna.
Datormagazin har några artiklar men håller sin lite neutralt vid val av distribution, som man säkert förstår.
Det fins ju flera böker också. Kan ni rekommendera något?
Den kostar ca 209 kronor och inkluderar 3 cd (live-CD, viktiga .deb paket samt flera utmärkta tutorials)
Dessutom Linux Format September 2006 (LXF83) med Ubuntu DVD och en artikel på 8 sidor om Ubuntu, inklusive en installationsguide på 2 sidor.
I min uppfattning är Linux Format tillsammans med Linux Journal de bästa Linux-tidskrifterna.
Datormagazin har några artiklar men håller sin lite neutralt vid val av distribution, som man säkert förstår.
Det fins ju flera böker också. Kan ni rekommendera något?
/M
Det ska ha kommit en Ubuntu bok... Yes, en The Official Ubuntu Book: http://www.bokpris.com/search.php?actio ... rch=ubuntu
Jono Bacon lovade att den snart ska läggas upp för översättning också.
Ang. Trazans ursprungliga undran så vore kanske det praktiskt att ha en guide på svenska. Olika wikis jag har sett innehåller visserligen information men är faktiskt jobbiga att läsa (inga bilder, är man ny så vill man oftast se screenshots). Är man kanske lite äldre och har inte använt engelskan så mycket så kan det bli för jobbigt och lätt att strunta i Ubuntu.
Jag undrar hur många sådana användare det finns.
Jag tycker att man ska inte uppfinna hjulet en gång till utan ta och översätta någon annans guide, givetvis fråga först. Någon som kan svenska bra?
Jag undrar hur många sådana användare det finns.
Jag tycker att man ska inte uppfinna hjulet en gång till utan ta och översätta någon annans guide, givetvis fråga först. Någon som kan svenska bra?

Skicka länk på guide som ska översättas, så kan jag åtminstone börja.
Har gjort en hel del översättningar genom årens lopp
Har gjort en hel del översättningar genom årens lopp
http://www.psychocats.net/ubuntu/installing 
Översätt gärna direkt in i Wikin. Har du inte jobbat i wiki tidigare och vill ha hjälp att komma igång så finns många som vill hjälpa. Om du vill kan du vänta med bilderna och bara skriva bild1, bild2 osv. till att börja med. Säkert vill någon annan ta tag i att fixa skärmdumpar om du översätter
Och glöm inte att posta länk till wikisidan här..

Översätt gärna direkt in i Wikin. Har du inte jobbat i wiki tidigare och vill ha hjälp att komma igång så finns många som vill hjälpa. Om du vill kan du vänta med bilderna och bara skriva bild1, bild2 osv. till att börja med. Säkert vill någon annan ta tag i att fixa skärmdumpar om du översätter

Och glöm inte att posta länk till wikisidan här..
Jag kan alltid fixa lite screen shots, jag menar hur svårt kan det va! 

[quote="TheOne"]Jag kan alltid fixa lite screen shots, jag menar hur svårt kan det va!
[/quote]
Svårt... Jag undrar fortfarande hur man lyckas ta screenshots när man installerar ett operativsystem.

Svårt... Jag undrar fortfarande hur man lyckas ta screenshots när man installerar ett operativsystem.

Jupp, den länken som sebastean skrev är vad jag menade 
Screenshots när man installerar, det undrar jag också...

Screenshots när man installerar, det undrar jag också...
- Cnuut
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
- Kontakt:
Installera i vmware så kan man ta screenshots 

Registered Ubuntu User # 8744
[quote="NelD"]Installera i vmware så kan man ta screenshots
[/quote]
Aha. Smart.

Aha. Smart.