RecensionsWiki?

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
upnorth

RecensionsWiki?

Inlägg av upnorth »

Så här är det:

Jag åkte nyligen tåg en längre sträcka och letade därför efter något läsvärt om linux i pressbyråns tidningsställ.
Till min förvåning fanns flera tidningar tillägnade ämnet och mitt val blev denna gång "Linux Magazine".

Just denna tidning var på engelska, men det hade jag inte några problem med. Dock var innehållet i sig inte så intressant för en nybörjare som mig själv. Läste mest artiklar om Dell osv.

Alltså, jag vill veta om det finns något intresse av att skapa en recensionsbank i Wikin, då det ändå finns en hel del tryckt material rörande linux och relaterade ämnen. Sedan kopplar man med fördel detta till forumet då det är lätt att se när nytt material tillkommer bl.a. via dessa:

Kod: Markera allt

Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök.
Visa nya svar på dina inlägg.
Det här är väl ungefär hur jag tänkt att det här ska vara uppbyggt:

I Wikin:

Titel: Linux Magazine
Typ: Tidning/Bok/E-bok osv. (ev. guide från forum osv om ni tycker att det hör hemma här)
Språk: Engelska
ISBN:
Hemsida: http://www.linux-mag.com/

Ämnen: Kärnan, distrubutioner, guider

Relevans för...
...nybörjaren: Inte så mycket grundläggande om linux, men intressant om man vill få en djupare inblick. Bra med medföljande skiva!
...den erfarne: (fyll gärna i)
...experten: (fyll gärna i)

Kommentarer:

Författare: upnorth
Användning (i brist på bättre ord): Lösnummer, Juli 2007 (ev. prenumerant, lånebok osv. något relevant...)

"Köpte ett nummer för att läsa på en tågresa. Jag upplevde tidningen som lättläst trots att den var på engelska. 
Bra guide till Ubuntu Fiesty Fawn som dessutom följde med på en skiva! Verkar dock vara en tidning lämpad för mer erfarna användare än mig själv."
och för forumet:

Ämne: Linux Magazine/Tidning
Meddelande: Länk till Wikin. Eventuellt taggarna "Kärnan, distrubutioner, guider".
Som sagt, det vore kul att höra om det finns något intresse för det här. Man behöver ju absolut inte skriva mer matigt än vad jag gjort i det här exemplet, men om man letar efter en bra bok eller liknande så kanske det här kan bli ett smidigt sätt att dels hitta men också att gemensamt skapa och underhålla recensioner.

Har ni andra förslag på strukturen eller kanske tekniska problem med det jag spånat fram så ta upp det också!
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

SV: RecensionsWiki?

Inlägg av Urban Anjar »

Definitivt en bra idé men är var ligger det bäst? Wiki? Drupal? Forum?
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

Bra idé. Skulle vara kul med ett hyfsat stort register där det fanns ett gäng böcker att kolla upp!

+1
Bild
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jag sökte lite i de forum som finns, samt på google för ubuntu, utan att hitta något liknande.

Jag tror inte att det skulle vara så omständigt att skapa något sådant här faktiskt, men det behövs mer synpunkter!
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Lite klen respons på det här måste jag säga, kanske ni hittar det ni behöver på ett annat sätt...

Jag är dock beredd att lägga ner lite arbete på det här, främst för att jag som nybörjare vet att jag kommer att ha användning av det. Jag ska spåna lite mer, och kolla om det inte finns någon liknande tjänst/samling.
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"