Jag har problem med en usbdisk.
Jag högerklickar på ikonen på skrivbordet och väljer "eject".
Jag får ett felmeddelande i en popupruta som lyder:
Cannot eject volume
Får jag dra ut usbsladden bara jag stänger fönstret som kom upp med innehållet på disken?
Förstör Ubuntu min hårddisk om jag drar ut sladden?
Går ej att ta bort usbdisk!
Går ej att ta bort usbdisk!
Senast redigerad av 1 HR, redigerad totalt 12 gånger.
SV: Går ej att ta bort usbdisk!
man umount gav mig denna info:
Lazy unmount. Detach the filesystem from the filesystem hierarchy now, and cleanup all references to the filesystem as soon as it is not busy anymore. (Requires kernel 2.4.11 or later.)
Så pröva med kommandot sudo umount -l /din/disk/
eller om du vill tvinga en avmontering: sudo umount -f /din/disk/
Lazy unmount. Detach the filesystem from the filesystem hierarchy now, and cleanup all references to the filesystem as soon as it is not busy anymore. (Requires kernel 2.4.11 or later.)
Så pröva med kommandot sudo umount -l /din/disk/
eller om du vill tvinga en avmontering: sudo umount -f /din/disk/
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Det kan beror på flera saker.
Om du har öppnat en fil så vill den inte verkställa eject. Stäng filen/filerna.
En annan och troligare orsak är att Hardware Abstraction Layer (HAL) strular vilket inte är så ovanligt, åtminstone inte för mig. Du kan kolla om enheten finns med i /media/.hal-mtab filen. Finns den inte där så är det nog ok att plocka ut/stänga av enheten. Ser du inte filen (som är dold) så välj Visa > Visa dolda filer.
Om du har öppnat en fil så vill den inte verkställa eject. Stäng filen/filerna.
En annan och troligare orsak är att Hardware Abstraction Layer (HAL) strular vilket inte är så ovanligt, åtminstone inte för mig. Du kan kolla om enheten finns med i /media/.hal-mtab filen. Finns den inte där så är det nog ok att plocka ut/stänga av enheten. Ser du inte filen (som är dold) så välj Visa > Visa dolda filer.
Satte in disken igen och provade eject.
Får rutan och disken står med i /media/.hal-mtab.
ext3 som synes då jag har gått över till Ubuntu helt och hållet.
Körde kommandot sudo umount -l /media/disk och ikonen från skrivbordet försvann genast.
MEN I Windows så klickade jag på dess ikon nere i fältet och sedan valde att koppla ifrån enheten i fönstret som dök upp.
Att det skall vara så jobbigt att mata ut en usbdisk i Ubuntu, skriva in kommando och sitt lösenord!
Får rutan och disken står med i /media/.hal-mtab.
Kod: Markera allt
/dev/sdb1 1000 0 ext3 noexec,nosuid,nodev /media/disk
Körde kommandot sudo umount -l /media/disk och ikonen från skrivbordet försvann genast.
MEN I Windows så klickade jag på dess ikon nere i fältet och sedan valde att koppla ifrån enheten i fönstret som dök upp.
Att det skall vara så jobbigt att mata ut en usbdisk i Ubuntu, skriva in kommando och sitt lösenord!
Normalt ska du bara högerklicka och kunna välja "Avmontera enhet".
Men du vet vad Murphys lag säger; Allt som kan gå fel, går fel.
Men det är väl bara en engångsföreteelse.
Men du vet vad Murphys lag säger; Allt som kan gå fel, går fel.

Men det är väl bara en engångsföreteelse.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!