Xubuntu 7.04 på en gammal dator - blandade frågor

Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Xubuntu 7.04 på en gammal dator - blandade frågor

Inlägg av PsynoKhi0 »

Hej,
Nu har jag lekt runt med Xubuntu i några dagar på följande system:
K6-2 500
FIC VA503+ moderkort (Socket 7)
2 x 64MB PC133 minne
Voodoo3 2000 PCI - grafikkort
SB 32 AWE - ljudkort
IBM 15GB HDD
RealTek 8039AS (tror jag) Ethernet PCI
Logitech Pilot Serial - mus
Vanligt tangentbord (DIN-anslutning)

Det blev dock lite strul
1. Det mest irriterande än så länge är att tangentbordet brukar låsa sig under uppstart. Dvs jag kan inte logga in, utan jag måste stänga av datorn (hard reset räcker inte alltså) och prova igen. Det att det slutar funka sker ungefär samtidigt som ljudkortet initieras (det är ingen vetenskaplig förklaring jag vet, jag har bara tryckt på Num Lock om och om igen för att se hur länge tangentbordet svarade medan Xubuntu laddades). Syslog visade konstigt nog inga stora skillnad mellan de gångerna det gick och då det blev pajj.
Musen funkar dock utan problem.
Vad kan orsaka detta?
(Jag har pillat en hel del med BIOS-inställningarna med...)
Sista gången det hände var efter jag hade stoppat in Live-skivan för att använda Gparted, se nedan.

2. Eftersom jag inte skapade nån separat /home-partition under installationen försökte jag följa guiden på hemsidan här om dan. Först fick jag ett felmeddelande av Gparted om att jag skulle köra fsck. Det sist nämnda hittade inga problem alls.
Jag fick tips från nåra stycken på IRC-kanalen om att först köra "swapoff", men då blir det "Cannot allocate memory" (för lite RAM antar jag?).
Finns det ett annat sätt att omdimensionera min root?

3. 3D-accelerationen funkar (så bra det går det vill säga) fast jag undrade om man kunde få lite mer fart på 2D-applikationer? T.ex. flytta omkring fönster, scrolla upp och ner i dokument. Känns ganska hackigt så att säga.

4. Sista grej, jag har en gamepad med 6 knappar (okänt märke) men "analog" modulen känner igen endast 4. Jag har provat modprobe på de flesta olika gamepadtyper, tyvärr hittar jscalibrate ingenting då. Kan man få Xubuntu att känna igen de 2 extraknapparna på något sätt?

På förhand tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

SV: Xubuntu 7.04 på en gammal dator - blandade frågor

Inlägg av PsynoKhi0 »

Ang. /home-partitionen:
Det verkar som det finns ett alternativ...
http://ubuntuforums.org/showthread.php?p=553708
Kan det vara så här lätt?
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Ok, lite uppdatering:

1. Det där verkar inte ske om jag ansluter nätverkskabeln EFTER jag loggat in i Xubuntu.

2. Nu har jag en separat /home-partition! Så här gjorde jag (VARNING! Jättekrångligt och osmidigt tillvägagångssätt, men om det kan hjälpa nån komma över tröskeln...):
Först tog jag Alternate-skivan, väntade tills installationsprogrammet bad mig om att välja ett namn till datorn. Då öppnade jag en console (Ctrl Alt F1) och skrev: partman
Där gick det att skapa en ny partition.
Sen visste jag inte riktigt vilka optioner jag skulle välja till denna, då lämnade jag den icke-mounted och startade Xubuntu, för att låta Gparted ta hand om detta.
Reboot igen med LiveCD för att kopiera /home-filerna...
Fast det verkar som att inte alla filer kopierades av någon anledning. Jag har kvar /home_backup-mappen och det är en skillnad på några MB. Dock skrev jag nog "print . [osv]"-raden fel första gången och visa filer återskapades när jag bootade i Xubuntu.

Nåja, det är ett par frågor kvar... Någon som känner sig utmanad? :D
Användarvisningsbild
nicefinger
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av nicefinger »

Har en gammal skrotdator med exakt samma moderkort. Följer tråden med stort intresse :) Dock bara k6-2/350.
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Användarvisningsbild
Johnny Rosenberg
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Johnny Rosenberg »

"Kolsyrat vatten, socker, färgämne (sockerkulör), surhetsreglerande medel (citronsyra, fosforsyra), konserveringsmedel (E211), sötningsmedel (E952, E951, E950), arom (bl.a koffein), antioxidationsmedel (askorbinsyra), stabiliseringsmedel (E414)."

Hm... Cola Light? Tja... vill man bli fet, så... (vilket man blir av sötningsmedlet aspartam, alltså E951, eftersom det skapar hungerkänsla)...

Själv har jag en gammal häck från 1998 som jag tänkte stoppa Xubuntu i så småningom. Undrar om det kommer att bli segare än det jag har i den nu, Windows 98... Jag har dock inte lyckats få den att boota från CD än, utan den verkar behöva hjälp av disketter, så det lutar åt att jag inte kommer att orka bry mig. Kör just nu Ubuntu 7.04 i min nästan nya laptop, och det fungerar fint förutom att jag saknar drivrutiner till det mesta... men det beror mest på att jag inte letatså mycket än.

Lycka till!
Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg
ジョニー・ローゼンバーグ

IEEE 1541 - binära prefix
ISO 8601 - datum och tid
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

guraknugen skrev: Själv har jag en gammal häck från 1998 som jag tänkte stoppa Xubuntu i så småningom. Undrar om det kommer att bli segare än det jag har i den nu, Windows 98... Jag har dock inte lyckats få den att boota från CD än, utan den verkar behöva hjälp av disketter, så det lutar åt att jag inte kommer att orka bry mig. Kör just nu Ubuntu 7.04 i min nästan nya laptop, och det fungerar fint förutom att jag saknar drivrutiner till det mesta... men det beror mest på att jag inte letatså mycket än.

Lycka till!
Rekommenderar inte Xubuntu om datorn är från -98, vilket brukar betyda P3a och 128 eller mer ram.
Skulle isåfall Rekommendera Fluxbuntu eller Serverinstallation och OpenBox eller Fluxbox. Då blir datorn användbar :)
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Fanns P3 1998??
Kolsyrat gangesvatten, socker, målarfärgämne (sockerkulör), surhetsgivande medel (saltsyra), dioxin, konservmedel (E211), du-är-så-sötningsmedel (E952), arom, oxidationsmedel.
Okänd

Inlägg av Okänd »

nicefinger skrev: Fanns P3 1998??
oGGe har säker skrivit fel där...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

P3 kom 1999. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
PsynoKhi0

Inlägg av PsynoKhi0 »

Lyckats öka swap-utrymmet med nu  *kramar partman* ;D
Tyvärr har det knappt blivit något vidare på de andra fronterna. Förutom att tangentbordet inte blir lika kaxigt om det är en PS2-mus som är ansluten istället för seriell. Synpunkter angående sambandet DIN-tangentbord/seriell mus/PCI-nic välkomna.
Användarvisningsbild
oGGe
Kontakt:

Inlägg av oGGe »

Hehe, jag kan inte så mycket om datorer. :) (Särkskilt inte deras historia)

Men jag har en -99 P3a 600 Mhz; Och den är inte världens bästa när det gäller xfce :o
The tux generation is now.
Behöver du hjälp?
[img width=88 height=31]http://ubuntucounter.geekosophical.net/ ... user=13227[/img]
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

oGGe skrev:
Hehe, jag kan inte så mycket om datorer. :) (Särkskilt inte deras historia)

Men jag har en -99 P3a 600 Mhz; Och den är inte världens bästa när det gäller xfce :o
Jasså? Pappa's garagedator är en PII:a (400 mhz med 128 MB RAM) och Xubuntu flyter på riktigt bra där! :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
nicefinger

Inlägg av nicefinger »

Brorsan kör Ubuntu på P3
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"