Grub error 18

Användarvisningsbild
Jiraiya

Grub error 18

Inlägg av Jiraiya »

Ja, igår hade jag error 17 men nu får jag upp error 18. Vet inte varför men jag har lekt med Super Grub Disc
och installerat om xubuntu 7.04.

Efter en hel del sökande på det här forumet och ubuntuforums.org så har jag ändå inte riktigt hittat en lösning
och bestämde mig för att det är lättast att fråga personligen här.

Kod: Markera allt

18 : Selected cylinder exceeds maximum supported by BIOS
    This error is returned when a read is attempted at a linear block address beyond the end of the BIOS translated area. This generally happens if your disk is larger than the BIOS can handle (512MB for (E)IDE disks on older machines or larger than 8GB in general). 
Men om jag har en hårddisk på 160 GB får jag bara använda 512 mb av den med Xubuntu eller vad försöker felmeddelandet säga? (jag suger verkligen på de här med hårdvaror). Jag använde ju samma hårdisk till windows på samma dator och de funkade ju prima. Eller är det något som är fel med partitionen? Vad ska jag göra helt enkelt?
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Grub error 18

Inlägg av maths57 »

Det verkar som om Xubuntu inte kan läsa /boot. Om du prövar att installera om. När du ska partitionera skapar du en lite partition på kanske 500MB med monteringspunkten /boot. Skapa så en swap-partition med lämplig storlek. Sedan låter du resten av hårddisken ha monteringspunkten /.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"