Har lyckats, med hack (terminal), installera straw. Med lite telefonsupport gick det ganska bra. Det var en hel del tillägg att göra...
Men, nu är problemet att jag inte kan köra programmet... Jag har skapat en startare och länkat till programmet, men den säger
"Detaljer: Misslyckades med att köra barnprocessen "/usr/share/app-install/desktop/straw.desktop" (Åtkomst nekas)"
Hur kommer jag vidare?
Och i frustrationen över att inte lyckas testade jag att installera liferea både via synaptics och automatix. Det som händer är att det installeras, och åter finns under program, vilket verkar fullt normalt, men sedan.... Jag klickar på filen, den startar "timglaset" snurrar, och sedan dör programmet.... Hur löser jag detta?
rss reader liferea och straw funkar inte...
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: rss reader liferea och straw funkar inte...
Det verkar som att du har skapat en länk till .desktop-filen. Ändra länken så att den pekar på /usr/bin/straw istället (har du kompilerat själv så är det kanske /usr/local/bin/straw, men bara straw borde fungera också).
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Tack 
Det gjorde susen

Det gjorde susen

Både Lifera och straw vägrade starta till en början, men Straw fick jag igång genom att manuellt radera alla filer i mappen .straw (config filer).
Nu funkar det fint.
Nu funkar det fint.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
-
någon som har något mer fix för lifera?
Upplever att straw är lite segt. Det tar en himlans tid för den att uppdatera och samt att den inte kan ta vissa RSS feeds. Står bara fel i kanal. Dessa funkade utmärkt i sharp reader som jag hade installerad i xp...
Upplever att straw är lite segt. Det tar en himlans tid för den att uppdatera och samt att den inte kan ta vissa RSS feeds. Står bara fel i kanal. Dessa funkade utmärkt i sharp reader som jag hade installerad i xp...
Jag testade aldrig att radera alla intsällningsfiler för lifeare, kanske det hade hjälpt!?
Straw tycker jag är OK på min 400 Mhz maskin. Dock kan det kanske löna sig att just radera de RSS-feeds som kommer med installtionen?
Straw tycker jag är OK på min 400 Mhz maskin. Dock kan det kanske löna sig att just radera de RSS-feeds som kommer med installtionen?
-
hmm tycker inte att straw e spå lysande... tex alla rss-feeds som jag lagt till säger den "inget data" vilket verkar helt konstigt. Jag kan gå in i webläsaren och öppna feeden och se massor av innehåll t.ex. Dessutom tar det jättelång tid för den att uppdatera feeden
Har jag missat något i installationen månne?
Försökte finna något motsvarande fix i liferea som du löst straw med, men dess uppbyggnad var annorlunda, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta bort
Har jag missat något i installationen månne?
Försökte finna något motsvarande fix i liferea som du löst straw med, men dess uppbyggnad var annorlunda, så jag vet inte riktigt vad jag ska ta bort
Om du verkligen vill pröva liferea så kan du kolla här:
http://liferea.sourceforge.net/
Jag kan rekommendera att ladda hem 'source' och kompilera själv. Detta program är enkelt att kompilera själv, även om du måste installera build-essentials m m från synaptic först.
Synaptic innehåller defintivt INTE de allra senaste versionerna av alla program, så det kan löna sig att kompilera själv.
PS På sidan fanns länkar till ytterligare RSS-program.
Lycka till!
http://liferea.sourceforge.net/
Jag kan rekommendera att ladda hem 'source' och kompilera själv. Detta program är enkelt att kompilera själv, även om du måste installera build-essentials m m från synaptic först.
Synaptic innehåller defintivt INTE de allra senaste versionerna av alla program, så det kan löna sig att kompilera själv.
PS På sidan fanns länkar till ytterligare RSS-program.
Lycka till!