låsta filer
låsta filer
Hej, jag är helt ny på det här med ubuntu men ha nu lekt en par veckor med det lite då och då. Ha haft endel problem och hittat lösningar på det mesta men mitt största problem är det att så fort som jag måste göra något i filsystemet så säger datorn att jag inte har rättigheter som tex. få nya amsn och min scanner att fungera. Kan tex inte spara i textredigeraren när jag ska lägga till 0 efter 5 som man sku göra för att få amsn att fungera??? Ha försökt med sudo, terminalen och allt vad jag vågat fixa med men nu börjar det ta på nerverna. Hoppas på en förklaring som ett barn som aldrig rört datorn skulle förstå så kanske det far hem åt mig med. 

SV: låsta filer
För att få rättigheter till en fil(eller map) skriver du följande i terminalen: sudo chmod 777 filnamnet
Då får alla tillgång till filerna, även om de inte är root
Då får alla tillgång till filerna, även om de inte är root

Senast redigerad av 1 Galgalid, redigerad totalt 15 gånger.
Var försiktig med rättigheterna så du inte ändrar något utanför "ditt revir"
sudo chmod 777 ska inte användas utanför din hemmamapp
sudo chmod 777 ska inte användas utanför din hemmamapp
Inte i den heller. Använd 755
XD kan du förklara vad de olika siffrorna står för?
Allt jag vet är att 777 ger alla rättigheter XD
Galgalid skrev: XD kan du förklara vad de olika siffrorna står för?
Kod: Markera allt
man chmod
tack tack, då blev man i alla fall lite klokare. Nu e det bara tunderbird och scannern kvar då sen har man ett fint system.
Här ser man en fil med tillståndet 644: Som ger Read Write för ägaren, Read för gruppen och alla andra på datorn.Galgalid skrev: XD kan du förklara vad de olika siffrorna står för?
-rw-r--r-- 1 gasol gasol 178257920 2007-06-14 21:32 [DB]_Bleach_129_[89722D83].avi
gasol är både ägare och gruppen på den här filen
så chmod 777 på filen skulle ge detta:
den första 7:an ger Read/Write/Execute åt ägaren av filen
den andra 7:an ger Read/Write/Execute åt gruppen som äger filen
den sistan 7:an ger Read/Write/Execute åt _ALLA_ användare på datorn
Så vem som helst kan ta bort och ändra i filen, dvs inte önskvärt.
kanske lättare att förstå chmod om man använder bokstäver istället för siffror, när man förstår sifferkombinationen så är det givetvis snabbare.. men i början är det kanske lite tydligare med bokstäver..
barre@lisa:/tmp$ ls -l testfil
-rwxrw-r-- 1 barre barre 0 2007-06-16 12:21 testfil
den första - i raden hoppar jag över i denna beskrivning, men vi kan väl säga att den talar om vilken "typ" av fil det är... t.ex om det vore en katalog så hade det varit ett d istället
sen kommer tre tecken, rwx som talar om vad ägaren av filen har för rättigheter, den första barre i raden är ägaren. barre får alltså lära(r) skriva(w) exekvera(x)
sen kommer rw- som talar om vad gruppen får göra med filen, i detta fall finns det även en grupp som heter barre (detta är den andra barre i raden). alla som tillhör gruppen barre får alltså läsa(r) och skriva(w) men inte exekvera(-) filen.
den sista kombinationen i raden talar om vad alla andra får göra med filen, r--.
Alltså de som inte är användare barre eller finns med i gruppen barre. De får alltså bara läsa(r) filen.
Om du nu vill modfiera vad de får göra med filen så nyttjar du kommandot chmod som kan ta en sifferkombination som representerar rwx, eller så kan du tala om vad de får göra med en bokstavskombination istället.
tex. ägaren av filen representerars av u (user)
gruppen representeras av bokstaven g (group)
alla andra representeras av bokstaven o (others)
så om jag nu vill att inga andra än de som finns i gruppen barre skall få läsa filen testfil kan jag skriva:
chmod o-r testfil
och om jag vill att de som finns i gruppen barre skall få exekvera men inte skriva i filen skriver jag
chmod g-w+x testfil
och efter detta så ser resultatet ut så här.
-rwxr-x--- 1 barre barre 0 2007-06-16 12:21 testfil
-rwxrw-r-- 1 barre barre 0 2007-06-16 12:21 testfil
den första - i raden hoppar jag över i denna beskrivning, men vi kan väl säga att den talar om vilken "typ" av fil det är... t.ex om det vore en katalog så hade det varit ett d istället
sen kommer tre tecken, rwx som talar om vad ägaren av filen har för rättigheter, den första barre i raden är ägaren. barre får alltså lära(r) skriva(w) exekvera(x)
sen kommer rw- som talar om vad gruppen får göra med filen, i detta fall finns det även en grupp som heter barre (detta är den andra barre i raden). alla som tillhör gruppen barre får alltså läsa(r) och skriva(w) men inte exekvera(-) filen.
den sista kombinationen i raden talar om vad alla andra får göra med filen, r--.
Alltså de som inte är användare barre eller finns med i gruppen barre. De får alltså bara läsa(r) filen.
Om du nu vill modfiera vad de får göra med filen så nyttjar du kommandot chmod som kan ta en sifferkombination som representerar rwx, eller så kan du tala om vad de får göra med en bokstavskombination istället.
tex. ägaren av filen representerars av u (user)
gruppen representeras av bokstaven g (group)
alla andra representeras av bokstaven o (others)
så om jag nu vill att inga andra än de som finns i gruppen barre skall få läsa filen testfil kan jag skriva:
chmod o-r testfil
och om jag vill att de som finns i gruppen barre skall få exekvera men inte skriva i filen skriver jag
chmod g-w+x testfil
och efter detta så ser resultatet ut så här.
-rwxr-x--- 1 barre barre 0 2007-06-16 12:21 testfil
blogg @ Gargamel.NU