vill inte behöva skriva:
Kod: Markera allt
if r[0] == r[1] == r[2] == r[3] == r[4]:
för det blir lite fult och jobbigt.

if r[0] == r[1] == r[2] == r[3] == r[4]:
def all_same(seq):
return all(map(lambda x: x == seq[0], seq))
Nu förstår jag inte riktigt. Vad är det du vill? Speciellt "dock vill jag inte veta om de är exakt lika med varandra utan kolla om de är lika med en if-sats." makes no sense to me.Victor skrev: Jag lånar tråden lite då detta är nästan det jag vill göra, dock vill jag inte veta om de är exakt lika med varandra utan kolla om de är lika med en if-sats. Funktionen ska kolla alla andra värden och jämföra det med det utvalda på ett så smidigt sätt som möjligt.. Hjälp?
EDIT: Ska tillägga att jag läser ur en fil som kan vara ganska stor. Hur gör jag på bästa sätt för att optimera?
EDIT2: Den ska hoppa över det värdet som jämförs med alla andra.. (ett som är konstant genom loopen, om det nu ska vara en loop(?))
for i in lista:
if i == tal:
# Här hamnar all kod.
Smygis skrev:Nu förstår jag inte riktigt. Vad är det du vill? Speciellt "dock vill jag inte veta om de är exakt lika med varandra utan kolla om de är lika med en if-sats." makes no sense to me.Victor skrev: Jag lånar tråden lite då detta är nästan det jag vill göra, dock vill jag inte veta om de är exakt lika med varandra utan kolla om de är lika med en if-sats. Funktionen ska kolla alla andra värden och jämföra det med det utvalda på ett så smidigt sätt som möjligt.. Hjälp?
EDIT: Ska tillägga att jag läser ur en fil som kan vara ganska stor. Hur gör jag på bästa sätt för att optimera?
EDIT2: Den ska hoppa över det värdet som jämförs med alla andra.. (ett som är konstant genom loopen, om det nu ska vara en loop(?))
Jag förstår att du har en lista med tal. Plockar ut ett tal ur den listan. Sedan ska den på något sätt gämföras med resten. Men hur?
typ:Kod: Markera allt
for i in lista: if i == tal: # Här hamnar all kod.