Skrev ett inlägg under nybörjare tråden, men det framgick kanske lite oklart vad jag var ute efter, eftersom jag fick nada respons. Jag gör ett nytt försök:
Jag är ny användare av Ubuntu Feisty Fawn 7.04 och tänkte så småningom överge windows men för tillfället vill jag ha två installationer, vilket jag har och det fungerar utmärkt. Problemet är att jag tabbade mig och angav fel partionsstorlek för Ubuntu installationen. Kan jag ändra den på något relativt enkelt sätt i ubuntu utan att riskera windows installationen? Jag har sett olika trådar på hur jag kan ta bort Ubuntu installationen och sedan boota om med XP skiva, tyvärr har jag inte någon sådan skiva och vill gärna gå runt detta. Det går inget vidare att administrera ubuntu partionen från Windows, så den enda lösningen jag ser är att jag kan ändra partionen i Ubuntu från 300gb till 5-6gb och sedan använda det lediga utrymmet för både windows och Ubuntu. Men det krävs alltså att jag kan administrera och ändra partionen i Ubuntu för att jag överhuvudtaget ska komma någonstans, någon som vet ett bra sätt? Vill gärna komma runt en omformatering efersom jag inte har en XP skiva tillgänglig just nu.
Alla tips är välkommen!
Fel vid partionering
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Fel vid partionering
Det borde fungera att ändra partitionen från live-CDn. Alltså starta från CDn, inte din vanliga ubuntu-installation.
Det kanske är bra om du skapar ytterligare en partition för /home som du formatterar med ext3 och sedan fungerar det med NTFS för den stora delade partitionen. Ubuntu 7.04 kan både läsa och skriva till NTFS om du aktiverar stödet för det, men det är dumt att ha /home på NTFS.
Det kanske är bra om du skapar ytterligare en partition för /home som du formatterar med ext3 och sedan fungerar det med NTFS för den stora delade partitionen. Ubuntu 7.04 kan både läsa och skriva till NTFS om du aktiverar stödet för det, men det är dumt att ha /home på NTFS.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Hej och tack för tipset! Det fungerade alldeles utmärkt att styra över partioneringen via Live-skivan. Fungerade väldigt bra i windows också tills jag idag startade om och får upp "error 12: Invalid Device Request" så fort jag väljer att boota windows.. Men det är väl bara bita i det sura och försöka återställa på något vis.
Tack för hjälpen i alla fall
Tack för hjälpen i alla fall

- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kolla här om det kanske kan vara till hjälp
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg40973
http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topi ... l#msg40973
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

Felet beror troligen på att Grubs menu pekar ut en existerande men fel partition. Vad du kan göra är att köra terminalkommandot
sudo fdisk -l
och lägga ut utskriften här.
Därefter kör du
cat /boot/grub/menu.lst | less
och söker i slutet efter menyraden (Title ....) för ditt Windows OS.
Efter denna rad finns en rad som ser ut nåt i stil med root (hd?,?).
Vad står det där?
sudo fdisk -l
och lägga ut utskriften här.
Därefter kör du
cat /boot/grub/menu.lst | less
och söker i slutet efter menyraden (Title ....) för ditt Windows OS.
Efter denna rad finns en rad som ser ut nåt i stil med root (hd?,?).
Vad står det där?