Jag har precis kommit igång med ubuntu. Mycket funkar bra, men en del har mer att önska. MSN-programmen t ex. GAIM funkar efter en del krångel, men den kan inte visa alla typer av ikoner. aMSN funkar också, men den ser ut som nåt som ligger kvar sen 80-talet och commodore 64.
Nu har jag gjort ett försök med KMess. Det verkar bra och snyggt, men säg den lycka som förblir... När man skriver eller få ett meddelande så syns inte det i rutan. Det markerar bara att ett meddelande är skickat/mottaget. En chatt blir mycket mer intressant när man vet vad som skrivs...
Någon som vet hur jag löser problemet?
Hur får jag KMess att funka?
-
- Kontakt:
-
- Kontakt:
SV: Hur får jag KMess att funka?
Har försökt att hitta en lösning, men min ringa knskap ämnet gör att jag inte hittar nån lösning. Nån som har fixat det?
Gränssnittet är överlägset dom andra chatt-programmen. Hjälp mej nån!!!
Gränssnittet är överlägset dom andra chatt-programmen. Hjälp mej nån!!!
- DeepThought
Anledningen till att aMSN ser taskigt ut är för att det bygger på en gammal och inte så "finessrik" version av Tcl/Tk, men du kan köra senaste versionen av aMSN och Tcl/Tk för att få t.ex. anti-aliasing-fonts, vilket gör att det ser mycket bättre ut.
Du kan köra ett "nätt" script för att installera aMSN (absolut senaste versionen, cvs, om du vill) med bättre fonts-stöd, och lägger du dessutom på ett schysst skin så ser det nog bättre ut
Eftersom detta inte riktigt är "nybörjarnivå" försöker jag beskriva så gott jag kan.. men förvänta dig inga pedagogiska underverk.
Hämta scriptet
Gå in på den här tråden och hämta scriptet i första inlägget:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297676
Jag förutsätter att du laddar ner till Skrivbordet (~/Desktop), det är bara att ändra om du sparar ner det någon annan stans.
Gör scriptet körbart
För att kunna köra scriptet måste vi göra det körbart. Högerklicka, välj Egenskaper och sedan Rättigheter och kryssa i körbarhetsrutan. Om du vill göra det i terminalen går det till såhär:
cd ~/Desktop
chmod +x fixamsn.sh
Där chmod ändrar rättigheterna, och +x lägger till körbarhet (execute-rättigheter).
Kör scriptet för senaste version
För att köra scriptet startar du sedan en terminal (Program -> Tillbehör) och kör följande kommandon:
cd ~/Desktop
bash fixamsn.sh cvs
Avinstallation
Känner du att du vill ta bort aMSN så är det bara att köra följande kommandon:
cd ~/Desktop
bash fixamsn.sh clean
Ytterligare justeringar i aMSN
Ctrl-M döljer (de fula?) menyerna
Skaffa ett snyggt skin: http://www.amsn-project.net/skins.php
Sedan finns det även en del inställningar som gör att det beter sig trevligare (jag hatar när "Visa 'anslutit/lämnat konversation' meddelande inuti konversationsfönstret" är ikryssat
).
Du kan köra ett "nätt" script för att installera aMSN (absolut senaste versionen, cvs, om du vill) med bättre fonts-stöd, och lägger du dessutom på ett schysst skin så ser det nog bättre ut

Hämta scriptet
Gå in på den här tråden och hämta scriptet i första inlägget:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=297676
Jag förutsätter att du laddar ner till Skrivbordet (~/Desktop), det är bara att ändra om du sparar ner det någon annan stans.
Gör scriptet körbart
För att kunna köra scriptet måste vi göra det körbart. Högerklicka, välj Egenskaper och sedan Rättigheter och kryssa i körbarhetsrutan. Om du vill göra det i terminalen går det till såhär:
cd ~/Desktop
chmod +x fixamsn.sh
Där chmod ändrar rättigheterna, och +x lägger till körbarhet (execute-rättigheter).
Kör scriptet för senaste version
För att köra scriptet startar du sedan en terminal (Program -> Tillbehör) och kör följande kommandon:
cd ~/Desktop
bash fixamsn.sh cvs
Avinstallation
Känner du att du vill ta bort aMSN så är det bara att köra följande kommandon:
cd ~/Desktop
bash fixamsn.sh clean
Ytterligare justeringar i aMSN
Ctrl-M döljer (de fula?) menyerna
Skaffa ett snyggt skin: http://www.amsn-project.net/skins.php
Sedan finns det även en del inställningar som gör att det beter sig trevligare (jag hatar när "Visa 'anslutit/lämnat konversation' meddelande inuti konversationsfönstret" är ikryssat

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Hej.
om du går in på kontoinställningar o kollar under konversationer,
så ser ut typ {time} {name} o så vidare, har ja så här, så ser ja inte heller
vad som skrivs. men om du radrar det allt som står i rutan, o sen klickar
på namn o meddelande. gör så det står så här.
{namn} säger:
{message}
o byt ut namn till vad du själv heter, så ska det fungera. har det så själv o ja ser vad
som skrivs.
om du går in på kontoinställningar o kollar under konversationer,
så ser ut typ {time} {name} o så vidare, har ja så här, så ser ja inte heller
vad som skrivs. men om du radrar det allt som står i rutan, o sen klickar
på namn o meddelande. gör så det står så här.
{namn} säger:
{message}
o byt ut namn till vad du själv heter, så ska det fungera. har det så själv o ja ser vad
som skrivs.