Min dator [LÖST]

Användarvisningsbild
upnorth

Min dator [LÖST]

Inlägg av upnorth »

Jag är både osäker och lite lat av mig så jag tänkte höra om det är något speciellt jag behöver veta angående hårdvaran innan jag kör igång Ubuntu 7.04 Feisty Fawn i morgon  ???

Detta är iallafall datorns delar:

CPU: AMD Athlon 64 DualCore 4200+ 2.21 GHz
Grafikkort: PowerColor Radeon X1800XT 512MB
Arbetsminne: Corsair Value 2 * 1024 MB
Hårddisk: Samsung Spinpoint 250 GB
Nätaggregat: Hiper 480W
Skärm: Samsung SpinPoint 913v
Mus och tangentbord: MX518, Ultra X Media Keyboard

Jag tänkte förövrigt testa hur bra Oblivion fungerar på en gång, eftersom jag i Windows som inte stöder 64-bitars processor kör på "Ultra High Quality".

Annars hoppas jag få en fri och angenäm upplevelse med min Linux debut (har bara provat RedHat som hastigast tidigare). Ska börja studera till civilingenjör i datateknik vid LTU, Luleå i höst så jag hoppas få bra användning för min dator då!

Sist men mest vill jag tacka er på Ubuntu för den här fina satsningen med faddrar och allt! Vi entusiaster som inte kan knacka drivrutiner själva osv (typ slösurfare och spelnördar) behöver all hjälp vi kan få, trots vår datorvana  :)

Edit: Markerade tråden som löst //vulfgar
Senast redigerad av 1 vulfgar, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

SV: Min dator

Inlägg av Bossieman »

Har du för avsikt att installera 64-bitars versionen av Ubuntu eller nöjer du dig med 32-bitars versionen?
Vad jag vet så är det problem med wine, java, flash i 64 bitars versionen. Jag skulle eftersom du är nybörjare rekommendera dig att installera 32 bitars versionen av Ubuntu.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Jo, jag hade hoppats få köra med full gas...  :P

Nåja, jag kan väl köra igång med 32-bitar tills vidare. Går det att uppgradera kärnan sen utan att installera om datorn helt?
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

det finns massa tips du kan göra. Du kan till att börja med skapa en enskild partition för /home/ när du installerar ubuntu. Däri sparas nämligen alla inställningar till alla program m.m.
Så när du ominstallerar datorn så har du kvar alla inställningar till programmen, du behöver bara installera programmen igen.
Så skapa en egen /home partition under installationen.
Alla paket/program kommer vara 32 bitars när du installerar 32 bitars Ubuntu. Ska du in med 64-bitars Ubuntu så måste du byta ut alla paketen/programmen till 64-bitars versioner.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Men alltså bara själva Ubuntu och programpaketen?

Inställningar, bokmärken osv kommer att ligga i /home och fungera i båda versionerna av programmen?

Vad jag har förstått är installationsprogrammet för Ubuntu väldigt pedagogiskt och bra så det ska väl inte bli några problem att fixa den extra partitionen...
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Det kommer gå utmärkt. Home partitionen behöver inte vara stor. Jag har den på 10GB och använder nu ca 6GB av den, då är mycket bilder som ligger där. Men en behöver inte vara stor.
En annan idé är att skapa en partion som heter /Nerladdat där du har typ all media m.m.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, som den gamla goda "Windows-partitionen" då  ;D

Jo, det går ju att dela upp lite som man vill, men måste man fortfarande tilldela partitioner manuellt för växlingsfilen och de övriga "obligatoriska" partitionerna?

Hittade svaret till nedanstående i en annan ny tråd, så det är redan ordnat!

Om jag skulle vilja vänta med att tilldela icke-system-partitioner tills jag installerat Ubuntu och vet lite bättre hur jag vill ha det, visst går det att dela upp hårddisken då?

Haha, det blev många frågor det här. Men iallafall.
Jag har en digitalkamera från Canon och på deras hemsida finns inga programvaror alls till Linux anpassat för den. Är det lättast att skaffa en vanlig minneskortsläsare eller finns det bra synkroniseringsprogram för kameror/mobiler mm för linux?
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 14 gånger.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

upnorth skrev: Ok, som den gamla goda "Windows-partitionen" då  ;D

Jo, det går ju att dela upp lite som man vill, men måste man fortfarande tilldela partitioner manuellt för växlingsfilen och de övriga "obligatoriska" partitionerna?

Om jag skulle vilja vänta med att tilldela icke-system-partitioner tills jag installerat Ubuntu och vet lite bättre hur jag vill ha det, visst går det att dela upp hårddisken då?

Haha, det blev många frågor det här. Men iallafall.
Jag har en digitalkamera från Canon och på deras hemsida finns inga programvaror alls till Linux anpassat för den. Är det lättast att skaffa en vanlig minneskortsläsare eller finns det bra synkroniseringsprogram för kameror/mobiler mm för linux?
Du måste inte göra nåt manuellt om du inte vill, du kan helt enkelt be Ubuntu fixa partioneringen helt åt dig. Du kan skapa partitioner i efterhand om du vill men det är lättast att göra det under installationen.

När det gäller din Canon kamera behöver du inte oroa dig. Bara att plugga in och det dyker upp en ruta så här:

[img width=150 height=135]http://img523.imageshack.us/img523/8661/skrmbild1ov6.th.png[/img]

Jag har en Canon A620 och inte installerat nån programvara alls.

Du kan ju testa många funktioner genom att använda liveskivan. Installationsskivan är samtidigt en Live-skiva, dvs du kan testa hela operativsystemet direkt från RAM minnet plus CDn. Inget skrivs till hårddisken.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

En idé är även att du skaffar dig en fadder och får hjälp av denne att komma igång.
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, tack för det! Jag råkar ha 610:an så det passar ju bra  :)

Jo, jag får väl passa på att utnyttja eran fina service, men jag tänkte få igång Ubuntu först...tror jag klarar den biten faktiskt, har en farsa och en kusin som är rätt entusiastiska!

Jag har funderat på att testa Live-delen, men jag tror jag installerar direkt istället...är så satans less på Windows ändå.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

upnorth skrev: Ok, tack för det! Jag råkar ha 610:an så det passar ju bra  :)

Jo, jag får väl passa på att utnyttja eran fina service, men jag tänkte få igång Ubuntu först...tror jag klarar den biten faktiskt, har en farsa och en kusin som är rätt entusiastiska!

Jag har funderat på att testa Live-delen, men jag tror jag installerar direkt istället...är så satans less på Windows ändå.
Du installerar via Live-skivan, så du kommer få se liveskivan hur som helst. :)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Just ja, så var det...

Man kommer in i den vanliga miljön och får utforska mm och sen får man installera genom att klicka på en ikon?
Nåja, det ordnar sig iallafall.

Dock har jag ett hårdvaruproblem (nätaggergat eller moderkort) som gör att grafiken (all) hänger sig eller alternativt att grafiken inte får någon ström. Ska skicka in datorn på service, men jag hoppas få igång Ubuntu först, det är trots allt ett inte allt för frekvent problem.

Får tacka så mycket för den snabba responsen, tror jag rett ut det mesta som surrade i arbetsminnet nu!  ;D
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

upnorth skrev: Man kommer in i den vanliga miljön och får utforska mm och sen får man installera genom att klicka på en ikon?
Nåja, det ordnar sig iallafall.
Japp. Finns en fin liten ikon på skrivbordet som leder till installationen. Lycka till :)
Bild
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Inlägg av Dick Lundberg »

Skummade tråden lite... Mina tips: 64-bitarsubuntu funkar fint med Wine, man får installera ett par extra paket och sedan wine med force-arcitecture-växel bara. Flash player fungerar inte såvida man inte installerar en 32-bitarsversion av Firefox. Annars kan jag inte komma på något annat.

För att få ett trevligare liv med Linux rekommenderar jag 3 partitioner:
/ - rotfilsystemet
/home - hemkatalogen
swap - för växlingsfilen

Då kan du formatera systemdisken om det inte funkar som du tänkt dig med 64-bitarsversionen och istället installera den vanliga. Att ha /home på egen partition betyder också att man gör det enkelt för sig om man vill testa nån helt annan dist också.
Lundbergs Lya: http://radoka.se
Min guide till musikinspelning i Ubuntu: http://hem.wtnord.net/k05816
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Tack för det utförliga tipset!

Jag kommer att installera 32-bitars versionen till att börja med. De partitionerna du nämner kommer att tilldelas samt eventuellt någon extra.

Windows är ju installerat på en egen, 6 GB, partition med NTFS. Är det smidigt att behålla den och spara allt jag vill ha kvar där så att jag kan hämta det från Ubuntu sen? Plus att köra dualboot?

Är det allstå bara '/' som man behöver bry sig om när det gäller själva operativsystemet?
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

/ är mycket riktigt systemhårddisken eller systempartitionen, det kan jämföras med C: i Windows. Under / finns ett antal mappar, en av dem är /home och det kommer att vara en helt vanlig mapp i en normalinstallation av Ubuntu om man inte går in i det mer avancerade partitionsalternativet under installationen och gör en separat partition som man kallar för /home. Då kommer allt som ligger i just den katalogen att vara en egen hårddisk. I Windows hade den kallats D: och visats likadant som C: men i Linux ser man inte hårddiskarna annat än som underkataloger till /. Det här kanske du visste, men jag garderar mig för följdfrågor ifall jag skulle råka missa att komma tillbaka till tråden.

Och ja, det är smidigt att behålla Ful-OS-partitionen, åtminstone tills allt är flyttat till ubuntudisken och du är säker på att du kan göra allt du behöver i det nya systemet. Att ha två operativsystem är ju både lite bökigt och platskrävande och åtminstone jag gillar ju fria pingviner bättre än låsta fönster...  8)
Användarvisningsbild
upnorth

Inlägg av upnorth »

Ok, det låter ju vettigt...

Har gjort EN installation av RedHat förut som sagt där jag satte /home som egen, men det kan jag få hjälp med, så det borde inte bli några problem.

Jo, jag tänkte som flytta allt som går till C:/ och bränna ut resten.

Antagligen kommer konfigurationen se ut så här:
  • /
  • /home
  • swap
  • plus en eller två partitioner för program/filer/media etc..
Samt
  • windowspartitionen på 6 GB
Har 250 GB att leka med, något förslag på fördelning?

Tanken är väl att jag ska komplettera med en eller två diskar till (eventuellt en extern), så slipper jag krångla med 2 os på samma disk...
Senast redigerad av 1 upnorth, redigerad totalt 15 gånger.
Användarvisningsbild
Jarulf
Kontakt:

Inlägg av Jarulf »

upnorth skrev: Antagligen kommer konfigurationen se ut så här:
  • /
  • /home
  • swap
  • plus en eller två partitioner för program/filer/media etc..
Har 250 GB att leka med, något förslag på fördelning?
Program, spel och sånt kommer att landa på /-partitionen, och filmer, musik m.m på din /home-partition.

Med 2GB RAM behövs egentligen ingen swap heller, men det kan vara trevligt ändå.

Lägg 512MB till swap, 50GB till / och resten till /home, så skulle då jag lösa det  :)
Bild
Användarvisningsbild
Dick Lundberg
Kontakt:

Jag skulle lägga MAX 10-15 GB till rotpartitionen. Det som tar plats är ju skit man laddar ner. Programmen blir ju inte så stora.
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Dick Lundberg skrev: Jag skulle lägga MAX 10-15 GB till rotpartitionen. Det som tar plats är ju skit man laddar ner. Programmen blir ju inte så stora.
Om man installerar många stora spel globalt (och/eller kör t.ex. virtualiseringar? :-\) så tror jag faktiskt att man kan ta upp en hel del plats på sin rotpartition. Har man plats så tror jag inte att det är fel att använda en del, såvida man inte vet att man inte behöver (eller behöver utrymmet någon annan stans)..

Men det får man ju känna in lite själv, så mitt tips är att kolla runt lite på din nuvarande Windows-installation, och se hur mycket plats du tar upp för spel/program. Sedan är det kanske lättare att välja :)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"