Hjälp mig välja skrivare!
God morgon. jag funderar på att köpa en skrivare/scanner men har förstått att det är en del problem med drivrutiner.
Jag tänkte därför som så att ni kan väl hjälpa mig och berätta vilka som funkar till linux=kubuntu vilka ni använder osv.
oj dax för jobb cya..
Jag tänkte därför som så att ni kan väl hjälpa mig och berätta vilka som funkar till linux=kubuntu vilka ni använder osv.
oj dax för jobb cya..
- zero gravity
- Wikiadmin
- Kontakt:
Går du in på system>administration>utskrift
så komemr en ruta upp där du kan välja ny skrivare. Välj detta alternativ o klicka framåt.
Där kommer du se en hel del drivrutiner sorterade efter tillverkare,
Om jag nu inte är helt ute o cyklar så tror jag det är dessa som det finns stöd för inbyggt i ubuntu.
Jag är dock inte hundra på detta men när jag instalerade min skrivare så var de bara o plocka rätt drivrutin från listan o så var de klart.
så komemr en ruta upp där du kan välja ny skrivare. Välj detta alternativ o klicka framåt.
Där kommer du se en hel del drivrutiner sorterade efter tillverkare,
Om jag nu inte är helt ute o cyklar så tror jag det är dessa som det finns stöd för inbyggt i ubuntu.
Jag är dock inte hundra på detta men när jag instalerade min skrivare så var de bara o plocka rätt drivrutin från listan o så var de klart.
Abusus non tollit usum
Det lättaste sättet är enligt mig att välja ett par eventuella skivare som man vill köpa. Kolla sedan på de varumärkernas hemsida, om det finns linux drivrutiner för just den produkt du vill ha. Se även till att kolla deras installations manualer, så att de inte e grymt mycket olika paket som du behöver kadda ner. Kanske dessa paket inte änns finns till ubuntu.. Är lite surt om man betalat en massa för skrivaren så funkar den inte.
Jag köpte nyligen en Brother DCP-110C och de hade linux drivrutinre i debian format. Mycket smidigt.
Jag köpte nyligen en Brother DCP-110C och de hade linux drivrutinre i debian format. Mycket smidigt.
Det här är inga vanliga potatisar
http://linuxprinting.org/ är bra vad gäller linuxskrivare. Om att köpa skrivare säger de på sidan http://linuxprinting.org/suggested.html följande: köp epson eller HP. Köp inte canon eller lexmark.
hallo igen. Jag får tacka för svaren. jag satt faktiskt och kollade på brother skrivare precis. Får känslan av att dom har bäst support på linux av alla tillverkare.hm. fick man en del att tänka på, jag återkommer med vilken det blev och förmodad support av er att installera drivisarna 
tack för ändringen av rubriken oxå..min egen var helt klart kass;)

tack för ändringen av rubriken oxå..min egen var helt klart kass;)
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
[quote="sweson"]tack för ändringen av rubriken oxå..min egen var helt klart kass;)[/quote]
Det va så lite så!
Det va så lite så!

[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
hallo vänner. Det blev en brother dcp-315cn är helnöjd så långt..hehe är inte lika nöjd med det här -->>
sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
dpkg: fel vid hantering av mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb (--install):
kan inte komma åt arkivet: Filen eller katalogen finns inte
Fel uppstod vid hantering:mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
det slår aldrig fel när jag följer guider..hm nån som vet vad som behöver göras här..jag har haft några småproblem med arkivet under veckan vet ej vad som är problemet behöver hjälp.
cya så länge
sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
dpkg: fel vid hantering av mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb (--install):
kan inte komma åt arkivet: Filen eller katalogen finns inte
Fel uppstod vid hantering:mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
det slår aldrig fel när jag följer guider..hm nån som vet vad som behöver göras här..jag har haft några småproblem med arkivet under veckan vet ej vad som är problemet behöver hjälp.
cya så länge
- n4h0j
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Eh.. Jag antar att du är i samma "mapp" som arkivet ligger? Riktigt dum fråga, men...
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
den väljer tmp-mappen som förval men det styr ju jag vart jag ska lägga den iofs.Vart bör jag lägga den?? får upp nåt om fel sökväg .nej jag är inte i arkivet ?tror jag? hehe. jag använder kubuntu
Vart har du mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb ? Du ska vara i den mappen i terminalen när du skriver sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb !
tack för svaret jag testade det oxå då fick jag det här -->>Väljer tidigare ej valt paket mfc210clpr.
(Läser databasen ... 80647 filer och kataloger installerade.)
Packar upp mfc210clpr (från mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb) ...
Ställer in mfc210clpr (1.0.2-1) ...
mkdir: kan inte skapa katalog "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chown: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chgrp: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chmod: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
låter konstigt för filen ligger i tmp-mappen..hm undrar om det är jag som ändrat några rättigheter nånstans
jag testade en gång till och då blev det såhär sudo sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
(Läser databasen ... 80665 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta mfc210clpr 1.0.2-1 (med mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb) ...
Packar upp ersättande mfc210clpr ...
mkdir: kan inte skapa katalog "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chown: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chgrp: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
chmod: kan inte komma åt "/var/spool/lpd/MFC210C": Filen eller katalogen finns inte
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so.1" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
är det nåt fel på nåt annat program?? som ligger i kubuntu nån som vet?? jag har avinstallerat den första och gjort en ny blir samma sak..hittar ingen skrivare/ej installerad
(Läser databasen ... 80647 filer och kataloger installerade.)
Packar upp mfc210clpr (från mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb) ...
låter konstigt för filen ligger i tmp-mappen..hm undrar om det är jag som ändrat några rättigheter nånstans
jag testade en gång till och då blev det såhär sudo sudo dpkg -i --force-all mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb
(Läser databasen ... 80665 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta mfc210clpr 1.0.2-1 (med mfc210clpr-1.0.2-1.i386.deb) ...
Packar upp ersättande mfc210clpr ...
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so.1" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
ln: skapa symbolisk länk "/usr/lib/libbrcompij2.so" till "/usr/lib/libbrcompij2.so.1.0.2": Filen existerar
är det nåt fel på nåt annat program?? som ligger i kubuntu nån som vet?? jag har avinstallerat den första och gjort en ny blir samma sak..hittar ingen skrivare/ej installerad
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
problemet, som jag oxå råkade ut för, är att Brother inte tänkt tillräckligt många steg....
De har förutsatt att du har en katalog som heter lpd i /var/spool, men det har du inte.
skapa den.
De har förutsatt att du har en katalog som heter lpd i /var/spool, men det har du inte.
skapa den.
Errare humanum est
Homines quod volunt credunt
- Niklas Bolmdahl
- Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
- Kontakt:
för att fortsätta på den så ... utmärkta ... installationen av skrivaren, måste man sen installera en CUPS-wrapper, om jag förstått saken rätt.
Den kräver att man har csh installerat. (varför?)
efter installation av csh, så får jag följande meddelande.
Nu, det var inte så mycket bättre än förut. Men nu har jag ingen aning om hur man går vidare för att få in skrivaren.
Förlåt språket.
Även om jag ska installera en DCP-115C, så ska både jag och sweson installera samma drivare.
EDIT: eller behöver man CUPS-wrappern?
skrivaren har dykt upp i min lista över skrivare.
Det går inte att skriva ut till den dock.
Den kräver att man har csh installerat. (varför?)
efter installation av csh, så får jag följande meddelande.
Kod: Markera allt
niklas@niklasb:~/downloaded$ sudo dpkg -i --force-all cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb
dpkg - varning, ignorerar problem då --force använts:
paketarkitekturen (i386) matchar inte systemets (amd64)
(Läser databasen ... 183227 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta cupswrappermfc210c 1.0.0-1 (med cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb) ...
Packar upp ersättande cupswrappermfc210c ...
Ställer in cupswrappermfc210c (1.0.0-1) ...
****** ERROR: csh is required. ******
niklas@niklasb:~/downloaded$ sudo apt-get install csh
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd... Färdig
Följande NYA paket kommer att installeras:
csh
0 uppgraderade, 1 nyinstallerade, 0 att ta bort och 0 ej uppgraderade.
Behöver hämta 252kB arkiv.
Efter uppackning kommer 418kB ytterligare diskutrymme användas.
Läs:1 http://archive.ubuntu.com dapper/universe csh 20050313-1 [252kB]
Hämtade 252kB på 2s (111kB/s)
Väljer tidigare ej valt paket csh.
(Läser databasen ... 183227 filer och kataloger installerade.)
Packar upp csh (från .../csh_20050313-1_amd64.deb) ...
Ställer in csh (20050313-1) ...
niklas@niklasb:~/downloaded$ sudo dpkg -i --force-all cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb
dpkg - varning, ignorerar problem då --force använts:
paketarkitekturen (i386) matchar inte systemets (amd64)
(Läser databasen ... 183236 filer och kataloger installerade.)
Förbereder att ersätta cupswrappermfc210c 1.0.0-1 (med cupswrappermfc210c_1.0.0-1_i386.deb) ...
lpadmin: The printer or class was not found.
/etc/init.d/cups: Command not found.
Packar upp ersättande cupswrappermfc210c ...
Ställer in cupswrappermfc210c (1.0.0-1) ...
rm -f /usr/lib/cups/filter/brlpdwrapperMFC210C
/etc/init.d/cups: Command not found.
Förlåt språket.
Även om jag ska installera en DCP-115C, så ska både jag och sweson installera samma drivare.
EDIT: eller behöver man CUPS-wrappern?
skrivaren har dykt upp i min lista över skrivare.
Det går inte att skriva ut till den dock.
Errare humanum est
SV: Hjälp mig välja skrivare!
Om det följer samma gång som med min dcp117c, så är det in i administration-utskrift och sedan lägg till ny skrivare. När du ska leta efter drivrutin, prova att välja ppd-fil och leta i /usr/share/cups/model efter filen till din skrivare. Välj att installera den. Sedan ska det vara klart (tror jag, hehe minnet inte alltid bra...)