winecfg Audio

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
Petri

winecfg Audio

Inlägg av Petri »

Lyckades äntligen efter mycket om och men att installera wine och winetools och installera ett spel (Caesar 3) och spelet startar men sedan så märker jag att jag inte får något ljud och i terminalen står det

Kod: Markera allt

petri@ubuntu:~/.wine/c/Programme/Caesar3$ wine c3.exe
fixme:d3d:IWineD3DDeviceImpl_GetAvailableTextureMem (0x7fd4f678) : stub, emulating 64MB for now, returning 64MB
fixme:ddraw:IDirectDrawImpl_SetCooperativeLevel (0x7fd4eff8)->(0x10026,00000013)fixme:xvidmode:X11DRV_XF86VM_SetCurrentMode Cannot change screen BPP from 32 to 16
fixme:d3d_surface:IWineGDISurfaceImpl_Blt Can't handle DDBLT_WAIT flag right now.
err:wave:DSDB_MapBuffer Could not map sound device for direct access (Input/output error)
err:wave:DSDB_MapBuffer Please run winecfg, open "Audio" page and set
"Hardware Acceleration" to "Emulation".
fixme:ddraw:IDirectDrawImpl_SetCooperativeLevel (0x7fd4eff8)->((nil),00000008)
fixme:d3d:IWineD3DStateBlockImpl_Release Releasing primary stateblock
]

Visst okej då går jag in i winecfg och klickar på fliken Audio och då dör winecfg och följande står i terminalen

ALSA lib seq_hw.c:456:(snd_seq_hw_open) open /dev/snd/seq failed: No such file or directory
Creating link /home/petri/.kde/socket-ubuntu.
can't create mcop directory
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Rickard Englund
Kontakt:

winecfg Audio

Inlägg av Rickard Englund »

jag får samma fel
Cause I rather own a free OS than stealing one that's not worth paying for

http://www.rajli.se
Okänd

winecfg Audio

Inlägg av Okänd »

Prova att ladda modulen "snd-seq".

modprobe snd-seq
Det borde avhjälpa det andra felmeddelandet och skapa devicet /dev/snd/seq. Om det fungerar, editera /etc/modules och lägg till "snd-seq" på en egen rad så laddas modulen när datorn startas.

Varför den rapporterar "Could not map sound device for direct access (Input/output error)" vet jag inte, men prova ovanstående och testa. Kanske löser sig båda felen. ;)
Skriv svar

Återgå till "Spel"