XP och Ubuntu på samma burk?

Kjellerman

Inlägg av Kjellerman »

Tjena!

Ja, kort sagt så undrar jag bara om det går att ha både Ubuntu och Windows XP på samma burk.

Går det? Och hur gör man isåfall?

Tacksam för svar :) // Kjellerman
Kjellerman

Inlägg av Kjellerman »

[quote="Omnius"]Det går alldeles utmärkt. Om du bara har en disk får du se till att partitionera den. Om du har två slipper du detta. Installera först Windows. Installera sedan Ubuntu på den andra disken (eller den andra partitionen). När allt är klart kommer GRUB att startas och visar en meny där du väljer vilket OS du vill starta (Ubuntu kommer ligga som default, men detta kan ändras genom lite redigering i grubs menyfil).

Har själv bara kört båda på separata diskar, jag tror att det är bäst att göra så.[/quote]
Trevligt :) såg nyss en liten Instruktions video hur man kunde göra också :). Bugar och Bockar för svaret iaf :D
Kjellerman

Inlägg av Kjellerman »

Klart den finns på nätet :D

http://video.google.com/videoplay?docid ... 1898236&q= där är den =)
Michael Demmers

Inlägg av Michael Demmers »

[quote="Omnius"]Installera först Windows. Installera sedan Ubuntu på den andra disken (eller den andra partitionen).[/quote]
Måste man installera windows först? Har nämligen bara ubuntu på min dator nu och har gjort en jävla massa inställningar å skit som jag aldrig orkar göra igen(om jag inte måste). Har ubuntu liggandes på en disk och så har jag en tom disk som jag tänkte installera windows på för det är lite grejer jag kan behöva de till.
Michael Demmers

Fan va jag börjar gråta om de inte går :)
Tim Andersson
Kontakt:

Inlägg av Tim Andersson »

[quote="Kjellerman"]Tjena!

Ja, kort sagt så undrar jag bara om det går att ha både Ubuntu och Windows XP på samma burk.

Går det? Och hur gör man isåfall?

Tacksam för svar :) // Kjellerman[/quote]
Ja, det går. Jag har själv både Ubuntu och Windows XP på min burk. Det är väldigt enkelt. Gör bara såhär:

1. Sätt i Win XP-cd:n i cdläsaren och starta om/ starta datorn.

2. När datorn har startats om/ startats ber den dig att trycka på valfri tangent och då ska du trycka på valfri tangent för att datorn ska boota från cd:n

3. Följ instruktionerna på skärmen och när du kommer fram till partioneraren så delar du hårdisken i två partioner genom att välja ungefär hälften av hårddiskens utrymme. tänk sedan på att ugefär ha 800 mb som swaputrymme för Ubuntu. Ett swaputrymme är samma som växlingsutrymme( har jag för mig).

4. Installera Win XP.

5. Starta om datorn och sätt i Ubuntuskivan.

6. Sedan blir du ombedd att välja installationstyp. Skriv server om du vill installera serverversionen. I serverversionen installeras bara grundsystemet. I andra fall, tryck bara på enter.

7. Följ instruktionerna.

8. KLART!
Mitt stjärntecken är Vågen
Michael Demmers

Tim141, drar samma fråga som jag redan har frågat, MÃ…STE man installera xp först? Isf kan man koppla ur disken med ubuntu på å installera xp på den andra disken å senare koppla in disken med ubuntu på? :S
Okänd

Inlägg av Okänd »

hallo crybaby. Jag har precis installerat xp på en disk och kubuntu på en annan och det funkar bäst ..plocka inte ur några diskar vad du än gör..för det gjorde jag och har haft rena circusen innan jag gjorde som man skulle.

har läst på olika forum att det är bäst att lägga xp först.
Michael Demmers

Okej, tack för varningen! Men jag vill oxå veta vad som menas med "bäst att lägga xp först"? vad händer annars? funkar de?
Okänd

Inlägg av Okänd »

hallo.jag skrev bara vad jag läst ;) .det verkar som folk i allmänhet rekommenderar att lägga xp först. har inte fått nån riktig förklaring på det faktiskt.men man tycker att det inte ska göra nån skillnad. du får väl testa..:D
Michael Demmers

na vågar inte testa, för jag har verken tid eller ork att pilla som fan me skiten om de händer nåt allvarligt =)

thx alot anyway
Okänd

Inlägg av Okänd »

hallo igen. du kan kolla in den sidan dom har en del om dualboot --->> http://www.ubuntuforums.org/
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det är inte så komplicerat egentligen: Ubuntu har Grub som bootloader, Windows har någon annan. Grub hittar Windows, Windows bootloader hittar inte Ubuntu.
Tim Andersson
Kontakt:

Inlägg av Tim Andersson »

[quote="crybaby"]Tim141, drar samma fråga som jag redan har frågat, MÃ…STE man installera xp först? Isf kan man koppla ur disken med ubuntu på å installera xp på den andra disken å senare koppla in disken med ubuntu på? :S[/quote]
Jaså, då har jag missförståt frågan, men du formulerade frågan lite fel. du skulle fråga såhär: Måste jag installera xp först och därefter installera Ubuntu. Men nu till din fråga. Ja, det tror jag att du måste därför att Ubuntu använder sig av ett format som XP inte kan läsa. Det formatet Ubuntu använder sig av är ext3.
Mitt stjärntecken är Vågen
Användarvisningsbild
ozamosi
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av ozamosi »

Det bör vara möjligt att - efter installation av xp - lägga tillbaka GRUB via något återställningsläge, men jag vet inte hur man kommer åt något dylikt med den nya installationsproceduren.
Användarvisningsbild
ED_209
Kontakt:

Inlägg av ED_209 »

Har XP installerat sedan tidigare och installerade Ubuntu för ett par dagar sedan.
Dual-boot har funkat fint men nu klantade jag nyss till det hela. Startade datorn med en winXP-skiva i läsaren och det verkar ha räckt för att windows ska skriva över boot-loadern så nu kommer jag inte åt Ubuntu längre.
Någon som kan ge lite tips eller länka till en grub-guide för dummies?
jon

Inlägg av jon »

Vad ska du/ni ha xp till? Det går att köra xp i ubuntu, alltså utan dualboot. kika på bilden här så förstår ni http://photos1.blogger.com/blogger/1728 ... enshot.png
det fungerar inte om ni ska ha xp till att spela på men till allt annat tror jag det ska fungera fint. här finns en guide för hur man installerar.

http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=183209
Användarvisningsbild
ED_209
Kontakt:

Inlägg av ED_209 »

Ganska ny på linux och tar gärna ett litet steg i taget så dual boot funkar fint för mig i nuläget.
I windows är det väl mest ett och annat spelpass (Q4, UT, WOW) som lockar, saknar även drivrutiner för mitt tv-kort i linux än så länge.
Får jag bara lite tid kan det nog hända att windows försvinner helt, men än så länge känns det tryggt att hänga kvar.. =)
Skriv svar

Återgå till "Använda X/K/Ubuntu - inaktuell"