Systeminfo till textfil

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Användarvisningsbild
Sundberg

Systeminfo till textfil

Inlägg av Sundberg »

Hej,
jag har försökt att reda ut det här på egen hand, men jag fixar det inte.
Målet är att få följande systeminfo:
- CPU-load (gärna i %)
- RAM-usage (i MB)
- eth0's Up- och download (i kb/s)
skrivet till en fil (en sk pipe) var 5:e sekund.

Barre hjälpte mig med CPU-biten genom att man hämtar info ur en fil som heter /proc/loadavg

Kod: Markera allt

while :; do echo TL \"$(awk '{print $1}' /proc/loadavg)\"; sleep 5; done > procpipe
Den här lilla snutten skriver dessutom "TL" framför aktuell CPU-load.

För minnesbiten så läste jag i "man" att free använder sig av /proc/meminfo
Därifrån kan jag ut info på liknande sätt, men då" $1 motsvarar kolumn1, $2 motsvarar kolumn2 osv så får jag med alla rader som står med i den valda kolumnen. Hur väljer man ut t.ex. den 4:e raden?

Nu ger inte en enstaka kolumn och rad mig den info jag vill ha... Så jag skulle dessutom behöva någon form av beräkning;

UsedRAM = MemTotal - (MemFree+Buffers+Cache)
Så småningom är allt tänkt att hamna i någon form av script och då kan jag göra kalkyleringen där.  Spelar det någon roll om jag använder bash, python eller perl för scriptet?

Var hittar jag aktuell up- resp download för eth0?
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

SV: Systeminfo till textfil

Inlägg av Rag3Rac3r »

Inte bash script detta, men PHP, detta är hur PHPSysInfo löst det du efterfrågar med eth0:

function network () {
    $results = array();

$bufr = rfts( '/proc/net/dev' );
    if ( $bufr != "ERROR" ) {
      $bufe = explode("\n", $bufr);
      foreach( $bufe as $buf ) {
        if (preg_match('/:/', $buf)) {
          list($dev_name, $stats_list) = preg_split('/:/', $buf, 2);
          $stats = preg_split('/\s+/', trim($stats_list));
          $results[$dev_name] = array();

$results[$dev_name]['rx_bytes'] = $stats[0];
          $results[$dev_name]['rx_packets'] = $stats[1];
          $results[$dev_name]['rx_errs'] = $stats[2];
          $results[$dev_name]['rx_drop'] = $stats[3];

$results[$dev_name]['tx_bytes'] = $stats[8];
          $results[$dev_name]['tx_packets'] = $stats[9];
          $results[$dev_name]['tx_errs'] = $stats[10];
          $results[$dev_name]['tx_drop'] = $stats[11];

$results[$dev_name]['errs'] = $stats[2] + $stats[10];
          $results[$dev_name]['drop'] = $stats[3] + $stats[11];
        }
      }
    }
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Ohh.. kalle kanon!
Jag har precis "cat:at" alla filer i /proc/, tänkte inte på att kolla vad undermapparna hette.. hoho.. hur mkt info som helst..

cat /proc/net/dev
ger en hel del användbar info. Tackar =)
Nu, i helgen, skall jag försöka scripta ihop något som kan skapa det jag vill. Strålande info Rag3Rac3r :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Rag3Rac3r
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av Rag3Rac3r »

Varsågod, vore intressant att se det färdiga resultatet sen...  ;D
Natural laws have no pity ~~ Quis custodiet ipsos custodes?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Ja, /proc hierarkin har massor med spännade systeminfo. Den kan dock vara lite svårtyd. Enklare kan vara att dra nytta av informationen från befintliga kommandon. T.ex.:
  • För att ta reda på minnesutnyttjandet: free
  • För att ta reda på hur data har laddats upp / ner via nätverkskortet: ifconfig (se rubrikerna "RX bytes" och "TX bytes", RX=received TX= transmitted)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

/proc är ett litet "titthål" in i kerneln :)

Inlägg av Okänd »

uptime så får du ju ut lite godis från också. även lite om resurs användningen
iofs i formen load average: 0.90, 0.66, 0.64

där dessa representerar hur många processer som försöker komma åt CPUn i medel under de senaste minuten, 5 senaste och 15 senaste minuterna
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Rag3Rac3r: Resultatet kommer :) Kommer att skriva en guide när jag fått allt på plats.  Stort tack för länken du skickade via PM =)
Humma.. kom på att jag inte vart helt tydlig med vad jag skall använda bl.a. det här scriptet till. längst ned i denna post så förklarar jag lite snabbt det hela.

Johan R-E: Jupp håller helt klart med om att free är betydligt enklare än t.ex. meminfo. "Problemet" för mig är att jag nyss lärt mig att man kan plocka ut rader ur filer såsom /proc/meminfo. Hur jag skall få informationen från kommandot free till en fil har jag inte en aning om ;)

Om någon som är på samma kunskapsnivå som mig är intresserad så finns det en enkel guide till system-info-kommandon på den här sidan: https://help.ubuntu.com/community/UsingTheTerminal (under rubriken 4.3 System Information Commands).

Barre: Har sagt till sambon att det är du som är ansvarig för att jag går runt och yrar om "awk", "grep", "sed", "proc" och allt annat skoj ;-)

Nu kommer vi till varför jag vill ha detta.
Jag har ett Logitech G15-tangentbord och på detta tangentbord så finns det en liten LCD-display. Några begåvade individer har skrivit ett program för Linux som gör att man kan skicka information till LCD'n.  Den intresserade kan snubbla in här: http://g15daemon.sourceforge.net/

För att få info till LCD'n så skriver man information till en s.k. pipe-fil (som tydligen inte alls får förväxlas med en textfil). Därefter beordrar man komponenten g15composer att läsa den filen. Voilá! så får man info till sin LCD.
Man kan ha flera pipes igång samtidigt. Med hjälp av en knapp på tangentbordet så cirkulerar man runt de olika pipe'sen.

För att få CPU-load till min LCD så gör jag som följer:

1) skapar en pipe som jag kallar för" procpipe" (när den en gång är skapad så behöver jag inte göra om det):

mknod procpipe p
2) Använder info från Barre för att peta in info i pipen:

while :; do echo TL \"CPU: $(awk '{print $1}' /proc/loadavg)\"; sleep 5; done > procpipe
Denna rad skapar, var 5:e sekund, en rad i procpipe som ser ut så här: TL "CPU:  0.65" (om nu den aktuella CPU-load'en är 0,65).TL anger textstorlek. TL = large, TM: medium: TS: small.

3) Beordrar g15composer att läsa från procpipe:

g15composer ~/procpipe
Resultatet:
[img width=88 height=79]http://pici.se/thumbs/t_rRNFzEoed.gif[/img]

Jag har dessutom två färdiga script som jag hämtat från nätet
Klocka:
[img width=88 height=79]http://pici.se/thumbs/t_QEhDrjlGj.gif[/img]
Amarok-info:
[img width=88 height=79]http://pici.se/thumbs/t_lXwcCDUfd.gif[/img]
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Sundberg skrev: För minnesbiten så läste jag i "man" att free använder sig av /proc/meminfo
Därifrån kan jag ut info på liknande sätt, men då" $1 motsvarar kolumn1, $2 motsvarar kolumn2 osv så får jag med alla rader som står med i den valda kolumnen. Hur väljer man ut t.ex. den 4:e raden?
Jag svarar mig själv ;-)
Om jag bara vill se kolumn2, 7-10:e raden från /proc/meminfo skriver jag så här:

sed -n '7,10p' /proc/meminfo | awk '{print $2}'
För att bara se kolumn2, 5:e raden skriver man så här:

sed -n '5p' /proc/meminfo | awk '{print $2}
8)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Sundberg skrev: Johan R-E: Jupp håller helt klart med om att free är betydligt enklare än t.ex. meminfo. "Problemet" för mig är att jag nyss lärt mig att man kan plocka ut rader ur filer såsom /proc/meminfo. Hur jag skall få informationen från kommandot free till en fil har jag inte en aning om ;)
Det är lugnt, du har redan kommit en bra bit på vägen. Det som behövs nu är lite mer vana. Som konkret svar på din fråga:

Följande tar fram hur mycket swap som utnyttjas för tillfället.

free | grep -i swap | awk '{print $3}'
Följande lägger resultat till slutet av en fil.

free | grep -i swap | awk '{print $3}' >> /sokvag/till/filen 
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

gasol: Strålande! hade helt glömt bort uptime. Där kan man ju sno både klocka, uptime & cpu-load (det borde vara samma cpu-info som man får via /proc/loadavg). Bugar & bockar :)

Johan R-E: hoho :) så det är man använder grep. Skrev ut en info-sida om grep men den var något knapphändig.. Snöade in på sed istället. Trodde inte att grep hade något att ge mig i det här fallet. Underbart hur fel man kan ha :)
På min lilla fina LCD kan jag nu se min CPU-load samt hur mkt RAM som används.
tack vare denna lilla snutt:

while :; do echo TL \"CPU: $(awk '{print $1}' /proc/loadavg)\" \"RAM: $(free -m | grep -i cache: | awk '{print $3}') MB\"; sleep 5; done > procpipe
kan jag se både CPU- samt RAMnyttjande.
[img width=88 height=79]http://pici.se/thumbs/t_zGrshAneY.gif[/img]
Johan. Stort tack =))

Nästa bit att peta in är då nätverkets upp- och nerhastighet. Skall kika på ifconfig.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Äsch.. nu ger jag upp (för idag i  alla fall) på nätverksbiten.
Kan inte hitta något kommando el. liknande som ger mig den aktuella upp- och nedhastigheten på nätverkskortet.
ifconfig kan svara på total upp- och nedladdning.
Fick, på irc, tips om IpTraf, men hittills har jag inte lyckats få ut infon (i IPTraf visas nämligen det jag är ute efter).

hujedamig.. trött som en gås.. Och något frustrerad ;-) Nåja. Det viktigaste är ordnat - cpu samt ram.  ;D
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Sundberg skrev: På min lilla fina LCD kan jag nu se min CPU-load samt hur mkt RAM som används.
tack vare denna lilla snutt:

while :; do echo TL \"CPU: $(awk '{print $1}' /proc/loadavg)\" \"RAM: $(free -m | grep -i cache: | awk '{print $3}') MB\"; sleep 5; done > procpipe
Kul att se att det för på sig :)
Men... awk har grep liknande funktion inbyggt, så det kanske är lite onödigt (även om det går) att skicka grep resultat till awk.
free -m | grep -i cache: | awk '{print $3}'

då får samma resultat med
free -m | awk '/cache:/ {print $3}'

Sundberg skrev: Nästa bit att peta in är då nätverkets upp- och nerhastighet. Skall kika på ifconfig.
Jag har ett "gammal" alias (vet inte var jag hittade ursprunget) men jag har modifierat det lite.
Alias är alltså ett sätt att skapa "genvägar" till program.
Hur du lägger till alias hittar du här: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,1393.0.html

och mitt alias ser ut så här

alias bw='/sbin/ifconfig eth1 | awk '\''/RX bytes/{print $2 > "/tmp/bytes"}'\'' FS="[:(]" ;  \
sleep 2; \
/sbin/ifconfig eth1 | awk '\''BEGIN{getline earlier < "/tmp/bytes"} /RX bytes/{printf "BW: %dKB/s %dMB/s \n", ($2-earlier)/(1024*2), ($2-earlier)/(1024*2000)}'\''  FS="[:(]"'
det gör att jag kan skriva bw i terminalen för att se bandbredden som används just nu.
$ bw
BW: 2215KB/s 2MB/s

OBS!!!
Jag kollar på eth1, så det måste du ändra till eth0 eller det nätverkskort du vill kontrollera.
Jag kollar enbart RX d.v.s. mottagen nätverksström "downstream"
men det går att leta efter "TX bytes" istället för "RX bytes"

Hoppas att detta kan vara till någon hjälp och fingervisning hur du kan gå till väga
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Hoho, jag fick inte alias att fungera.. Första gången satte jag det på tre rader, andra gången satte jag det på samma rad men med mellanslag mellan varje rad.. Terminalen gnällde på att sleep inte var installerat. Dessutom kunde den inte hitta /sbin/ifconfig...

Orkade inte böka med det där just då utan Jag snurrade runt på nätet och letade efter "bandwith monitors" och hittade en hel del. Lyckades dock inte riktigt få ut den infon jag vill..
Om någon är intresserad kan jag tipsa om:
bmon, bwbar, bwm & bwm-ng (alla finns i förråden).

Nåja, eftersom jag inte fick varken awk eller grep att få ut det jag ville från bwm (fick fram själva hastigheten, men misslyckades med att få till den extra texten so jag vill ha.. typ "ned: ").

Tittade igenom ditt script lite mer ingående och försökte köra det manuellt. Steg för steg. Då upptäckte jag att det du så finurligt får scriptet att göra är:
1) kolla (i /proc/net/dev)hur många bytes som har kommit in. Spara detta värde till en temp-fil
2) vänta i två sekunder
3) kolla igen hur många bytes som kommit in och dra sedan av de bytes'en som du sparat undan i temp-filen.
.Sedan är det en hel del saker jag inte har koll på (som t.ex. Begin, earlier etc.), men jag tror jag förstått den huvudsakliga funktionen.

Du är banne mig ingen dumskalle, du Barre =) (det där är verkligen, verkligen menat som ett super-duper-tack! Jag är otroligt imponerad).  ;D

Just, ja.. aliaset fungerar ju jättebra om man sätter allt på samma rad och ger fanken i att peta på mellanslagstangenten ; -)
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Och nu så fungerar det (nästan) precis som jag vill. Jag är inte riktigt nöjd med CPu-infon som hämtas från loadavg. Skulle gärna vilja se den i procent. Som det är nu kan den visa långt över 1.00.
Det jag vill veta är ju när CPU'n är hårt belastad. Är det när den står på 5.0, 10.0, 1.5, 47.0.. eller beror det på vilket väder det är ;-)

Den lilla raden som jag använder för att skicka info till min LCD ser numer ut så här:

while :; do echo TM \"CPU: $(awk '{print $1}' /proc/loadavg)\" \"RAM: $(free -m | awk '/cache:/ {print $3}')\" $(bwinout); sleep 2; done > procpipe
bwinout är ett alias (tack Barre) som ser ut så här:

alias bwinout='echo \"$(bwin; bwout) \"'
bwin ser ut så här (tack igen Barre):

alias bwin='/sbin/ifconfig eth0 | awk '\''/RX bytes/{print $2 > "/tmp/bytes_in"}'\'' FS="[:(]" ;  \sleep 2; \/sbin/ifconfig eth0 | awk '\''BEGIN{getline earlier < "/tmp/bytes_in"} /RX bytes/{printf "Ned: %dKB/s\n", ($2-earlier)/(1024*2), ($2-earlier)/(1024*2000)}'\''  FS="[:(]"'
och bwout ser så här (står i djup skuld till dig, Barre):

alias bwout='/sbin/ifconfig eth0 | awk '\''/TX bytes/{print $4 > "/tmp/bytes_out"}'\'' FS="[:(]" ;  \sleep 2; \/sbin/ifconfig eth0 | awk '\''BEGIN{getline earlier < "/tmp/bytes_out"} /TX bytes/{printf "Upp: %dKB/s\n", ($4-earlier)/(1024*2), ($4-earlier)/(1024*2000)}'\''  FS="[:(]"'
Resultatet:
[img width=88 height=79]http://pici.se/thumbs/t_JjJqQJZaJ.gif[/img]

Edit: Det som återstår nu det är antingen att skapa ett alias eller ett script som drar igång g15daemon, fyller filen procpipe med infon ovan och pekar g15composer till procpipe.

Just, ja.. är det någon som vet hur man kan få mellanslag i en echo-rad? Den här snutten

echo \"hejhopp      x\"
ger det här resultatet:

"hejhopp x"
Prövade att använda växeln -e och sedan peta in \t (för horisontell tabulator)på lite olika ställen, men det enda jag fick se var ett "t".
Senast redigerad av 1 Sundberg, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Sundberg skrev: Och nu så fungerar det (nästan) precis som jag vill. Jag är inte riktigt nöjd med CPu-infon som hämtas från loadavg. Skulle gärna vilja se den i procent. Som det är nu kan den visa långt över 1.00.
Det jag vill veta är ju när CPU'n är hårt belastad. Är det när den står på 5.0, 10.0, 1.5, 47.0.. eller beror det på vilket väder det är ;-)
Du skulle kunna ta CPU infon från top istället. T.ex.:

top -b -n 1 | grep Cpu | awk '{print $5}'
Eller som Barre föreslog:

top -b -n 1 | awk '/Cpu/ {print $5}'
Det ger dig CPU "idle time" i procent. Alltså hur mycket lediga CPU resurser det finns.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Johan R-E skrev:
Du skulle kunna ta CPU infon från top istället. T.ex.:

top -b -n 1 | grep Cpu | awk '{print $5}'
Eller som Barre föreslog:

top -b -n 1 | awk '/Cpu/ {print $5}'
Det ger dig CPU "idle time" i procent. Alltså hur mycket lediga CPU resurser det finns.
Yihaa! Tänk att jag blir så låst i mitt sätt att tänka.. Funderade ett tag på att nyttja top och då slå ihop allt som inte var "idle" alternativt skaka fram själva idle-nuffrorna  och ta de minus 100...
Det här fungerar ju perfekt. Om det står 0% (idle) eller 100% (usage) spelar ju ingen roll så länge jag vet när prollen får jobba hårt.

Nu ska jag se hur mycket spelet Wc3 TFT verkligen snor åt sig i form av prestanda.. En av anledningarna till att jag vill ha den här infon på LCD'n är för att lite koll på systemet när jag inte kan enkelt kan komma åt en terminal eller se t.ex. Conky.

Johan R-E: Tack!  ;D

Edit: humma.. jag får samma värde hela tiden.. "82,6%id," Nåja, jag skall ta mig en tid lite senare ikväll.
Senast redigerad av 1 Sundberg, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Det här är ett sånt "roligt" projekt att jag funderar på att köpa nytt tangentbord ;D
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Barre skrev: Det här är ett sånt "roligt" projekt att jag funderar på att köpa nytt tangentbord ;D
haha :) Ja, med dina talanger så skulle det kunna bli hur häftigt som helst; Rss-flöden, dagens TV-program, Vädret, IRC (senaste raderna) , MSN/ICQ/Jabber (meddelande när någon försöker få kontakt)  .. Ja i stort sett all info som går att hämta antingen från den egna datorn eller från nätet kan man ju faktiskt visa på displayen.

Det finns dessutom två extra funktioner på det här tangentbordet;
1) Multimedia-knappar (play, pause, stop, next track, prev. track + volume) som fungerar ypperligt med Amarok efter en smidig installation av ett script som Amarok rekommenderade.

2) Makro-knappar. Man kan, om man har rätt programvara, binda en eller flera olika tangenttryckningar till en tangent. 18 tangenter i tre olika lägen ger 54 olika makron. Inget jag använder idag, men nyttjade det en del i CounterStrike på den tiden det begav sig.

I nuläget skulle det faktiskt vara rätt praktiskt med tanke på att jag kör Openbox. Istället för att knyta t.ex. ALT+F12 till att öppna Firefox skulle jag kunna använda mina makroknappar.. hrmm..
Nästa projekt =)

Nåja.. lite väl dyrt är det förvisso.. ligger på ~800 kr.. Men så kan man få tecknen på tangenterna att lysa blått också.. Inte dåligt ;-)
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Sundberg skrev: Men så kan man få tecknen på tangenterna att lysa blått också.. Inte dåligt ;-)
Hahaha... blått is da shit... :)

Återgå till "Terminalforum"