Vad betyder denna blåskärm?

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Vad betyder denna blåskärm?

Inlägg av Turbo »

Kan något  dator-snille förklara detta för mej:
Driver_IRQL_NOT_Less_OR_EQUAL
Teknisk information stop:  0X0000001E,  ( 0X4DC0001E,  0X0000002,  0X00000000,
0X4DC0001E )      Jag har bytt H-disk tre gånger. Kommer vid install av XP.  Även Ubuntu tvekar och går ur grafiskt läge men fortsätter sedan installationen efter att ha "tänkt" en stund. Vad sjutton beror det på? När jag sedan kör Ubuntu så går detta bra, men startar jag XP så får jag blåskärm efter en stund!  Betyder det att jag bör sluta att använda XP?  ;D
Okänd

SV: Vad betyder denna blåskärm?

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: Driver_IRQL_NOT_Less_OR_EQUAL
Teknisk information stop:  0X0000001E,   ( 0X4DC0001E,  0X0000002,  0X00000000,
0X4DC0001E )     

Betyder det att jag bör sluta att använda XP?  ;D
JA  ;D

Testa om det funkar i felsäkert läge....  F8 precis när datorn bootat men innan
du ser Windozeflaggan.

Ofta är det en uråldrig drvare som spökar, stalltips grafik eller ljudkortsdrivare.

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: Driver_IRQL_NOT_Less_OR_EQUAL...............
Jag hade problem för ett antal år sedan med just ett sådant felmeddelande, och det bottnade i drivrutin till mit grafikkort, ett nvidia kort.

Testa att lägga in en nyare drivrutin till grafikkortet, eller om du kör det senaste, avinstallera det och lägg in en äldre version.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Ska testa att byta drivare till grafikkort. Problemet liger nog där kanske. Då jag spelar 3d-spel så lägger datorn av och startar om. Jag har alltså ett ATI Raedon. Det har funkat förut och är väl 3-4 år gammalt. Kanske jag borde byta grafikkort. Men, varför får jag blåskärm vid ominstallation? Läser XP-skivan vad som redan finns på partitionen och hittar fel drivare och ger blåskärm? Om jag innan jag startar XP-skivan formaterar partitionen  så är den isåfall ren och det skulle funka, eller?  Om jag startar Ubuuntu från skivan så får jag också teknisk felinformation, Ubuntu går ur grafiskt läge, tänker en stund och startar sedan upp utan problem. Kanske det är grafikkortet som strular.  ::)
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

turbo skrev: Ska testa att byta drivare till grafikkort. Problemet liger nog där kanske. Då jag spelar 3d-spel så lägger datorn av och startar om. Jag har alltså ett ATI Raedon. Det har funkat förut och är väl 3-4 år gammalt. Kanske jag borde byta grafikkort. Men, varför får jag blåskärm vid ominstallation? Läser XP-skivan vad som redan finns på partitionen och hittar fel drivare och ger blåskärm? Om jag innan jag startar XP-skivan formaterar partitionen  så är den isåfall ren och det skulle funka, eller?  Om jag startar Ubuuntu från skivan så får jag också teknisk felinformation, Ubuntu går ur grafiskt läge, tänker en stund och startar sedan upp utan problem. Kanske det är grafikkortet som strular.  ::)
Kan ju va så att din XP-installationsskiva inte fattar nåt av ditt nya (relativt windows) grafikkort.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Kommit lite närmare. Något fel på ati3duag.dll. Det är väl drivaren till grafiken. Avinstallerade den och nu får jag rullgardin då jag skrollar med musen. återkomer. :-[
Okänd

Inlägg av Okänd »

Kan hämta den senaste drivaren till ditt Radeon här:
http://ati.amd.com/support/driver.html
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Bobcat! Hämtade senaste drivare till ATI raedon 9200 och installerade den. Dessutom  demonteradejag grafikkortet, satte tillbaka det igen och startade. Körde 3d spel en timme utan problem. För tidigt  att  ropa hurra , men något blev bättre. Jag hade alltså 2 problem för det var också glapp mellan el-sladd och H-disk slave. Därför fick jag olika felmeddelande om vartannat. Hoppas det  håller i sig för jag har igentligen inte pengar eller lust med ny dator just nu.  ::) :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Håller tummarna!!  :D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Hur går det?
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Galgalid! Funkar fortfarande. Jag har inte skruvat på sido-plåten än, tänkte vänta lite. På grafik-kortet finns ingen kylfläkt utan flänsar. Ska montera en extra chassi-fläkt imorgon. Tänkte att det kan behövas.  :D
Tack Plun för tipset om drivare. Du kanske träffade prick. Vågar inte vara glad ännu!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

gött att höra. Fläktar är onekligen bra ^^. Vad är förresten en normalt fungerande dators temperatur? min ligger på runt...25-35 grader
Okänd

Inlägg av Okänd »

Galgalid skrev: gött att höra. Fläktar är onekligen bra ^^. Vad är förresten en normalt fungerande dators temperatur? min ligger på runt...25-35 grader
Systemtemp på 25-35 är nog rätt så normalt.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

tackar, var det jag trodde. På ett LAN jag var gick en killes dator upp i en temperatur på 97 celcius ;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

97?

Och den datorn fungerade att spela på?  :o

Förmodligen så måste hans tempgivare vara knas, för med en så hög systemtemp så skulle man bränna fingrarna av sig om man rörde chassit.

Det ni läste av på hans var nog processor temperaturen, vilket kanske var det du menade från början. Men även om det ore processor temp så är 97 grader åt skogen för högt och vid en sådan temperatur så borde burken ha tappat koncepten och fungerat helknas.

Normal cpu temp kan ligga runt 25-35 grader idle och uppemot 45-55 grader full fart. Men det varierar kraftigt beroende på hur effektiv kylning man har och hur väl ventilerad burken är.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Precis som du säger var det processorn som låg på 97 grader, och efter det fungerade inte datorn längre :'(
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

Bobcat skrev:
Normal cpu temp kan ligga runt 25-35 grader idle och uppemot 45-55 grader full fart. Men det varierar kraftigt beroende på hur effektiv kylning man har och hur väl ventilerad burken är.
I de lite äldre AMD Athlon-processorerna (Thunderbird 1000MHz till XP 2600+) så låg processortemperaturen snarare regelmässigt på 60-80 grader.
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Fortfarande ingen blåskärm. Verkar som det fixat sig.  :D :D
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Har haft 2 blåskärm till. Stoppade dit ett NVIDIA RIVA modell 64 istället. Går som på räls. Plågade det så mycket jag kunde. Lyckas inte få blåskärm med NVIDIA!  Undersökte mitt ATI kort. Kylflänsen sitter löst tycker jag, Tog bort flänsen och det finns ingen kylpasta mellan. Ska det väl vara. Clasohlson har väl att sälja. KAnske är det felet.  :D
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

ATI-kort == bluescreen :D..inte riktigt nej, men alla ATI-kort fungerar hemskt på Linux-datorer...tyvärr...jag ska iaf gå över till Nvidia så fort som möjligt
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"