Röstningar i forumet

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Eric Tranehag, inAbsurdum
Kontakt:

Röstningar i forumet

Inlägg av Eric Tranehag, inAbsurdum »

En liten undring bara. Jag har märkt att det inte går att ändra sin röst i en omröstning i forumet när man väl har lagt den. Jag tycker personligen att man borde kunna göra det så länge den aktuella omröstningen pågår... Nånting som kan ordnas?
Okänd

SV: Röstningar i forumet

Inlägg av Okänd »

inAbsurdum skrev: En liten undring bara. Jag har märkt att det inte går att ändra sin röst i en omröstning i forumet när man väl har lagt den. Jag tycker personligen att man borde kunna göra det så länge den aktuella omröstningen pågår... Nånting som kan ordnas?
Det går att ordna tror jag.Frågan är om det var meningen....
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Den som gör en omröstning kan välja om man ska få ändra sin röst eller inte och det går att redigera omröstningen så att det får den möjligheten i efterhand (däremot så går det inte att redigera själva resultatet, om nån nu trodde det).

Om den som lagt upp en omröstning tycker att man ska kunna ändra sitt val i efterhand - när omröstningen varit igång ett tag - så kontakta en moderator om det inte går att ändra själv.

När det gäller personomröstningar i forumet så är det kanske tveksamt om man ska ha möjlighet att ändra sej, det är ju lätt att påverkas efter hur andra röstat.

Precis som när det gäller allting annat så är det bra om så många medlemmar som möjligt kommer med synpunkter om detta, då är det enklare för oss i administrationen jobba så som ni vill.  :)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Kontakt:

Som sagt, personligen tycker jag att ens egen röst ska gå att ändra fram tills att omröstningen är avslutad. Det hör till en demokratisk procedur att man kan ändra sig IMHO, och det är väl ändå inget bra argument att det ska vara förbjudet för att man kan "lockas att rösta som andra röstat"? Även om det är så, så är det individens val. Ens personliga skäl för att rösta på ett visst sätt har ingen annan rätt att lägga sig i, tycker jag.

Oj, nu lät jag lite snusförnuftig sådär som Pippi Långstrump, typ  ;D
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hehe, vi får väl ha en omröstning om vi ska kunna ändra i omröstningar.  ;)

Jag förstår din synpunkt, inAbsurdum, skulle vara intressant att om fler kom med åsikter om detta.
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

Självklart är det ganska menlöst argument att påstå att man skulle vara neutral när man röstar. För det skulle bara vara o fråga någon som har röstat om man i förväg vill veta hur det går.

Nu är en hel del val öppna en viss tid, men detta är oftast bara för att alla skall få möjlighet att rösta, och man själv tid att tänka efter. Alltså inte för att man skall ha tid på sig att ändra sig.
Det funkar med andra ord lite som ett vanligt val till riksdagen eller liknande. Där hade det vart mysko om man kunde ändra sina röster tills valet är över. Så lite däri ligger det att man lägger sin röst och så är det klart med det.

edit. Naturligtvis finns det en del omröstningar där det skulel kännas naturligt att ändra sin röst allt eftersom röstningen fortgår.
Abusus non tollit usum
Användarvisningsbild
Kontakt:

zero gravity skrev: Nu är en hel del val öppna en viss tid, men detta är oftast bara för att alla skall få möjlighet att rösta, och man själv tid att tänka efter. Alltså inte för att man skall ha tid på sig att ändra sig.
Det funkar med andra ord lite som ett vanligt val till riksdagen eller liknande. Där hade det vart mysko om man kunde ändra sina röster tills valet är över. Så lite däri ligger det att man lägger sin röst och så är det klart med det.
Absolut, men jag tycker till exempel inte att omröstningen om LoCo-rådet är jämförbar med ett riksdagsval.

I ett riksdagsval pågår debatter, presentationer av kandidater och så vidare under en längre tid innan själva omröstningen som sker under en kort period (tredje söndagen i september vart fjärde år eller hur det nu är :)

I LoCo-rådsomröstningen pågår debatter, presentationer av kandidater och så vidare under hela omröstningen som spänner över en längre tidsperiod, vilket leder till att många kan tänkas vilja/behöva ändra sin röst. Det är i alla fall vad jag tycker  8)
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Eller också emulerar vi riksdagsvalsmodellen:

Debatt först och omröstning sedan. När omröstningen är öppnad låser man debatt- och presentationstråden. (Naturligtvis kan man tillåta en eftervalsdebatt, men under själva valet bör lugn och värdighet råda)

Resultaten från omröstningen tycker jag inte ska visas förrän omröstningen är avslutad.

Omröstningstråden tycker jag ska vara låst, precis som att det är förbjudet att hålla valtal i vallokalen.

Jag kanske är lite präglad på den här modellen eftersom jag jobbat som valförrättare och valdistriktsordförande under ett antal val.

Naturligtvis kan man göra annorlunda, hitta på helt hemkörda lösningar, men följer man en gängse modell (så långt vi nu kan i vår virtuella värld) så tror jag vi kan undgå en hel del kritik såväl från dem som tycker att vi är för demokratiska, som från dem som tycker att vi borde vara ännu mer demokratiska.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Urban Anjar skrev: Eller också emulerar vi riksdagsvalsmodellen:

Debatt först och omröstning sedan. När omröstningen är öppnad låser man debatt- och presentationstråden. (Naturligtvis kan man tillåta en eftervalsdebatt, men under själva valet bör lugn och värdighet råda)
Det finns en klar risk med ett val mer likt våra allmänna val i Sverige. Det är att vi måste ha en debattid, efterföljt av en valtid, och slutligen en eftervalstid. För de två första måste tiden definieras. Oavsett hur vi gör där så kommer valtiden att vara för kort, i den mening att vi inte alla är här varje dag, och ska vi ha en valtid som är längre än en dag så kommer det onekligen hållas debatt även under valtid. Kort sagt, det är för svårt att emulera ett riksdagsval över internet på ett bra sätt.
Urban Anjar skrev: Resultaten från omröstningen tycker jag inte ska visas förrän omröstningen är avslutad.

Omröstningstråden tycker jag ska vara låst, precis som att det är förbjudet att hålla valtal i vallokalen.
Om jag inte förstått dig rätt vill jag komma med följande enkla idé. Låt debatten och omröstningen pågå samtidigt. Det är det mest naturliga. MEN låt ingen se resultatet av en pågående omröstning förrän valet är avslutat. Då är det egentligen inget problem med att låta de som röstar ändra sin röst när deras uppfattning ändras.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Kontakt:

Mekaniserad Apelsin skrev:
Urban Anjar skrev: Eller också emulerar vi riksdagsvalsmodellen:

Det finns en klar risk med ett val mer likt våra allmänna val i Sverige. Det är att vi måste ha en debattid, efterföljt av en valtid, och slutligen en eftervalstid. För de två första måste tiden definieras. Oavsett hur vi gör där så kommer valtiden att vara för kort, i den mening att vi inte alla är här varje dag, och ska vi ha en valtid som är längre än en dag så kommer det onekligen hållas debatt även under valtid. Kort sagt, det är för svårt att emulera ett riksdagsval över internet på ett bra sätt.
Urban Anjar skrev: Resultaten från omröstningen tycker jag inte ska visas förrän omröstningen är avslutad.

Om jag inte förstått dig rätt vill jag komma med följande enkla idé. Låt debatten och omröstningen pågå samtidigt. Det är det mest naturliga. MEN låt ingen se resultatet av en pågående omröstning förrän valet är avslutat. Då är det egentligen inget problem med att låta de som röstar ändra sin röst när deras uppfattning ändras.
Håller med. Riksdagsmodellen är bra, men svårgenomförbar av tidigare nämnda anledningar. Mekaniserad Apelsin's förslag är därför helt utmärkt i mitt tycke.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Om man kör en vecka av debatt och en vecka omröstning borde de flesta hinna med samtidigt som processen går rimligt snabbt. Eftervalsdebatten är inget problem, då den inte hindrar att saker verkställs enligt valresultat.
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

Urban Anjar skrev: Om man kör en vecka av debatt och en vecka omröstning borde de flesta hinna med samtidigt som processen går rimligt snabbt. Eftervalsdebatten är inget problem, då den inte hindrar att saker verkställs enligt valresultat.
Problemet:"Omröstningstråden tycker jag ska vara låst, precis som att det är förbjudet att hålla valtal i vallokalen." kvarstår dock. Det kommer vara en gigantiskt administrativ börda att hålla rent alla diskussioner under valtiden i trådar vars innehåller tangerar det som det röstas om, samt att vi därmed inför censur under en vecka. Inte bra om du frågar mig.

Att man inte får se resultatet förrän omröstningen är färdig är däremot enkelt, och så vitt jag förstått någorlunda vanligt.
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Mekaniserad Apelsin skrev:
Urban Anjar skrev: Om man kör en vecka av debatt och en vecka omröstning borde de flesta hinna med samtidigt som processen går rimligt snabbt. Eftervalsdebatten är inget problem, då den inte hindrar att saker verkställs enligt valresultat.
Problemet:"Omröstningstråden tycker jag ska vara låst, precis som att det är förbjudet att hålla valtal i vallokalen." kvarstår dock. Det kommer vara en gigantiskt administrativ börda att hålla rent alla diskussioner under valtiden i trådar vars innehåller tangerar det som det röstas om, samt att vi därmed inför censur under en vecka. Inte bra om du frågar mig.

Att man inte får se resultatet förrän omröstningen är färdig är däremot enkelt, och så vitt jag förstått någorlunda vanligt.
Jag snackar bara om den tråden, vad man snackar om utanför vallokalen är rätt egalt och mer en etikettsfråga än en polisiär fråga. Utanför vallokalen får man debattera vad man vill, man av tradition ligger man rätt lågt.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Hmmm, jag är inte helt säker på stödet i SMF för att resultatet ska vara helt dolt innan omröstningen är klar, det kanske finns men jag är inte säker. Det är i alla fall en utmärkt idé att ha med sej till framtida val om det går att ordna.
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

vulfgar skrev: Hmmm, jag är inte helt säker på stödet i SMF för att resultatet ska vara helt dolt innan omröstningen är klar, det kanske finns men jag är inte säker. Det är i alla fall en utmärkt idé att ha med sej till framtida val om det går att ordna.
Möjligt att admin kan tjuvkika, men om dessa håller tätt funkar det väl?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Urban Anjar skrev:
vulfgar skrev: Hmmm, jag är inte helt säker på stödet i SMF för att resultatet ska vara helt dolt innan omröstningen är klar, det kanske finns men jag är inte säker. Det är i alla fall en utmärkt idé att ha med sej till framtida val om det går att ordna.
Möjligt att admin kan tjuvkika, men om dessa håller tätt funkar det väl?
Ingen aning, men jag ska kolla lite på hur det går att göra med detta. Har en svag aning om att det var så när vi röstade fram kontaktpersonerna. Jag ska kolla lite, men vi ska ändå inte ändra i en pågående omröstning.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Japp, går att hålla röstningen helt dolt i smf.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Zinden skrev:
Japp, går att hålla röstningen helt dolt i smf.
Ok, då ska vi tänka på det nästa gång det är personval. Tack för infon!
Okänd

Inlägg av Okänd »

Då vill jag ha opinionsmätningar :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sid skrev: Då vill jag ha opinionsmätningar :)
du får väl göra en, skicka ett PM eller mail till varje medlem och fråga vad dom hade tänkt att rösta på ;)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"