Öppna program och filer och uppackning

mannealm

Öppna program och filer och uppackning

Inlägg av mannealm »

Hej! Jag undrar hur man gör när man ska öppna program som man installerat men inte kan finna någon ikon till, eller ifall man vill öppna en fil med ett program man installerat, men inte hittar programmet. Finns det någon speciell mapp där alla program installeras i(som i Windows) eller kan man skriva något slags kommando i terminalen, eller nåt, för att öppna de program man inte hittar.

Senast istallerade jag tex 7-zip, men jag kan inte hitta det någonstans. Hur jag jag för att öppna programmet, och hur skapar jag en ikon till det i "programmenyn"?

Och hur är det med .rar-filer, går det att få upp dem i Linux? (tänkte ju prova med 7-zip, men hittar inte programmet).
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

SV: Öppna program och filer och uppackning

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

mannealm skrev: Senast istallerade jag tex 7-zip, men jag kan inte hitta det någonstans.

Och hur är det med .rar-filer, går det att få upp dem i Linux?
För rar, installera paketet rar och/eller unrar. Sedan har du 7z och rar-stöd.

För att öppna en rar-fil (eller en 7z-fil) dubbelklicka på filen och ett program kallat "arkivhanteraren" öppnas, den hanterar 7z och rar-filer om du har stöd för det.

Det går givetvis oxå att högerklicka på den arkivfilen (oavsett om det är .gz .tar .rar .7z .zip .tar.gz .bz2) och packa upp upp den "på plats".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
mannealm

Inlägg av mannealm »

Aha, ok tack!
Nybliven nörd!
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Kan tillägga att om du högerklickar på menyn kan du ändra på den, samt klicka i att se vissa program som är gömda. T.ex. arkivhanteraren och torrentprogrammet är gömda, eftersom du egentligen bara smetar ner menyn...

Vill du starta en torrent är det lättare att dubbelklicka på en torrentfil, likadant med en arkivfil. Vill du skapa en arkivfil så kan man högerklicka på det man vil ha som innehåll och välja "skapa arkiv".
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"