Crash vid installation av UBUNTU

Ratski

Crash vid installation av UBUNTU

Inlägg av Ratski »

Har fått hem vår dator från landet och ska installera ubuntu på den. Kommer till den orange/bruna bakgrunden när jag sätter i live CD, men efter det så hänger sig allt och datorn slocknar.  :'(

Datorn är en bärbar med följande;
700mhz
256ram
ext CD spelare

ingen aning om grafik kort på den, men eftersom jag kommer så långt som till själva desktop-bakgrunden (där pilen kommer fram) så känns det som om  det kan vara ngt grafikkort mässigt?? är jag rätt ute?  ???

Hur kan jag rätta till detta? Ngn som är kunnig?

Försökte med Xubuntu tidigare idag med men där slocknar datorn med, men kommer inte ens in i det grafiska där säger den bara ngt om "x server down" rätta till det och försök igen.

Probelemet är bara hur man sak rätta till det när datorn slocknar innan man hinner göra ngt.

Tackar för svar
ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

SV: Crash vid installation av UBUNTU

Inlägg av ycc »

Den stänger alltså av sig? Det händer inget om man gör ctr/alt/f1 när den "lagt av"? Man kan ju också prova att starta LiveCDn i "säkert grafikläge".
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 15 gånger.
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Ratski

SV: Crash vid installation av UBUNTU

Inlägg av Ratski »

ycc skrev: Den stänger alltså av sig? Det händer inget om man gör ctr/alt/f1 när den "lagt av"? Man kan ju också prova att starta LiveCDn i "säkert grafikläge".
Nej inget fungerade så det var lite märkligt där. Laddade hem alternate skivan istället så då gick det bra konstigt nog, så det löste sig .. möjligt att man inte kunde belasta det högteknologiska systemet med för mycket  ;D
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"