Jag har försökt att få svenska bokstäverna åäö att fungera i Eterm, men det går inte så bra. Jag utgår från att problemet bottnar sig i att UTF8 är standard i Ubuntu, men jag kan inte säga att jag är 100% säker.
Är det någon på forumet som har lyckats att få komma runt problemet i Eterm? Vanligtvis skulle jag köra aterm, men det har krånglat en hel del på sistone, och Eterm ser faktiskt lite finare ut enligt mig.
Eterm - svenska bokstäver?
Problemet är löst.
Skriv gärna vad problemet var - forumet är sökbart, så kanske vill någon annan ha hjälp med samma sak.
Problemet är -såvitt jag förstår det- att Eterm inte automatiskt tar till sig av vilken characters encoding som man vill använda sig utav. Standard är tydligen en_US.UTF-8.
Startar man med LC_CTYPE="sv_SE" Eterm så fungerar det däremot som man önskar. Dock förutsätter det att man har gett stöd för sv_SE.UTF-8/ISO-8859-15 i "dpkg-reconfigure locales".
Jag hoppas att lösningen är tillfredsställande för de som undrar i framtiden. :-)
Startar man med LC_CTYPE="sv_SE" Eterm så fungerar det däremot som man önskar. Dock förutsätter det att man har gett stöd för sv_SE.UTF-8/ISO-8859-15 i "dpkg-reconfigure locales".
Jag hoppas att lösningen är tillfredsställande för de som undrar i framtiden. :-)
- sund
- Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS
skriver jag
kanske inte spelar nån roll iofs.
problemet jag har nu är att LC_CTYPE="sv_SE" inte fungerar att när jag skriver in den efter Eterm.
åäö funkar fortfarande inte, eller är det jag som gör på fel sätt?
så ligger sv_SE.UTF-8 där, men jag ser då ingen ISO-8859-15 nånstans.dpkg-reconfigure locales
kanske inte spelar nån roll iofs.
problemet jag har nu är att LC_CTYPE="sv_SE" inte fungerar att när jag skriver in den efter Eterm.
åäö funkar fortfarande inte, eller är det jag som gör på fel sätt?