Till att börja med kan jag säga att jag är mer eller mindre färsk på linux överhuvudtaget så ubuntu är inte på något vis solklart för mig direkt... Så jag hamnade här vad som följer är min första post.
Installationen då, 4 st hårddiskar fungerade inte alls, då det inte gick att slutföra installationen. men på den femte disken och kanske den 40'onde vevan genom installtions stegen så lyckades jag trots allt "lura" igång det sista steget, och det gick fint så långt. efter omstart haltade det hela och löstes med en omstart, och yes, inloggning. och det funkar!
Men... när jag sen ska öppna Synaptic tex så får jag detta medelande:
E: Problem parsing dependency Depends
E: Error occurred while processing ntpdate (NewVersion1)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: The package lists or status file could not be parsed or opened.
E: _cache->open() failed, please report.
Och detta ser jag när jag vill lägga till program i main menu:
Failed to check for installed and available applications
This is a major failure of your software management system. Please check for broken packages with synaptic, check the file permissions and correctness of the file '/etc/apt/sources.list' and reload the software information with: 'sudo apt-get update' and 'sudo apt-get install -f'.
Och när jag skriver "sudo apt-get install -f" i Terminalen så möts jag av detta:
sinkadus@sinkadus-desktop:~$ sudo apt-get install -f
Reading package lists... Error!
E: Problem parsing dependency Depends
E: Error occurred while processing ntpdate (NewVersion1)
E: Problem with MergeList /var/lib/dpkg/status
E: The package lists or status file could not be parsed or opened.
Firefox kraschar väldigt ofta också, särskilt på sidor med flash.
Så, gott folk. vad sjutton är detta egentligen? jag själv lutar en aning mot att problemet kan vara orsakat av en dålig rampinne i datorbrasan. jag kör iofs på 128bitars minneshantering, ska kolla på det nu. men men.
Tacksam för eventuella svar! / Samuel
Stora installations trubbel med feisty [LÖST]
Stora installations trubbel med feisty [LÖST]
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 27 gånger.
SV: Stora installations trubbel med feisty
Tackar for svar!
Javisst. jag sitter bakom en router av marke d-link, men den andra datorn bakom routern (ocksa en ubuntu feisty burk) funkar finfint.
jag skriver nu genom att anvanda live-cdn som buggar mindre. har luskat endel utan utdelning. installerade program funkar fint att kora, men vill man lagga till nagot sa ar det varre. Uppdateringstjansten s'ger genom sin orange fargade ikon att det finns 7 uppdateringar som iom kranglet inte gar att ta hem.
Tanker inte ge mig i kast med microsoft operativ igen iaf. kanske borde prova ngn annan distro, men jag gillar verkligen ubuntu, bara det finkar som det ska.
Javisst. jag sitter bakom en router av marke d-link, men den andra datorn bakom routern (ocksa en ubuntu feisty burk) funkar finfint.
jag skriver nu genom att anvanda live-cdn som buggar mindre. har luskat endel utan utdelning. installerade program funkar fint att kora, men vill man lagga till nagot sa ar det varre. Uppdateringstjansten s'ger genom sin orange fargade ikon att det finns 7 uppdateringar som iom kranglet inte gar att ta hem.
Tanker inte ge mig i kast med microsoft operativ igen iaf. kanske borde prova ngn annan distro, men jag gillar verkligen ubuntu, bara det finkar som det ska.
Hej nu är jag tillbaka...
Efter ännu en ny ominstallation så har jag upptäckt att det funkar fint nu innan jag har gjort några av dom 71 uppdateringar som finns att dra hem. vet dock ej om det är vad som spökat.
Efter ännu en ny ominstallation så har jag upptäckt att det funkar fint nu innan jag har gjort några av dom 71 uppdateringar som finns att dra hem. vet dock ej om det är vad som spökat.
Såja, det var en trilskande 512Mb rampinne som spökade, så nu funkar maskinen och frågetecknet är uträtat.
Skönt att höra att det löst sig för dig.sinkadus skrev: Såja, det var en trilskande 512Mb rampinne som spökade, så nu funkar maskinen och frågetecknet är uträtat.
Trist dock att du fick en "knölig" start.
blogg @ Gargamel.NU