Torrent

mannealm

Torrent

Inlägg av mannealm »

Hej. Jag kör Ubuntu och använder Ktorrent för att ladda ner filmer och grejer. Men jag tycker att det blir en förfärligt massa fel, error och grejer. Rätt segt går det oxå. Finns det några bättre lösningar?

Bittorrent som var installerat från början går det väl bara att ladda ner en grej åt gången med? Eller går det att ställa in så att man kan ladda ner fler filer samtidigt?

Vilka andra bittorrentclienter rekommenderar ni? Finns det nåt som är bättre och stabilare än Ktorrent?

mvh
mannealm
Nybliven nörd!
HR

SV: Torrent

Inlägg av HR »

Deluge har blivit rätt stabil nuförtiden.

http://deluge-torrent.org/
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Deluge är min favorit också, även om det finns en del mindre buggar i den. Lättaste sättet att installera på är att ladda ner ett färdigt paket från getdeb.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Ok, tack så mycket. Ska testa det där programmet.

Har även ni andra haft problem med Ktorrent?
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mannealm skrev: Vilka andra bittorrentclienter rekommenderar ni? Finns det nåt som är bättre och stabilare än Ktorrent?
Japp, det finns tex. rtorrent. Sök i forumet så får du fram en del bra saker om det... Freeloader är ett schysst torrentprogram som funkar fint i gnomemiljö, testa det.

annars så är jag lika besviken på den normala torrentklienten som du. Av någon anledning så har det blivit så att en normalinstallation av den klienten bara tillåts ha en port öppen, samtidigt som programmet kräver en port per torrent som används. Och ännu värre, man måste använda gconf-editor för att utöka portantalet.

För att öka portantalet:
1. starta gconf-editor (antingen genom att trycka alt-f2 och skriva i gconf-editor där, eller via en terminal eller genom att högerklicka på menyn högst upp till vänster, välja "ändra meny" och se till att konfigurations editorn är förkryssad och sedan starta den i menyn)
2. gå till apps - gnome-btdownload - settings och ändra min_port och max_port. Se dock till att maxporten är ett högre tal än minporten, och att inget tal är över ca 65 tusen.
3. Stäng editorn och starta om torrentprogrammet.

Edit: la till freeloader.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Deluge finns numer med i lägg till/tabort program - i Gutsy. Mycket bra tycker jag!
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Iceron
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av Iceron »

Har du tid så kan du ta azureus, det är java och det är trögt, men det funkar iallafall :)
Stationär: p4@2.4ghz, 512MB DDR,  nvidia 7600gs | Laptop: intel c2d@1.5ghz 1gb DDR2 | Mediacenter: p4@3ghz, 1gb ram, nvidia 6100LE | Server: p3@550mhz, 512mb ram, 420gb hd.
Bild
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jag testade det oxå förut, gick väldigt segt tycker jag. Deluge tycker jag däremot funkar jättrebra. Mycket snabbare än Azureus och betydligt mindre felmeddelanden än i Ktorrent.
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
zenbios
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av zenbios »

ktorrent är gjort för kde (kubuntu) därför det går lite segare o så oxå.
sen är ju azureus väldigt systemkrävande av sig, alltid varit gentemot andra.
deluge är gjort för gnome som ubuntu använder sig av,
så det är väl vad ja skulle rekomendera.
Bild
Zhaozhou
Kontakt:

Inlägg av Zhaozhou »

rtorrent använder jag. (:
Mycket härlig client. Snabb, stabil, minimal. Har lagt den i en screen-session och detachat den, nu ligger den i bakrunden och puttrar på, märker den inte alls. (:
koch
Kontakt:

Inlägg av koch »

Zhaozhou skrev: rtorrent använder jag. (:
Mycket härlig client. Snabb, stabil, minimal. Har lagt den i en screen-session och detachat den, nu ligger den i bakrunden och puttrar på, märker den inte alls. (:
Det finns en HOWTO här på forumet: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,2853.0.html
mannealm

Inlägg av mannealm »

Saxar in lite av en tidigare diskusion som egentligen passar mycket bättre här:

Något som jag lagt märke till är att Windows segar ner oerhört ifall man laddar ner många torrentar samtidigt, vilket inte alls händer i Linux.

Någon som vet vad den stora skillnaden beror på?
mannealm skrev:
Hund skrev:
mannealm skrev: I Ubuntu använder jag Deluge och i Windows uTorrent.

Utorrent är väl en erkänt kvick torrentclient? Skulle va brandväggen i så fall då, men hur då?

Använder jag Ubuntu + Deluge så flyter hela systemet på supersmidigt fastän jag laddar ner mer än tio torrentar samtidigt, gör jag däremot detsamma i Windows + uTorrent så segas allt ner helt otroligt mycket, går inte att surfa ens.
Pröva att stänga ner din brandvägg helt och det borde bli skillnad? Förmodligen beror det väl på att brandväggen inte kan hantera alla anslutningar så snabbt?
Ok, får se till att testa det där.

Använder man aldrig några branväggar i Linux förresten?

Och det här med att Brandväggen saggar ner hela datorn så mycket i Windows när man torrentar, beror det på att den brandväggen som förljer med Windows är rätt dålig, eller gäller det alla brandväggar?
Är det någon annan som känner igen det här att hela systemet slöar ner sig något enormt när man laddar ner för många torrent samtidigt i Windows, medan man knapp märker av det i Linux?

Det kan inte ha något med "arkitekturen" att göra. Eller är det helt enkelt bara brandväggen som gör hela skillnaden?
Nybliven nörd!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

mannealm skrev: Saxar in lite av en tidigare diskusion som egentligen passar mycket bättre här:

Något som jag lagt märke till är att Windows segar ner oerhört ifall man laddar ner många torrentar samtidigt, vilket inte alls händer i Linux.

Någon som vet vad den stora skillnaden beror på?
mannealm skrev:
Hund skrev:
mannealm skrev: I Ubuntu använder jag Deluge och i Windows uTorrent.

Utorrent är väl en erkänt kvick torrentclient? Skulle va brandväggen i så fall då, men hur då?

Använder jag Ubuntu + Deluge så flyter hela systemet på supersmidigt fastän jag laddar ner mer än tio torrentar samtidigt, gör jag däremot detsamma i Windows + uTorrent så segas allt ner helt otroligt mycket, går inte att surfa ens.
Pröva att stänga ner din brandvägg helt och det borde bli skillnad? Förmodligen beror det väl på att brandväggen inte kan hantera alla anslutningar så snabbt?
Ok, får se till att testa det där.

Använder man aldrig några branväggar i Linux förresten?

Och det här med att Brandväggen saggar ner hela datorn så mycket i Windows när man torrentar, beror det på att den brandväggen som förljer med Windows är rätt dålig, eller gäller det alla brandväggar?
Är det någon annan som känner igen det här att hela systemet slöar ner sig något enormt när man laddar ner för många torrent samtidigt i Windows, medan man knapp märker av det i Linux?

Det kan inte ha något med "arkitekturen" att göra. Eller är det helt enkelt bara brandväggen som gör hela skillnaden?
Det har med kärnans TCP/IP hantering att göra.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
mannealm

Inlägg av mannealm »

Vilken alltså är överlägsen i Linux? Vad har störst inverkan då, detta eller brandväggen?
Nybliven nörd!
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

mannealm skrev: Vilken alltså är överlägsen i Linux? Vad har störst inverkan då, detta eller brandväggen?
Överlägset Windows iallafall. Om den slår BSD är däremot en annan sak. :P
Linux brandvägg (IPtables), är oerhört snabb och kraftfull, så den är helt överlägsen allt som någonsin gjorts till Win. Dock så ska OpenBSD's "Packet Filter" spöa IPtables rejält.  8)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

OT: I Windows XP SP2 lade Microsoft in en begränsning som gör att endast 10 nya anslutningar kan göras åt gången, i Linux finns inga sådana restriktioner.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Jonathan_14 skrev: Azureus
Tyckte att den var världigt resurskrävande och seg i jämförelse med Deluge.
Nybliven nörd!
oom

Inlägg av oom »

Varken Azureus, Deluge eller någon annan klient har funkat i närheten lika bra med samma möjligheter som utorrent. Kör nu bt-curses, vafan den nu heter..
bittin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av bittin »

BitTornado är min favorit :)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"