Detta är väl kanske inte exakt vad som eftersöktes av författaren...men de kanske kan hjälpa lite eller någon. Eftersom jag kör xfce och använder thunar som filhanterare så vill jag göra allt sånt via thunar. Så jag har lagt till en så kallad
"custom action" så när jag högerklickar på en .SFV fil så kan jag välja
"Check SFV", det hoppar då upp en ruta som ger mig utkastet. För att få ett grafisk verktyg så har jag använt zenity. Jag gjorde enligt följande:
1.
2.
Öppna
Thunar/Edit/Configure custom actions(kör med eng system)
3.
Välj namn och beskrivning efter eget tycke.
I commando raden lägger man till följande:
Kod: Markera allt
cksfv -f %f 2>&1 | tail -n +2 | head -c -2 | sed 's/ *OK$/\nOK/;s/ *No such file or directory$/\nNo such file or directory/;s/ *different CRC$/\ndifferent CRC/' | zenity --list --title "Check SFV" --text "Verification results for %f" --column "File" --column "Result" --height=400 --width=500
Här är det naturligtvis fritt att ändra höjd(height) och bredd(width) efter eget tycke.
Här kan ni även välja ikon om ni vill ha det.
4.
I den andra fliken lägger ni till:
högst upp och klicka även i "textfiler" nedanför.
Klicka OK för att spara och stänga.
Sen är det som sagt bara att högerklicka på en .SFV fil och det ska finnas ett alternitv i menyn för att utföra kontrollen... i mitt fall står det som sagt
Check SFV". Enda stora nackdelen med detta är att men ser inte själva förloppet i rutan...utan det hoppar bara upp en ruta som står tom tills alla filerna är kontrollerade och först när det är klart så får man se resultatet....dock så vet man att så länge rutan är uppe så jobbar den. Kan vara lite fundersamt första gången när det är många och stora filer som ska kollas då det tar en stund...som t.e.x en DVDr...men bara vänta resultatet kommer.
Det finns säkert många bättre alternativ...men detta funkar fint för mig. Hoppas det kan vara till hjälp för någon.