Problem med usb-nätverkskort.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Tim Andersson
Kontakt:

Inlägg av Tim Andersson »

Hej. Jag har ett problem med mitt usb-nätverkskort och problemet är att Ubuntu inte hittar mitt nätverkskort. Nätverkskortet är ett Dlink DWL-G132 802.11g/2.4 GHz Wireless G USB Adapter och bredbandsroutern är en Dlink DI-624. Vad kan detta bero på och isåfall, hur kan jag åtgärda detta? Jag bifogar en länk med lite info om bredbandsroutern: http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... G/Fda99TY= . Ubuntutypen jag använder är Desktop.

OBS! Jag är inte så bra på just nätverk.
Mitt stjärntecken är Vågen
Användarvisningsbild
NoNick2
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av NoNick2 »

Enligt "skyshark88" på det engelskspråkiga Ubuntuforumet så skall det funka med "zd1211 wireless driver module". Personen skriver vidare att man inte skall boota med usb-pinnen i, utan stoppa i den först efter man loggat in.

Funkar inte det så kanske NdisWrapper är ett alternativ.
Card: D-Link DWL-G132 Airplus XtremeG rev. A2 (USB)

* Chipset: Atheros
* Driver: neta5agu.inf 1.01.41 from D-Link's site. Need to compile utils/load_fw_ar5523 and use it to load firmware that ships w/ driver (ar5523.bin) before loading ndiswrapper.
* Other: Working w/ ndiswrapper-1.6rc1. Full step-by-step posted in forum [43].
* Other: With ndiswrapper version 1.7 (and later), load_fw_ar5523 is not used; instead, install both neta5agu and athfmwdl drivers. With that, ndiswrapper will load the firmware when necessary.
Tim Andersson
Kontakt:

NoNick2 skrev:Enligt "skyshark88" på det engelskspråkiga Ubuntuforumet så skall det funka med "zd1211 wireless driver module". Personen skriver vidare att man inte skall boota med usb-pinnen i, utan stoppa i den först efter man loggat in.

Funkar inte det så kanske NdisWrapper är ett alternativ.
Card: D-Link DWL-G132 Airplus XtremeG rev. A2 (USB)

* Chipset: Atheros
* Driver: neta5agu.inf 1.01.41 from D-Link's site. Need to compile utils/load_fw_ar5523 and use it to load firmware that ships w/ driver (ar5523.bin) before loading ndiswrapper.
* Other: Working w/ ndiswrapper-1.6rc1. Full step-by-step posted in forum [43].
* Other: With ndiswrapper version 1.7 (and later), load_fw_ar5523 is not used; instead, install both neta5agu and athfmwdl drivers. With that, ndiswrapper will load the firmware when necessary.
ok. tack så mycket. ska testa att installera den drivrutinen. en fråga. fungerar den drivern med Edubuntu?
Tim Andersson
Kontakt:

SV: Problem med usb-nätverkskort.

ska också lägga till att nätverkskortet hittas i Device Manager men inte i nätverk...
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"