Det går det vet jag naturligtvis.
Jag kör med bara ubuntu och jag har just varit hos min dotter.
Det är ett par månader sedan jag tittat på ett XP.
Jag hade glömt hur jävligt det kan vara. fullt med spyware och en massa program som startar. Jag försöker nu "sälja in" Ubuntu till henne.
Det är emellertid värre när det är till någon annan.
Går något fel och det är ens egen dator -So what, ingen kan titta argt på en.
Nu till min fråga:
Jag vet att Ubuntu automatiskt skall känna att XP finns där och lägga sig på en egen partition. Eftersom jag inte begriper detta så bra finns ju risken att jag ställer till något. Är det sannolikt att jag kan lita på att Ubuntu fixar detta själv? Är det något jag bör vara försiktig med?
installera ubuntu tillsammans med xp?
SV: installera ubuntu tillsammans med xp?
Finns det bara en hårddisk så se till att dela upp den. Så du inte kör över Windows. 
Nu minns jag inte exakt men du ska kunna minska storleken på den nuvarande partitionen, och ur det nya utrymmet får du möjlighet till att skapa en ny partition som du sedan lägger Ubuntu på.
Hoppas du förstod det där?

Nu minns jag inte exakt men du ska kunna minska storleken på den nuvarande partitionen, och ur det nya utrymmet får du möjlighet till att skapa en ny partition som du sedan lägger Ubuntu på.
Hoppas du förstod det där?

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ja jag förstod att jag skall dela upp hårdisken men jag är mycket osäker på hur
Nu är jag lite osäker med. Har aldrig gjort det själv faktiskt.
Men kan dra igång och köra Ubuntu virtuellt så kan jag kolla hur det går till.
Men kan dra igång och köra Ubuntu virtuellt så kan jag kolla hur det går till.

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Starta upp med Ubuntu live skivan, gå till System->Administration->Partitionsredigerare för GNOME (också kallat GParted)
Välj vilken disk du vill ändra, högerklicka och välj avmontera, högerklicka igen och välj Ändra storlek/flytta. När du gjort det så högerklickar du på det lediga utrymmet och välj Formatera och sedan Ext3 Primär (om du har mindre än 4 andra primära partitioner) och verkställ.
Ett tips är att skapa tre nya partitioner, en till /boot (min är på 50mb) och en swap-partition (min är på 1000mb), och givetvis till filsystemet. När du väljer installera så gör du som vanligt tills du kommer till partitioneringen. Där väljer du Manuell och högerklickar på den lilla partitionen (dvs. 50mb) och väljer monteringspunkt /boot den stora partitionen och väljer monteringspunkt / . Jag är nästan 100% på att Installationen monterar swapdisken rätt direkt, om du formaterat den som linux-swap. Sedan gör du som vanligt och när datorn startar om ska du ha en bootmanager, GRUB som du har linux i och även Windows XP.
Hoppas du förstod!
Lycka till!
Välj vilken disk du vill ändra, högerklicka och välj avmontera, högerklicka igen och välj Ändra storlek/flytta. När du gjort det så högerklickar du på det lediga utrymmet och välj Formatera och sedan Ext3 Primär (om du har mindre än 4 andra primära partitioner) och verkställ.
Ett tips är att skapa tre nya partitioner, en till /boot (min är på 50mb) och en swap-partition (min är på 1000mb), och givetvis till filsystemet. När du väljer installera så gör du som vanligt tills du kommer till partitioneringen. Där väljer du Manuell och högerklickar på den lilla partitionen (dvs. 50mb) och väljer monteringspunkt /boot den stora partitionen och väljer monteringspunkt / . Jag är nästan 100% på att Installationen monterar swapdisken rätt direkt, om du formaterat den som linux-swap. Sedan gör du som vanligt och när datorn startar om ska du ha en bootmanager, GRUB som du har linux i och även Windows XP.
Hoppas du förstod!
Lycka till!