Eth0 inte redo, men det finns ingen eth0 i min dator ju.

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
hkkla

Eth0 inte redo, men det finns ingen eth0 i min dator ju.

Inlägg av hkkla »

Jag va med om något mycket märkligt igår.
Jag skulle se lite webbtv på SVT, startade stream av något klipp och det gick fram så jag kunde se klippet.

Efter det hängde sej mitt internet, jag letade och letade efter fel men kunde inte hitta något. Efter mycket om och men kom jag på idén att nätverkskortet va paj så jag testade att dra igång det hela i Windows istället men även där var nätverkskortet dött.

SVT:s webbtv måste alltså ha pajjat mitt nätverkskort eller så har det varit extremt olyckliga omständigheter.

Nåja, det är inte därför jag skriver den här gången utan för att jag tog ut det trasiga nätverkskortet och startade det integrerade istället, då fungerade internet igen efter att jag hade konfigurerat med ip-adress osv.

Problemet nu är att jag itne tror jag har ngon brandvägg igång.

Som min dator ser ut nu har jag en eth1 och en eth2, bägge dessa vill jag använda, när jag startar Firestarter säger den att eth0 inte är redo. Men eth0 finns inte i min dator. Hur får jag Firestarter och eventuellt iptables att fatta det? Jag har provat att installera om Firestarter med hjälp av så kallad total borttagning men utan resultat.
sweflo

SV: Eth0 inte redo, men det finns ingen eth0 i min dator ju.

Inlägg av sweflo »

Om du går in på inställningar i firestarter så hittar du nätvärksinställningar under brandvägg.........
Där måste du ange vilket kort den ska starta brandväggen för.....
/ sweflo
hkkla

SV: Eth0 inte redo, men det finns ingen eth0 i min dator ju.

Inlägg av hkkla »

sweflo skrev: Om du går in på inställningar i firestarter så hittar du nätvärksinställningar under brandvägg.........
Där måste du ange vilket kort den ska starta brandväggen för.....
Det var nog en liten bugg i Firestarter det där.

Jag hade kört wizarden ett antal gånger men nu när jag gjorde som du sa, trots att eth0 inte syntes på någon lista så fungerade det sen.

Tacktack.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"