Gråa hår av trådlöst nätverkskort....(hittar inte routern) [LÖST]
Gråa hår av trådlöst nätverkskort....(hittar inte routern) [LÖST]
Har försökt på flera olika sätt att hitta en lösning på detta problem. Det verkar som att jag har ett trådlöst nätverkskort installerat. Har försökt med ndiswrapper och rätt mycket annat. Visserligen är jag kanske inte den bästa på detta men i vilket fall. Mitt trådlösa nätverkskort hittar inte routern trots att jag har på "broadcast ssid". Testade hemma hos en kompis och där hittade den inte routern heller. Borde inte de trådlösa nätverken som ligger i närheten dyka upp som de gör i Windows? (A) Finns det något som fixar detta lätt och smidigt? Som man bara kan söka upp vilka trådlösa nätverk som finns och sen ansluta till dem?
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 26 gånger.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
SV: Gråa hår av trådlöst nätverkskort....(hittar inte routern)
Börja med att kolla vad det är för trådlöst nätverkskort du har. Det finns en lista över vilka som fungerar och t.o.m beskrivningar på hur du får igång dem här: https://help.ubuntu.com/community/WifiD ... sSupported
SV: Gråa hår av trådlöst nätverkskort....(hittar inte routern)
Okej. Tack för hjälpen. Det sjuka är att jag hade läst femton olika guider för hur man "enkelt" fixar det trådlösa nätverket i Ubuntu. Inget av dessa hjälpte. Tog evigheter med läsning innan jag till slut erkände att jag inte var så bra så jag publicerade min fråga. Länken som jag fick av "Johan R-E" hade jag redan läst men testade den iaf. Klickade lite längre ner på Broadcom som är min fabrikatör av det trådlösa nätverkskortet. Letade upp mitt nätverkskort "Broadcom BCM4311" där stod det följande:
"Ubuntu 7.04; ndiswrapper seems to be broken in 7.04 currently so tried bcm43xx-fwcutter, installing from Synaptic Package Manager. Package downloaded firmware for card and was able to join open wireless network."
Och jag gjorde just detta. Drog igång Synaptic och sökte mig till "bcm43xx-fxcutter" , laddade ner denna och den hämtade firmware automatiskt. Sen hittade den det trådlösa nätverket helt plötsligt. Och grannens
Nu är det bara att köra på trådlöst. Tusen tack Johan R-E !
"Ubuntu 7.04; ndiswrapper seems to be broken in 7.04 currently so tried bcm43xx-fwcutter, installing from Synaptic Package Manager. Package downloaded firmware for card and was able to join open wireless network."
Och jag gjorde just detta. Drog igång Synaptic och sökte mig till "bcm43xx-fxcutter" , laddade ner denna och den hämtade firmware automatiskt. Sen hittade den det trådlösa nätverket helt plötsligt. Och grannens

Nu är det bara att köra på trådlöst. Tusen tack Johan R-E !