Kan inte komma åt filer.

Yoki

Kan inte komma åt filer.

Inlägg av Yoki »

Jag har en ubuntu 6 installation, men problemet fanns på min ubuntu 5 installation med.

Jag har 2 hårddiskar, en boot och en extra. Extra hårddisken är formaterad under SUSE är på 300 GB, den interna hårddisken är på 75GB formaterad under installation av Ubuntu.

Loggar jag in som root beter sig hårddisk 2 presis normalt och jag får tillgång till samtliga filer och kan använda dem.

Loggar jag in under min user ser jag mapparna i roten på disken, mappar och filer som ligger i dessa markeras som okända och jag kan varken öppna mappar eller filer.

Jag skulle kunna formatera om disken, men innan detta vill jag rädda filerna. Detta har jag försökt.

1. Lägga root som samba user och mounta disken via windows för att kopiera filer dit. (fungerar ej)
2. Kopiera filer till min HOME katalog för att sedan flytta dem till windows via Samba. Jag får bara tillgång till någon GB vilket innebär att jag måste flytta filer i små batchar vilket blir för omständigt.
3. Laborerat med olika inställningar på rättigheter för mappar. Ingen förändring.
4. Mountat en Maxtor USB 300 GB. Disken var låst och jag kunde inte skriva till den.
5. Lagt upp en apache server som pekar på katalogen för att få över den med ftp eller http. Fungerar inte.
Tror det finns ett antal spår till jag försökt men det börjar kännas som om det är en förbannelse över dessa filer: "Aldrig skola dessa filer beträda ett orent filsystem" eller något.

Är det någon som har något tips om hur jag kan rädda dessa 300GB av ovärdelig data.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Kan inte komma åt filer.

Inlägg av ozamosi »

Felet är att dina rättigheter inte stämmer. Om det är din användare som ska äga alla filer måste du ge bort filerna till din användare. Det går enkelt att göra:

sudo chown användarnamn:användarnamn /sökväg/till/den/monterade/hårddisken -R
Yoki

Kan inte komma åt filer.

Inlägg av Yoki »

Tack för svar :)

Jo det var en av de saker jag också gjort. Jag flyttade filerna till min user, men det hjälpte inte. Kan fortfarande inte se filerna som ligger i rot mapparna.
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Kan inte komma åt filer.

Inlägg av ozamosi »

Då har du inte bytt ägare, alternativt rättigheter, på root-mappen.
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"