Hmm har något strul med mitt tangentbord den vill inte skriva ut backslash, alltså alt Gr-funktionerna hur får jag den att göra det?
Det måste antar jag vara något i initfilen xorg.config, eller öjligen system/inställningar/tangentbord?!?
Det vore kanske bra att fixa till rätt inställningar också kanske..
Jag har ett logitech cordles tesktop MX3000. var kan jag finna/hämta inställningar till det och den medföljande musen? Tittade under inställningar, men hittade ingen som överensstämde, vilken kan vara närmast?
tangentbord +mus
SV: tangentbord +mus
Kontrollera att du har svenkst tangetbord på System->Preferences->Keyboard , "Layouts"
Prova eventuellt med "Keyboard model"
OBS: Hann du kontrollera att alla tangenter fungerar korrekt när du installerade Ubuntu?
Det kan vara en bra idé att prova speciella tecken. Rota inte in konfigurationsfiler om du inte vet exakt vad är det som ska ändras. Ubuntu har ett utmärkt grafiskt användargränssnitt där vi kan justera och experimentera en hel del.
Prova eventuellt med "Keyboard model"
OBS: Hann du kontrollera att alla tangenter fungerar korrekt när du installerade Ubuntu?
Det kan vara en bra idé att prova speciella tecken. Rota inte in konfigurationsfiler om du inte vet exakt vad är det som ska ändras. Ubuntu har ett utmärkt grafiskt användargränssnitt där vi kan justera och experimentera en hel del.
/M
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
SV: tangentbord +mus
Hmm... Jag har testat och ändra olika layouter, men får bara nedanstående felmeddelande hela tiden.
http://pici.se/pictures/viXbPGeYf.png
Vad beror det på?
Skriver jag den första koden i terminalfönster säger den:
kod:
xprop -root | grep XKB
resultat:
_XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "MX3000", ""
_XKB_RULES_NAMES(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "MX3000", ""
Och den andra koden:
gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd
säger i terminalen
layouts = []
model = logicdo
options = []
overrideSettings = true
Vad sjutton är felet?
har jag bara se och 105 klagar systemet inte alls, men då kan jag inte få fram backslash eller någon av de andra teknen som finns....
http://pici.se/pictures/viXbPGeYf.png
Vad beror det på?
Skriver jag den första koden i terminalfönster säger den:
kod:
xprop -root | grep XKB
resultat:
_XKB_RULES_NAMES_BACKUP(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "MX3000", ""
_XKB_RULES_NAMES(STRING) = "xorg", "pc105", "se", "MX3000", ""
Och den andra koden:
gconftool-2 -R /desktop/gnome/peripherals/keyboard/kbd
säger i terminalen
layouts = []
model = logicdo
options = []
overrideSettings = true
Vad sjutton är felet?
har jag bara se och 105 klagar systemet inte alls, men då kan jag inte få fram backslash eller någon av de andra teknen som finns....