Säker borttagning av programvara

Användarvisningsbild
Q

Säker borttagning av programvara

Inlägg av Q »

Hej alla! :D
Jag är jätteglad att jag har upptäckt Ubuntu och slipper alla viruslarm när jag surfar  ;)
Min fråga är rätt simpel och egentligen inte specifik för Ubuntu. Jag kopplade en extern hårddisk igår till min dator för att kolla på lite bilder och skulle sedan ta bort den. Jag klickade på eject och på unmount this volume (eller nåt liknande) men datorn svarade att det inte går att mata ut enheten. Då stängde jag av den externa hårddisken manuellt, men då fick jag ett varningsmeddelande: jag måste trycka på eject för att utföra en säker borttagning. Men det gick ju inte tidigare  ???
Jag hade inga program uppe eller så som kunde störa borttagningen!
Finns det en risk att skada något i systemet om detta händer? Kan man använda en alternativ lösning som till exempel ta ner datorn i suspend, koppla bort hårddisken, och sedan köra igång igen och fortsätta med annat?

Min andra fråga är vad filen Thumb.db är för något. Jag har inte lyckats öppna den. Den verkar vilja lägga sig sist i filmappar.

Tacksam för svar  :)

Live long and prosper / Q
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: Säker borttagning av programvara

Inlägg av Lars »

Hej, välkommen till Ubuntu-se!

Precis som du säger så kan något program ha en fil öppen av någon anledning, och då går det inte att avmontera disken. Eventuellt så kan det ju ligga något i bakgrunden som stör, för att ta reda på vad så gör du så här: öppna ett terminalfönster (program -> tillbehör -> terminal) och kör följande kommando:

Kod: Markera allt

sudo lsof /media/USB-disk
USB-disk är namnet på din disk, kör "ls /media" för att kolla vad den heter. Du måste ange lösenord för att få större rättigheter (inget syns på skärmen när du skriver in det, det är normalt).

Jag sökte på google, Thumb.db skapas av Windows XP och är normalt dold så att den inte syns. Men i Ubuntu syns den.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Tjena... välkommen till forumet, och kul att du trivs med Linux
Q skrev: Min fråga är rätt simpel och egentligen inte specifik för Ubuntu. Jag kopplade en extern hårddisk igår till min dator för att kolla på lite bilder och skulle sedan ta bort den. Jag klickade på eject och på unmount this volume (eller nåt liknande) men datorn svarade att det inte går att mata ut enheten. Då stängde jag av den externa hårddisken manuellt, men då fick jag ett varningsmeddelande: jag måste trycka på eject för att utföra en säker borttagning. Men det gick ju inte tidigare  ???
Detta beror på att något program har öppnat filer mot din externa hårddisk, det kan vara filutforskaren eller en terminal... ja vilket program som helst faktiskt.
Jag är inte säker på om det finns något grafiskt program som kan lista öppna filer (det borde göra det), med det finns ett terminalbaserat kommando som heter lsof som listar öppna filer.

Q skrev: Min andra fråga är vad filen Thumb.db är för något. Jag har inte lyckats öppna den. Den verkar vilja lägga sig sist i filmappar.
Jag misstänker att du använt denna disk mor Microsoft Windows system, och filen Thumbs.db ligger i kataloger du har bilder i :)
Detta är en fil som skapas av windows för att snabba upp bildvisningen i explorer. Det har inget med Ubuntu eller Linux att göra..

EDIT:... lars hann före, men jag låter min post vara kvar ialla fall :P
Q

Inlägg av Q »

Tack för snabb support!
:)
Kenneth
Användarvisningsbild
Q

Inlägg av Q »

Vad är bästa sättet att stänga ner de program som stör borttagningen av maskinvaran?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Q skrev: Vad är bästa sättet att stänga ner de program som stör borttagningen av maskinvaran?
Eftersom du redan har en terminal uppe, så skriv "pkill *namn*", och ersätt *namn* med namnet på processen. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"