Montera eller länka till extern USB-disk?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Montera eller länka till extern USB-disk?

Inlägg av Quakeile »

På min webbserver så vill jag att tex domän.se/filer ska peka på en hel extern USB-disk.

Hur löser jag det lättast?
Montera in disken som domän.se/filer eller skapa en länk från /filer till USB-disken.
Och hur gör jag praktiskt för att få till det?
Macchi

SV: Montera eller länka till extern USB-disk?

Inlägg av Macchi »

Den enklaste lösningen är troligtvis att:
1) Koppla in din USB-hårddisk och kontrollera var den monteras automatiskt:
1a)Titta på ditt skrivbord, platsen kan vara t ex: "/media/disk" i Ubuntu Linux 7.04 Feisty Fawn

2) Skapa en symbolisk länk från /var/www/filer till din USB-hårddisk:
2a)Öppna Applications->Accessories->Terminal (el. svensk motsvarighet)
2b) Ange kommandot

Kod: Markera allt

sudo ln -s /media/disk /var/www/filer
3) Justera åtkomsträttigheter:
3a) Du kan bl a få flera problem med åtkomsträttigheter i webservern Apache2.
Till att börja med vill man kunna enbart komma åt filerna (endast läsa). Jag antar att din USB-hårddisk är formaterat till FAT32 och därför kan alla komma åt alla filer utan begränsningar. Enbart länken måste justeras om den inte fungerar direkt, t ex med

sudo chown www-data:www-data /var/www/filer
sudo chmod a+r /var/www/filer
Hör av dig!
OBS: Kopplar man in flera USB-hårddiskar måste
Detaljer kan variera beroende på vilken version av Ubuntu du använder.
/M
Användarvisningsbild
Quakeile
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Quakeile »

Vilket filsystem ska man ha på disken?
Vill helst att man ska kunna läsa och skriva på den både från linux och windows.
Macchi

Inlägg av Macchi »

Quakeile skrev: Vilket filsystem ska man ha på disken?
Vill helst att man ska kunna läsa och skriva på den både från linux och windows.
Det finns en del saker att fundera på:
Hur viktigt är informationen du ska lagra?  Hur säkert ska det vara?
Är det värdefulla semesterbilder? Är det bara musik du redan har på CD?
Handlar det om konfidentiell information?

Du behöver inte berätta för oss någonting. Men det är bra att man är medvetan att olika filsystem påverkar just säkerhet, tillförlitlighet och kompatibilitet mellan olika system.

1) Om du ska ansluta hårddisken endast till din Linux server kan du använda tex reiser eller ext3 utan problem. Reiser är bra om du har många filer eller många små filer.

2) Om du ska byta ständigt mellan win och linux, utan att göra specifika ändringar i båda system då är FAT32 ett alternativ. Man ska vara medveten att FAT är som att ha trähjul på en sportbil. Detta  filsystemet saknar åtkomsträttigheter - alla kommer åt innehållet utan begränsningar, det finns inget journal som kan rädda informationen vid krascher och att dem maximala filstorleken begränsas till 2GB. Man kan alltså inte ens lagra avbilden på en DVD. Men FAT är onekligen bättre än ingenting.

3) Ett annat alternativ är vissa fria eller gratis drivrutiner för att använda ext2 och ext3 i windows. Kontrollera att du använder en stabilversion. Då skulle du kunna använda ext3 som är ett mycket bättre filsystem.

Slutligen är NTFS ett (troligtvis dåligt) alternativ även om Linux har blivit bättre på den fronten. Länge har det varit så att man inte kunde vara så säker på att skriva till ett NTFS filsystem från en Linuxdator, men detta har troligtvis förändrats. Med NTFS riskerar man problem med åtkomsträtighetter och låg tillförlitlighet. Alltså inget skulle jag inte rekommedera för semesterbilder utan backup.
/M
mattiash

Inlägg av mattiash »

Tjena

Jag har gjort samma sak men jag har i apache pekat till min min usb disk.
Problmet är med rättigheter för om jag sparar saker så kan inte apache köra dom.

Kan man någon stanns ställa in så att alla filer som hamnar i den katalogen får vissa rättigheter ?

// matte
Macchi

Inlägg av Macchi »

Från mitt första inlägg i tråden:
Macchi skrev: 3) Justera åtkomsträttigheter:
3a) Du kan bl a få flera problem med åtkomsträttigheter i webservern Apache2.
Till att börja med vill man kunna enbart komma åt filerna (endast läsa). Jag antar att din USB-hårddisk är formaterat till FAT32 och därför kan alla komma åt alla filer utan begränsningar. Enbart länken måste justeras om den inte fungerar direkt, t ex med

sudo chown www-data:www-data /var/www/filer
sudo chmod a+r /var/www/filer
/M
Användarvisningsbild
maths57
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av maths57 »

Jag har visserligen inte gjort det här i Apache utan på ett live-distro. Där gick jag in i konfigurationsfilen för servern och ändrade platsen för dokumentrooten till mitt USB-minne. Problemet med USB-minnet är väl sedan vem det är som monterar det. Flyttar man det mellan olika datorer och OS, kan det inte skifta då beroende på vem som pluggar in det? Då måste man ändå ändra på rättigheterna varje gång man stoppar in det igen. Det gäller väl inte minst om man formaterar med någon FAT. Kanske med ett skript för att automatiskt ändra rättigheterna om de skulle bli fel? Med Apache är det väl viktigt att det är just www-data som äger filerna.
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"