Xubuntu textläge

Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Kategoriregler
Varning! Det som diskuteras här är inte alltid enkelt och det kan hända att vissa installationer/modifieringar kan göra ditt system oanvändbart. Inget för nybörjare. Gör alltid backup av känslig data innan du experimenterar.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Xubuntu textläge

Inlägg av xrx3z »

Hej!

Jag undrar om det finns nåt liknande /etc/initab eller nåt där man kan ändra så att Xbu inte startar xfce utan starten stannar i textläget precis som ubuntu servern gör. Ska ha den som spel server för WSW så jag behöver inte xfce eller gnome.

Init 3 är väl textläge?

Eller kan man köra en sudo apt-get uninstall xfce-desktop?? (Sitter inte vid den datorn nu så jag kan inte testa)

Tacksam för svar!

/X.
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Xubuntu textläge

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

runlevel 3 är "Full multiuser mode", dvs allt fast utan X. Du kan givetvis oxå ta bort xubuntu-desktop, men då försvinner oxå X (vilket du ju inte behöver). Dvs tar du bort xubuntu-desktop så har du en ubuntuserver.

Upstart (det som ska ersätta sysinitV) ska förmodligen få så kallade "profiles" i en inte så snar framtid, och numera så får man leka med /etc/event.d och kommandot "runlevel".

Det "korrekta (debian/ubuntu-sättet)" är att inte ha något du inte vill ha installerat. Tips från coachen: Avinstallera ditt *-desktop-paket.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 12 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av xrx3z »

Mysko...när jag kör:
sudo aptitude remove xubuntu-desktop ser det ut som det avinstalleras men efter rebooten är xfce kvar ändå.
Hur tar jag bort det?
Bild
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Aptitude kan bara ta bort paket komplett som aptitude installerat. Antagligen så har du installerat xubuntu-desktop med ett annat verktyg (t.ex. med en installationsskiva)? Prova "sudo apt-get autoremove", som enligt en hel del "högljudda" medlemmar ska fixa biffen.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 12 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "Experimentverkstad"