Hej. Jag har ett problem med mitt usb-nätverkskort och problemet är att Ubuntu inte hittar mitt nätverkskort. Nätverkskortet är ett Dlink DWL-G132 802.11g/2.4 GHz Wireless G USB Adapter och bredbandsroutern är en Dlink DI-624. Vad kan detta bero på och isåfall, hur kan jag åtgärda detta? Jag bifogar en länk med lite info om bredbandsroutern: http://www.dlink.se/?go=jN7uAYLx/oIJaWV ... G/Fda99TY= . Ubuntutypen jag använder är Desktop.
OBS! Jag är inte så bra på just nätverk.
Problem med usb-nätverkskort.
-
- Kontakt:
Mitt stjärntecken är Vågen
- NoNick2
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Enligt "skyshark88" på det engelskspråkiga Ubuntuforumet så skall det funka med "zd1211 wireless driver module". Personen skriver vidare att man inte skall boota med usb-pinnen i, utan stoppa i den först efter man loggat in.
Funkar inte det så kanske NdisWrapper är ett alternativ.
Funkar inte det så kanske NdisWrapper är ett alternativ.
Card: D-Link DWL-G132 Airplus XtremeG rev. A2 (USB)
* Chipset: Atheros
* Driver: neta5agu.inf 1.01.41 from D-Link's site. Need to compile utils/load_fw_ar5523 and use it to load firmware that ships w/ driver (ar5523.bin) before loading ndiswrapper.
* Other: Working w/ ndiswrapper-1.6rc1. Full step-by-step posted in forum [43].
* Other: With ndiswrapper version 1.7 (and later), load_fw_ar5523 is not used; instead, install both neta5agu and athfmwdl drivers. With that, ndiswrapper will load the firmware when necessary.
-
- Kontakt:
ok. tack så mycket. ska testa att installera den drivrutinen. en fråga. fungerar den drivern med Edubuntu?NoNick2 skrev:Enligt "skyshark88" på det engelskspråkiga Ubuntuforumet så skall det funka med "zd1211 wireless driver module". Personen skriver vidare att man inte skall boota med usb-pinnen i, utan stoppa i den först efter man loggat in.
Funkar inte det så kanske NdisWrapper är ett alternativ.Card: D-Link DWL-G132 Airplus XtremeG rev. A2 (USB)
* Chipset: Atheros
* Driver: neta5agu.inf 1.01.41 from D-Link's site. Need to compile utils/load_fw_ar5523 and use it to load firmware that ships w/ driver (ar5523.bin) before loading ndiswrapper.
* Other: Working w/ ndiswrapper-1.6rc1. Full step-by-step posted in forum [43].
* Other: With ndiswrapper version 1.7 (and later), load_fw_ar5523 is not used; instead, install both neta5agu and athfmwdl drivers. With that, ndiswrapper will load the firmware when necessary.
-
- Kontakt:
SV: Problem med usb-nätverkskort.
ska också lägga till att nätverkskortet hittas i Device Manager men inte i nätverk...