Lite frågor från en nOOb...

Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Lite frågor från en nOOb...

Inlägg av Emka »

Jag har precis skaffat ubuntu och tycker det verkar rätt tufft men fattar inte så mkt alls... :(

det finns saker jag skulle vilja göra men som jag inte har en aning om hur man gör, ett par exempel på program jag vill ha är kunna göra om cd till mp3, kunna joina flera mp3 filer till en, och hur installerar jag programvaror? tex till min skrivare eller min mob... hur får jag tag på de program jag vill ha om jag inte vet vad de heter?

en annan sak jag undrar över är allt detta med dessa olika "koder" som skall skrivas in överallt, tex de som finns på http://ubuntu-se.org/drupal/?q=node/159, hur vet jag var det skall skrivas in eller är det alltid i terminal?

en annan sak jag undrar över är hur jag vet vilken codec som skall användas, jag försöker streama från tex channelchooser.com men det blir becksvart och inget ljud.

det kommer med all säkerhet komma fler frågor men vi kan börja där så fyller jag på allteftersom ;)
Okänd

SV: Lite frågor från en nOOb...

Inlägg av Okänd »

Hej Och väkommen hos oss här, Emka!! :) :)

Jag föreslår att vi ta det en efter en.
Dom konstiga texter som börjar för det mesta med sudo ( betyder =super user do )
ger dig rättigheter för administrationsåtgärder i Ubuntu.
Dom skrivs in i terminalen som finns under Program >tillbehör>Terminal.
Försök att öppna terminalen och skriv in efter $ tecken: ifconfig och tryck ENTER.
Då ser du din nätverksanslutning ( bara ett exempel för att göra dig bekant med terminalen)

Om du leta program så finns det ett verktyg som heter Synaptic.
Den finns under System>administration>Programhanteraren Synaptic. ( där kan du leta efter program)

Ett alternativ till för att börja med är Lägg till / ta bort som finns längs ner under menyn Program.
Öppna den och bläddra. Där finns massvis  ;)

Jag tycker det bästa vore att du ta ditt största problem först och starta ett nytt ämne med den
här i denna tavla.

Hälsningar
Peter
ehnar
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av ehnar »

Jag tror också att den här sidan kan ge några svar på dina frågor hur du kommer igång.

http://www.ubuntu-se.org/drupal/?q=node/173
Emka

Inlägg av Emka »

jag har nu fått mycket hjälp av bossieman vilket jag är grymt tacksam för, önskar jag hade sånt tålamod som han, kunde nästan höra honom sucka där ibland hehe..

jag har dock en fråga som han inte riktigt hade koll på och det gäller skrivare, jag har en epson stylus photo R300 och det verkar inte finnas några drivrutiner till den, hur kopplar jag in den?

två andra saker jag vill ha hjälp med: hur får jag bort de där röda strecken under alla ord när jag skriver nåt? verkar va nån stavningskontroll på eller nåt, och en annan sak som är grymt irriterande, hur tar jag bort att när man för musen över nån bild så förstoras den i nån slags förhandsgranskning?

Edit: när jag kopplar in min ipod i rytmhbox så vill jag kunna lägga dem i olika filer i själva ipoden, exempelvis rock för sig, hip-hop för sig osv... hur?
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 14 gånger.
Emka

Inlägg av Emka »

nån som har koll?
Användarvisningsbild
axel112

Inlägg av axel112 »

två andra saker jag vill ha hjälp med: hur får jag bort de där röda strecken under alla ord när jag skriver nåt? verkar va nån stavningskontroll på eller nåt
Om du vill ha kvar stavningskontrollen men ändra språk, högerklicka i texten du skriver, och välj språket som du vill att stavningskontrollen ska använda.

Där finns också ett val "kontrollera stavning" som är markerat. Klickar du där, inaktiveras stavningskontrollen tills du stänger webläsaren. När du startar den sen, är stavningskontrollen igång igen.

Vill du inaktivera den helt, går du till (om du använder firefox) "redigera" -> "inställningar" -> fliken "avancerat" i delen webläsning så avmarkerar du "använd automatisk stavningskontroll".

När det gäller bildförstoringen, är du i något program eller någon mapp när det händer?
Emka

Inlägg av Emka »

ok, skitbra!

jag letar nu efter något som kan joina mp3-filer, dvs typ en ljudbok som är uppdelad i hundra olika spår som jag vill kunna kombinera till ett enda spår...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emka skrev: ok, skitbra!

jag letar nu efter något som kan joina mp3-filer, dvs typ en ljudbok som är uppdelad i hundra olika spår som jag vill kunna kombinera till ett enda spår...
I Ubuntustudio kanske ?  ;)
Emka

Inlägg av Emka »

ok, hur och var installerar jag det? shit, måste lära mig detta nu, men men, det kommer väl...
Okänd

Inlägg av Okänd »

Emka skrev: ok, hur och var installerar jag det? shit, måste lära mig detta nu, men men, det kommer väl...
Visst. Ubuntustudio är en alldeles egen utgåva av Feisty Fawn 7.04 och där finns
en samling av audioverktyg samt videoredigerare med.
Den kan man ladda ner och bränna på en DVD skiva.

Men vad vill du göra ? En ljudbok? Låter intressant.
Du kanske kan starta ny topic, det finns säkert enskilda program i Ubuntu 7.04
som du kan jobba med...

/P
Emka

Inlägg av Emka »

ok det verkar vara bra, det är bla ett brännarprogram alltså? det kan behövas, gnomeburn är inte riiiktigt tillfredställande... tyvärr...

men iaf, det är ett allt-i-ett paket med brännare, hantering för de flesta film -och musik saker samt hantering för mp3 och wav-filer? att kunna joina dem, splitta dem och redigera filmer som att kunna shrinka dem, ta bort störande reklam osv..?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ubuntustudio är en specialutgåva av Feisty Fawn 7.04.
Den måste installeras istället för Feisty Fawn.
Det betyder att du i så fall måste göra en komplett nyinstallation.

Men om du beskriver vad du vill göra i en ny tråd, så kan vi hitta
säkert ett program som funkar med din nuvarande installation.

/P
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"