Kan någon på ett ootroligt lättfattligt sätt beskriva skillnaden mellan dessa två kort för mig?
Ta med i beräkningen att jag är oteknisk och inte ett dugg bevandrad i terminologin, eftersom jag är humanist i första hand, Ubuntist i andra.
Skillnaden ATI vs nVidia?
SV: Skillnaden ATI vs nVidia?
I ditt läge skulle jag säga att det enda som är intressant att veta är att nvidia har öppna drivrutiner (alltså styr mjukvara) som fungerar bra i linux, medans det inte finns till ATI.
NVidia har inga öppna drivrutiner till Linux. Det finns öppna drivrutiner till NVidiakort som fungerar utmärkt men NVidia tillverkar inga öppna drivrutiner.Chippen skrev: I ditt läge skulle jag säga att det enda som är intressant att veta är att nvidia har öppna drivrutiner (alltså styr mjukvara) som fungerar bra i linux, medans det inte finns till ATI.
Enklast Saab eller VolvoAnonyMedlem skrev: Kan någon på ett ootroligt lättfattligt sätt beskriva skillnaden mellan dessa två kort för mig?
Ta med i beräkningen att jag är oteknisk och inte ett dugg bevandrad i terminologin, eftersom jag är humanist i första hand, Ubuntist i andra.

Just nu är nVidia enklare att hantera än ATI kort om man vill ha 3D acceleration.
Vill man ha 3D acceleration samt uttnyttja sitt kort fullt ut så måste man köra med kommersiella drivrutiner. Inbyggd hantering i Feisty via "Hanteraren för proprietära drivrutiner"

Den inbyggda hanteraren i Fiesty har vissa dock negativa erfarenheter av - bl.a. jag.plun skrev:Enklast Saab eller VolvoAnonyMedlem skrev: Kan någon på ett ootroligt lättfattligt sätt beskriva skillnaden mellan dessa två kort för mig?
Just nu är nVidia enklare att hantera än ATI kort om man vill ha 3D acceleration.
Vill man ha 3D acceleration samt uttnyttja sitt kort fullt ut så måste man köra med kommersiella drivrutiner. Inbyggd hantering i Feisty via "Hanteraren för proprietära drivrutiner"
![]()
Precis. Dock så gör Nvidia BRA drivrutiner till Linux.Sid skrev:NVidia har inga öppna drivrutiner till Linux. Det finns öppna drivrutiner till NVidiakort som fungerar utmärkt men NVidia tillverkar inga öppna drivrutiner.Chippen skrev: I ditt läge skulle jag säga att det enda som är intressant att veta är att nvidia har öppna drivrutiner (alltså styr mjukvara) som fungerar bra i linux, medans det inte finns till ATI.
ATI gör DÅLIGA drivrutiner till Linux.
Och när jag säger dåliga så är det inte bara en usel kontrollpanel, utan också sämre prestanda med samma kort i Linux, mot Windows.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se