Bara en liten reflektion som jag inte vet var den borde postas. Skitsnack är det inte:
Uppenbarligen är ordet "ubuntu" mer innehållsrikt än vad jag anade och vad som framgår av försöken till översättning. Slölyssnade på ett radioprogram i dag där ett antal sydafrikaner helt plötsligt började tala om "the ubuntu". Eftersom skapare Mark Shuttleworth är sydafrikan trodde jag dom börjat prata linux.
Nej. Det visar sig att "ubuntu" används som beteckning på den försoningsprocess som inleddes i Sydafrika efter apartheidregimens fall. Tydligen så vedertaget att det används även på engelska och till och med i bestämd form. . .
Om ordet "ubuntu" som i vart fall inte jag visste
- fonsterbage 2.0
System -> Om Ubuntu, sida två har en förklaring till ordet. Tydligen så betyder Buntu mänsklighet, och det första u:et betyder något i stil med för/mot/till eller så...
Från Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Ubuntu_%28ideology%29) :
On Ubuntu, the ideology: A rough translation in English could be "humanity towards others," or "I am because we are," or "A person is a person because of other persons."
Ett mycket passande namn med tanke på hur öppnen programvara tas fram genom samarbete samt hur det är tänkt att distribueras och användas.
On Ubuntu, the ideology: A rough translation in English could be "humanity towards others," or "I am because we are," or "A person is a person because of other persons."
Ett mycket passande namn med tanke på hur öppnen programvara tas fram genom samarbete samt hur det är tänkt att distribueras och användas.
/M
- XeonMasta
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
namnet är mycket mycket bättre än windows. ;P
Och om man ska se på ordet ubuntu som ett program namn så har dom lyckats fånga känslan i programmet i namnet.
Och om man ska se på ordet ubuntu som ett program namn så har dom lyckats fånga känslan i programmet i namnet.

â€Abake babonani bayophine babonani phutiâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
â€those of us who have truly seen each other will surely see each other againâ€
installera lite medmänsklighet 

- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Ja, är det inte det vi alla människor behöver lite mer av?
Medmänsklighet?
Ubuntu!
På alla datorer världen över
Det skulle bli en lyckligare värld, i sanning.
Broder Tuck
Medmänsklighet?
Ubuntu!
På alla datorer världen över

Det skulle bli en lyckligare värld, i sanning.
Broder Tuck
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.