webcamera hur gör man att få den att fungera?

Mock

Inlägg av Mock »

Hej!

Försöker få igång en USB webkamera (Phillips SPC700NC) enligt http://mxhaard.free.fr/spca5xx.html skall den fungera med spca5xx/LE.

(spca5xx skall ingå i ubuntu har jag för mig så det borde fungera "out of the box", men det gör det inte)

när jag kör

lsusb

får jag:
Bus 002 Device 002: ID 0471:0328 Philips

men när jag kör ekiga så vekar den bara hitta mitt tv-kort (som inte heller det fungerar :( webkameran finns helt enkelt inte i listan )

har provar att installera camorama, men det säger /dev/video0 (att det inte gick att ansluta ).

har provat att

sudo modprobe spca5xx

men det verkar inte ha någon effekt.

någon som har någon ide vad man kan göra?

Kör Ubuntu Dapper 6.06
AMD64 Linux 2.6.15-26-amd64-generic
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

har samma problem med SPC300NC, hade problemet tidigare med breezy och testade de flesta lösningar o drivers som föreslogs. Trodde det skulle funka bättre med dapper då spca5xx ingick, men samma problem här.

lsub ger Bus 001 Device 002: ID 0471:0326 Philips
så den känner av camen när jag pluggar in den. kan dock inte använda den på något sätt.

Frågan är om det är många fler som har samma problem med philips spc modellerna, hoppas en lösning kommer snart för det är den sista nageln i ögat sedan jag bytte till ubuntu.
Abusus non tollit usum
hassesthlm

SV: webcamera hur gör man att få den att fungera?

Inlägg av hassesthlm »

Har samma problem , hittar den men funkar inte, men undrar om det inte problemet är att i windows så installerar han extra"nätkorts anslutning"
Rittsel

SV: webcamera hur gör man att få den att fungera?

Inlägg av Rittsel »

Har inte webkameran men jag hittade detta http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=75284

Folk verkar ha fått det att fungera med hjälp av den tråden.
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"