Telia ADSL med router

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Cornwall

Telia ADSL med router

Inlägg av Cornwall »

Hej,

Hur ansluter jag till internet med Telia ADSL? Har inte en ringaste aning om hur man gör. Så, vart gör jag alla inställningar?

MVH, Cornwall
Användarvisningsbild
DeepThought

SV: Telia ADSL med router

Inlägg av DeepThought »

Jag behövde inte göra något annat än att koppla i modemet i routern (se till att välja rätt ingång! WAN, eller liknande), koppla datorn till routern, gå in i System -> Administration -> Nätverk, välja ditt kort, sedan Egenskaper och "Automatisk konfiguration (DHCP)".

Detta förutsatt att din router är rätt inställd, och använder DHCP. Dock skiljer det sig från router till router, så det bästa är nog att kolla på Telias hemsida (eller medskickade papper) om du fick routern från dem, annars kolla hur Telia vill ha det inställt och kolla i routerns manual eller på Telias hemsida.

Eventuellt kan du behöva konfigurera om modemet också, om du har använt en annan bredbandsleverantör innan, med samma modem. Men allt beror som sagt på vad du har för router och modem (och vart du fått det ifrån), så berätta gärna det, så kanske det finns någon som vet hur man konfigurerar just den hårdvaran :)

Fråga gärna mer, om det är något du undrar över! Skicka isåfall med modellbeteckningar etc. på hårdvaran.

Lycka till!
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Användarvisningsbild
Faidros

Inlägg av Faidros »

vad heter IPCONFIG /RENEW på linuxska?
In a world without wall and fences, who needs windows and gates?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Faidros skrev: vad heter IPCONFIG /RENEW på linuxska?
Beror på vilken DHCP klient som används. Kör du med "dhklient" (standard), så tror jag att det är "dhclient -r", och sen "dhclient ethX" eller med "dhcpcd" så blir det: "dhcpcd -n". :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"