Dubbla operativsystem och "mount points"?
Dubbla operativsystem och "mount points"?
Hej igen. Jag försöker fixa så att jag kan köra Vista och Ubuntu på samma dator. Min plan är att ha en liten ntfs-partition för windows, en stor fat32 som båda kan läsa och en partition för ubuntu. Det jag undrar är vad det ska vara för "mount point" på de olika partitionerna för att det ska funka? Och spelar det någon roll vilken ordning de ligger i?
Nybliven nörd!
SV: Dubbla operativsystem och "mount points"?
Och är det något mer man ska tänka på? Vilka/vilka partitioner ska man sätta som "logiskt" och vilken/vilka som primär, t ex?
Nybliven nörd!
Skippa FAT32 partitioner, om man nu ska köra Windoze så ska
man välja NTFS som är mycket robustare konstruerat.
Ubuntu o Feisty Fawn läser och skriver på NTFS partitioner mha NTFS-3G
http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159
Gjort på någon minut att aktivera.
Samtliga manualer för Feisty

man välja NTFS som är mycket robustare konstruerat.
Ubuntu o Feisty Fawn läser och skriver på NTFS partitioner mha NTFS-3G
Gjort på någon minut att aktivera.
Samtliga manualer för Feisty

Sköts automagiskt av installation och att du får Dual-Boot mha Grub.mannealm skrev: Och är det något mer man ska tänka på? Vilka/vilka partitioner ska man sätta som "logiskt" och vilken/vilka som primär, t ex?

Fast då kan man väl bara läsa och skriva på "windows-delen" från ubuntun och inte tvärt om(om du förstår vad jag menar)? Jag vill främst kunna komma åt de filer som jag tex laddar ner(med ktorrent), osv med windows så att jag kan koppla datorn till tv:n. Såg att det fanns ett program som hette "fs-drive", men det funkar väl inte med Vista?
Det jag vill kunna göra är att använda Ubuntu som huvudoperativsystem, men ändå kunna komma åt de filer som jag tex laddar ner med vista, så att jag enkelt kan koppla datorn till tv:n och se filmer.
Hur ska jag bära mig åt? Att gå in i terminalen vågar jag mig inte riktigt på...
Är det inte en fatpartition som är bästa lösningen?
Jag såg visserligen att det verkar finnas ett visst (grafiskt)stöd för dubbla skärmar om man laddar ner "kubuntu-desktop" - funkar det om man vill koppla datorn till tv:n?
Det jag vill kunna göra är att använda Ubuntu som huvudoperativsystem, men ändå kunna komma åt de filer som jag tex laddar ner med vista, så att jag enkelt kan koppla datorn till tv:n och se filmer.
Hur ska jag bära mig åt? Att gå in i terminalen vågar jag mig inte riktigt på...
Är det inte en fatpartition som är bästa lösningen?
Jag såg visserligen att det verkar finnas ett visst (grafiskt)stöd för dubbla skärmar om man laddar ner "kubuntu-desktop" - funkar det om man vill koppla datorn till tv:n?
Senast redigerad av 1 mannealm, redigerad totalt 19 gånger.
Nybliven nörd!
Om man enbart tittar till att ha ett robust filsystem så väljer man NTFS,
FAT är mycket sämre, går egentligen inte att jämföra eftersom NTFS är
så mycket bättre.
Bästa kompromissen är nog då att ha en ganska stor NTFS partiton eftersom
det funkar utmärkt för Ubuntu att läsa NTFS.
Däremot funkar det sämre att Windows ska läsa Ubuntufilsystemet.
Sen är det lite hur bra det går för dig att komma in i Ubuntu men med Feisty
är det inga större problem.
TV frågan går det inte att besvara utan att veta vilket grafikkort du har.

FAT är mycket sämre, går egentligen inte att jämföra eftersom NTFS är
så mycket bättre.
Bästa kompromissen är nog då att ha en ganska stor NTFS partiton eftersom
det funkar utmärkt för Ubuntu att läsa NTFS.
Däremot funkar det sämre att Windows ska läsa Ubuntufilsystemet.
Sen är det lite hur bra det går för dig att komma in i Ubuntu men med Feisty
är det inga större problem.
TV frågan går det inte att besvara utan att veta vilket grafikkort du har.

Är inte Vistas NTFS lite speciell?
Då jag installerade dual-boot xp+vista, så kunde jag inte applicera en patch till vistan via xp.
Givetvis så kan du skapa en ntfs-partition till, förutom vista.
FAT32 klarar inte dvd-images som är större än 2 gig.
Då jag installerade dual-boot xp+vista, så kunde jag inte applicera en patch till vistan via xp.
Givetvis så kan du skapa en ntfs-partition till, förutom vista.
FAT32 klarar inte dvd-images som är större än 2 gig.
Jag tänkte bara ha tillfälliga filmer och "skit" på fat32:an. Vill bara kunna använda ubuntun till att ladda ner grejer, men kunna kolla på dem med vista.
...såvida det inte går att fixa tvgrejen på nåt enkelt sätt direkt genom ubuntu/kubuntu förstås. Jag har ett geforce fx-kort. Funkar det här (grafiska dubbelskärm)stödet som finns i Kubuntu för att koppla datorn till tv:n?
...såvida det inte går att fixa tvgrejen på nåt enkelt sätt direkt genom ubuntu/kubuntu förstås. Jag har ett geforce fx-kort. Funkar det här (grafiska dubbelskärm)stödet som finns i Kubuntu för att koppla datorn till tv:n?
Nybliven nörd!
Men skippa FAT32, det är ett junkfilsystem jämfört med NTFS 
Ubuntu läser NTFS mha NTFS-3G
Sen måste man veta exakt vilket Geforcekort du har för att veta
om senaste nVidiadrivaren stödjer kortet för enklaste hantering.
Annars får man ta TV-Out manuellt.

Ubuntu läser NTFS mha NTFS-3G
Sen måste man veta exakt vilket Geforcekort du har för att veta
om senaste nVidiadrivaren stödjer kortet för enklaste hantering.
Annars får man ta TV-Out manuellt.

Ja, ok. Mitt främsta motiv är alltså att så mycket som möjligt slippa Windows men ändå, på ett enkelt sätt kunna kolla filmer från datorn på tv. Jag har ett fx 5200-kort.
Går det alltså att ladda ner nvidia-drivrutiner så att man enkelt kan fixa tv-out i Ubuntu?
Går det alltså att ladda ner nvidia-drivrutiner så att man enkelt kan fixa tv-out i Ubuntu?
Nybliven nörd!
- Mekaniserad Apelsin
- Hedersmedlem
- Kontakt:
Men skippa NTFS, det är ett junkfilsystem jämfört med Ext3plun skrev: Men skippa FAT32, det är ett junkfilsystem jämfört med NTFS![]()

http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
Varför inte installera ext3-stöd i windows istället så kommer du åt din data-partition från båda systemen. Utan att behöva bry dig om fat32's ålder eller ntfs stängda kod.
Senast redigerad av 1 Mekaniserad Apelsin, redigerad totalt 19 gånger.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Det stödet funkar mindre bra.... egna erfarenheterMekaniserad Apelsin skrev:Men skippa NTFS, det är ett junkfilsystem jämfört med Ext3 ;)plun skrev: Men skippa FAT32, det är ett junkfilsystem jämfört med NTFS ;)
http://sourceforge.net/projects/ext2fsd
Varför inte installera ext3-stöd i windows istället så kommer du åt din data-partition från båda systemen. Utan att behöva bry dig om fat32's ålder eller ntfs stängda kod.

Jag har en KiSS. kissd finns att ladda ner och kompilera.mannealm skrev: Ja, ok. Mitt främsta motiv är alltså att så mycket som möjligt slippa Windows men ändå, på ett enkelt sätt kunna kolla filmer från datorn på tv
Jo då kommer vi till nästa problem att ett 5200 kort har nästan nåttmannealm skrev: Ja, ok. Mitt främsta motiv är alltså att så mycket som möjligt slippa Windows men ändå, på ett enkelt sätt kunna kolla filmer från datorn på tv. Jag har ett fx 5200-kort.
pensionsålder... borde inte vara nåt problem ändå att fixa till TV ut.
Sen att köra Vista med ett 5200kort är ju ingen mening, då får du knäppa av Aero.
Om du har kollat din burk mot någon "Vista Ready " körning så kanske din burk är för dålig ?
Isåfall ska du kanske köra XP och Ubuntu men då fortfarande välja NTFS för XP.

Kör den här kollen så får din burk "domen" direkt...
http://www.nzone.com/content/nzone/srl/ ... ameid=3596
Körs via en Windowsburk då...
http://www.nzone.com/content/nzone/srl/ ... ameid=3596
Körs via en Windowsburk då...

-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Att använda ubuntu för film funkar bra 
Som rookie på ubuntu fixade jag till det
Här är länken hur jag gjorde för mitt FX 5200 kort.
http://www.ubuntulinux.se/node/590
så.. det är inga problem att använda det tänk på att ladda ned rätt drivrutiner bara
Envy fixade det, men det ska vara (NVIDIA-Linux-x86-100.14.09-pkg1.run) paketet.

Som rookie på ubuntu fixade jag till det

Här är länken hur jag gjorde för mitt FX 5200 kort.
http://www.ubuntulinux.se/node/590
så.. det är inga problem att använda det tänk på att ladda ned rätt drivrutiner bara

Alla grafiska effekter i Vista funkar hur bra som helst med mitt fx 5200-kort.
Ingen som vet mer om dubbelskärmstödet i Kubuntu? Kan man få tv-out bara genom det?
Sen det här med att istallera nvidiadrivrutiner i Ubuntu, jag fattar inte hur man gör. Kan någon förklara på ett enkelt sätt. Jag provade envy förut, men det gjorde att jag inte kunde komma in i den grafiska delen av operativsystemet. Jag kom bara till något som liknade terminalen, fast i "dos-läge". Jag fick skriva mitt användarnamn och mitt lösenord - då kom jag till samma ställe som när man öppnar "terminalen"(fast i "dos-läge") sen hade jag inte en aning vad jag skulle göra för att komma vidare? Var tvungen att isntallera om från början. Någon som vet hur jag ska bete mig för att rätta till problemet, för att komma in i operativsystemet, om detta händer igen när jag trixar med drivrutiner?
Ingen som vet mer om dubbelskärmstödet i Kubuntu? Kan man få tv-out bara genom det?
Sen det här med att istallera nvidiadrivrutiner i Ubuntu, jag fattar inte hur man gör. Kan någon förklara på ett enkelt sätt. Jag provade envy förut, men det gjorde att jag inte kunde komma in i den grafiska delen av operativsystemet. Jag kom bara till något som liknade terminalen, fast i "dos-läge". Jag fick skriva mitt användarnamn och mitt lösenord - då kom jag till samma ställe som när man öppnar "terminalen"(fast i "dos-läge") sen hade jag inte en aning vad jag skulle göra för att komma vidare? Var tvungen att isntallera om från början. Någon som vet hur jag ska bete mig för att rätta till problemet, för att komma in i operativsystemet, om detta händer igen när jag trixar med drivrutiner?
Nybliven nörd!
Om du skulle hamna i samma läge så loggar du och skriver sedan sudo dpkg-reconfigure xserver-xorg för att ordna upp X igen.mannealm skrev: Alla grafiska effekter i Vista funkar hur bra som helst med mitt fx 5200-kort.

Jag skulle vilja tipsa om denna guide: http://ubuntu-bossieman.blogspot.com/20 ... -igen.html
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Tack så mycket!
Vet du även hur man byter display manager, mellan kde och gdm? Installerade kubuntu desktop och valde då att byta, men hur byter man sedan tebax?
Vet du även hur man byter display manager, mellan kde och gdm? Installerade kubuntu desktop och valde då att byta, men hur byter man sedan tebax?
Nybliven nörd!
Om du loggar ut så bör du se "Sessioner". Där ska du kunna välja Gnome. Är det du frågar efter?mannealm skrev: Tack så mycket!