Hej!
Jag installerade Ubuntu från skiva igår, gjorde dock misstaget att minska min XP installation från 500 gb till 120 gb. Min tanke var att göra precis tvärtom, alltså 120 gb för Ubuntu och resterande för XP. Men efetrsom jag gjorde fel så tänkte jag att för att återställa detta på bästa sätt så har jag kvar partionen för XP på 120 gb men minskar Ubuntu till 4 gb och använder det övriga utrymmet för lagring som jag kommer åt både från Windows XP och Ubuntu.
Någon som kan ge mig en schysst och enkel beskrivning hur jag ska gå tillväga för att fixa detta? Jag hade tänkte mig att göra detta från Ubuntu dvs minska partionen till 4gb och sedan använda det frigjorda utrymmet till lagring för båda installationer som jag kommer åt från båda OS:en.
Tacksam för alla typ av tips!
Mvh,
Kim
Angående partionering?
SV: Angående partionering?
Nu är jag ingen expert eller jättekunnig men tycker 4 gb för ubuntu installastionen låter väldigt lite? Jag har en 8 gb partition och jag tror jag har bara 3 gb kvar utan en väldans mycket extra installerat. Men som sagt är ingen expertkimpa79 skrev: Hej!
Jag installerade Ubuntu från skiva igår, gjorde dock misstaget att minska min XP installation från 500 gb till 120 gb. Min tanke var att göra precis tvärtom, alltså 120 gb för Ubuntu och resterande för XP. Men efetrsom jag gjorde fel så tänkte jag att för att återställa detta på bästa sätt så har jag kvar partionen för XP på 120 gb men minskar Ubuntu till 4 gb och använder det övriga utrymmet för lagring som jag kommer åt både från Windows XP och Ubuntu.
Någon som kan ge mig en schysst och enkel beskrivning hur jag ska gå tillväga för att fixa detta? Jag hade tänkte mig att göra detta från Ubuntu dvs minska partionen till 4gb och sedan använda det frigjorda utrymmet till lagring för båda installationer som jag kommer åt från båda OS:en.
Tacksam för alla typ av tips!
Mvh,
Kim

//Lobo
Jag är inte så bra på det där, men om du installerar om ubuntu kan du göra en manuell formatering, tabort den nuvarande ext3 formateringen och sedan skapa en mindre partition som du "mountar" som "/"(root) och en annan fat32 partition som du kan komma åt från båda.
mvh
mannealm
mvh
mannealm
Nybliven nörd!
Du sitter med en 500GB hårddisk så varför snåla
Diskar är billigt nu för tiden 
Ett förslag är
- roten (/) 5-10GB (10)
- hem (/home) 10-20GB (20)
- swap 0.5-1GB (0.5)
Siffrorna inom parentes är mina val.
Tänker du installera en massa program så lagras de i roten och kräver utrymme.
Egna filer lagrar du under /home. Med en Win-plugin kommer du också åt /home filer.
Swap liten då jag har 1.5GB RAM. Har du lite RAM så hugg till med 1GB swap.
Har lagt alla tre sist (till höger) i en utökad partition som logiska enheter medan mina Windows ligger som primära partitioner. Men här avgör du själv. Enda begränsningen man måste ta hänsyn till är max 4 primära partitioner inkl utökad per disk.
Sätt in LiveCDn igen och ta bort Ubuntupartitionerna om du inte har nåt du behöver spara. Kör sen igång den skarpa installationen och skapa dina nya primära o/e logiska partitioner ext3 (/), ext3 (/home) plus swap och sätt monteringspunkterna.
Orsaken till att ha en separat /home är att du dels inte tappar ev filer du sparat där plus inställda programkonfigurationer utifall du skulle behöva installera om senare av nån anledning.
Senare kan du skapa en Win/Ubuntu gemensam partition.
- FAT32 funkar både för Win o Linux
- NTFS likaså men kräver en plugin ntfs-3g i Ubuntu
- EXT3 likaså men kräver en plugin xxxx i Windows
Tänk på att installationen måste gå igenom för att du ska komma åt ditt Windows men det går att fixa om nåt går snett.

Ett förslag är
- roten (/) 5-10GB (10)
- hem (/home) 10-20GB (20)
- swap 0.5-1GB (0.5)
Siffrorna inom parentes är mina val.
Tänker du installera en massa program så lagras de i roten och kräver utrymme.
Egna filer lagrar du under /home. Med en Win-plugin kommer du också åt /home filer.
Swap liten då jag har 1.5GB RAM. Har du lite RAM så hugg till med 1GB swap.
Har lagt alla tre sist (till höger) i en utökad partition som logiska enheter medan mina Windows ligger som primära partitioner. Men här avgör du själv. Enda begränsningen man måste ta hänsyn till är max 4 primära partitioner inkl utökad per disk.
Sätt in LiveCDn igen och ta bort Ubuntupartitionerna om du inte har nåt du behöver spara. Kör sen igång den skarpa installationen och skapa dina nya primära o/e logiska partitioner ext3 (/), ext3 (/home) plus swap och sätt monteringspunkterna.
Orsaken till att ha en separat /home är att du dels inte tappar ev filer du sparat där plus inställda programkonfigurationer utifall du skulle behöva installera om senare av nån anledning.
Senare kan du skapa en Win/Ubuntu gemensam partition.
- FAT32 funkar både för Win o Linux
- NTFS likaså men kräver en plugin ntfs-3g i Ubuntu
- EXT3 likaså men kräver en plugin xxxx i Windows
Tänk på att installationen måste gå igenom för att du ska komma åt ditt Windows men det går att fixa om nåt går snett.