Vad är det för skillnad på de olika versionerna av installations-cd:n? Jag lånade alternate varianten av en polare. Spelar det någon roll vilken man har? Vad är det som skiljer?
Jag undrar även hur man gör om man vill köra windows och linux på samma dator och samma hårddisk? Måste man partitionera och så innan, och installera de olika operativsystemen på var sin partion, eller går det t ex att installera windows efter att man installerat ubuntu på hela hårddisken, eller tvärtom?
mvh
mannealm
Intallation
SV: Intallation
Hej mannealm, välkommen till forumet.
Det finns för skrivbord o en för server. O där behövs väl ingen mer
förklaring hoppas ja. Så ska du använda det för vanligt användande så är
det för skrivbord du ska använda dig av. Sen finns det för x86, x64. Det är
om du har en x86, en 32 bitars prcossor alltså. o x64 för 64 bitars alltså.
men har hört att många har problem med 64, så kör med x86 desktop. (För Intel x86)
Sen om du ska ha både windows o ubuntu så installerar du windows först, sen ubuntu.
en länk här med hur du ska gå till väga. är det något så fråga bara.
http://ubuntu-se.org/drupal/Installera_Feisty_Fawn
Det finns för skrivbord o en för server. O där behövs väl ingen mer
förklaring hoppas ja. Så ska du använda det för vanligt användande så är
det för skrivbord du ska använda dig av. Sen finns det för x86, x64. Det är
om du har en x86, en 32 bitars prcossor alltså. o x64 för 64 bitars alltså.
men har hört att många har problem med 64, så kör med x86 desktop. (För Intel x86)
Sen om du ska ha både windows o ubuntu så installerar du windows först, sen ubuntu.
en länk här med hur du ska gå till väga. är det något så fråga bara.
http://ubuntu-se.org/drupal/Installera_Feisty_Fawn
Hej, tack!
Aha, ok det med. Jag tänkte iofs mer på skillanden mellan "live cd:n" och "textinstallations-cd;n." Det är nån liten ruta man kan kryssa i när man laddar ner Ubuntu om man ska har den alternativa versionen som inte är "live"- Funkar det inte med live cd om man ska installera ubuntu på en tom hårddisk?
Aha, ok det med. Jag tänkte iofs mer på skillanden mellan "live cd:n" och "textinstallations-cd;n." Det är nån liten ruta man kan kryssa i när man laddar ner Ubuntu om man ska har den alternativa versionen som inte är "live"- Funkar det inte med live cd om man ska installera ubuntu på en tom hårddisk?
Nybliven nörd!
Med Live-CD'n så startar man Ubuntu i ett s.k Live-läge, hela systemet läses in i RAM-minnet.
Har man inte så mkt minne och en lite äldre dator kan detta fungera väldigt segt.
Fördelen är att du får en enkel och grafisk installationsmiljö som kanske inte skrämmer den ovane.
Med alternate skivan får du en mer textbaserad miljö som fungerar väldigt bra på äldre datorer.
Har man inte så mkt minne och en lite äldre dator kan detta fungera väldigt segt.
Fördelen är att du får en enkel och grafisk installationsmiljö som kanske inte skrämmer den ovane.

Med alternate skivan får du en mer textbaserad miljö som fungerar väldigt bra på äldre datorer.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!