Floppydisk
Floppydisk
Hej! När jag stoppar in en diskett och klickar på enheten så står det Att enheten inte är "monterbar".Kan man ställa in så att den installerar automatiskt när man stoppar in disketten??
Floppydisk
Det som ska hända är att disketten monteras när du klickar på den.
Är du säker på att disketten har ett fungerande filsystem? Disketter har en förmåga att dö när tiden går. Annars får du formatera disketten först, så borde den gå att montera sedan. I 5.04 fanns det ett sånt alternativ i menyn, i 6.04 ser jag inget sådant, så kolla om du hittar det (du kör 5.10, eller breezy, om jag kommer ihåg rätt, right?). Det borde finnas någon annan stanns också, men jag är inte säker på var.
Är du säker på att disketten har ett fungerande filsystem? Disketter har en förmåga att dö när tiden går. Annars får du formatera disketten först, så borde den gå att montera sedan. I 5.04 fanns det ett sånt alternativ i menyn, i 6.04 ser jag inget sådant, så kolla om du hittar det (du kör 5.10, eller breezy, om jag kommer ihåg rätt, right?). Det borde finnas någon annan stanns också, men jag är inte säker på var.
Floppydisk
Om jag formaterar försvinner väl alla data? Har uppgradering av bios på disketten (förmodligen i DOS).
Floppydisk
Ja, all data försvinner. Ubuntu ska (såvitt jag vet) klara av både DOS- och Windowspartitioner. Därför tror jag att disketten inte fungerar, och att det alltså inte finns någon data i nuläget. Kan du läsa den i Windows har jag ju uppenbarligen fel dock.
- Retardedpope
Floppydisk
Är problemet att du inte lyckas montera disketten?
Själv har jag inte lyckats att montera en diskett på något annat sätt än att använda terminalen, men jag vet inte hur bra du kan terminalen... :/
Själv har jag inte lyckats att montera en diskett på något annat sätt än att använda terminalen, men jag vet inte hur bra du kan terminalen... :/
- Retardedpope
Floppydisk
OK uppenbarligen är problemet att du inte lyckas montera enheten
läste inte så noga innan...
Jag har samma problem och jag läser det med att öppna terminalen och skriva:
nästa problem är att det bara är root som har rättigheter att skriva till filen och ifall du kör ubuntu med gnome (vanliga bruna ubuntu) kan du skriva (i terminalen):
Detta öppnar ett filbläddrar fönster där du har root-rättigheter och alltså kan skriva till disketten... lycka till 
Om det är någon annan som vet ett smidigare sätt så skulle jag gärna vilja veta det...

Jag har samma problem och jag läser det med att öppna terminalen och skriva:
Kod: Markera allt
sudo mount -t vfat /dev/fd0 /media/floppy
sudo nautilus

Om det är någon annan som vet ett smidigare sätt så skulle jag gärna vilja veta det...
- Retardedpope
Floppydisk
Jag antog att du hade fat som filsystem på disketten då detta är vad som används i windows... har du använt disketten i windows så är det med all säkerhet fat och då fungerar ovanstående kod...
Floppydisk
Det där med skrivrättigheter till FAT-system är en riktig klassiker 
Jag tror att det här kommandot funkar (har ingen diskettläsare här):
Det bör göra så att alla användare har rätt att läsa, skriva, och köra filer på disketten. Då kan du flytta filer till och från disketten precis som vanligt.

Jag tror att det här kommandot funkar (har ingen diskettläsare här):
sudo mount -t vfat /dev/fd0 /media/floppy -U umask=0000
Floppydisk
Tackar så mycket för alla inlägg och förslag! Ska sätta mej framför datorn och se om jag "får till det" MVH/anli
- Retardedpope
Floppydisk
ozamosi jag testade att lägga till -U umask=0000, men då står det:
mount: ingen sådan partition hittades
så det fungerade tyvärr inte...
men varför är det så att det inte går att ändra rättigheterna på disketten så att alla användare kan skriva till den?
och varför lyckas varken jag eller anli att automatiskt montera disketten i nautilus? allt verkar helt skumt
mount: ingen sådan partition hittades
så det fungerade tyvärr inte...
men varför är det så att det inte går att ändra rättigheterna på disketten så att alla användare kan skriva till den?
och varför lyckas varken jag eller anli att automatiskt montera disketten i nautilus? allt verkar helt skumt

- Linus Mannervik
- Kontakt:
Floppydisk
Testa att montera disketten mha Pmount istället - då tror jag att rättigheterna bör bli rätt per automatik...
pmount /dev/fd0
Floppydisk
Rättelse:
Anledningen till att man måste ställa in rättigheter såhär är att FAT inte stödjer filrättigheter.
Edit: bonvenons lösning är antagligen bättre...
sudo mount -t vfat -o umask=0000 /dev/fd0 /media/floppy
Edit: bonvenons lösning är antagligen bättre...
- Retardedpope
Floppydisk
bonvenon: rättigheterna blir precis likadana som innan, men ägaren blir användaren och får därmed skrivrättigheter... Rättigheterna går dock fortfarande inte att ändra
men det lär ju inte vara något större problem eftersom att man själv är ägaren och ägaren har skrivrättigheter...

- Retardedpope
Floppydisk
ozamosi: ditt förslag gav precis samma resultat som bonvenons, men för att avmontera disketten måste man vara root och då måste även detta göras i terminalen, med pmount så var det bara att högerklicka på floppy0 och välja att avmontera... så bonvenons lösning var bättre...
- Retardedpope
Floppydisk
Jag har ett till tips som kommer att underlätta mycket...
gör en fil med innehållet:
pmount /dev/fd0
döp den till förslagsvis monteradiskett.sh och se till att du har rättigheter att köra den...
Sen kom jag på att det var smidigare att lägga till en "anpassad programstartare" i panelen...
om du inte vet hur man gör så är det bara att fråga, så kan jag förklara det nogrannare...
gör en fil med innehållet:
pmount /dev/fd0
döp den till förslagsvis monteradiskett.sh och se till att du har rättigheter att köra den...
Sen kom jag på att det var smidigare att lägga till en "anpassad programstartare" i panelen...
om du inte vet hur man gör så är det bara att fråga, så kan jag förklara det nogrannare...

- Retardedpope
Floppydisk
Om det är någon som vet hur man går till väga för att få den "inbyggda automonteringen" (den i nautilus altså) att fungera så skulle jag vlija veta det, för det är trots allt snäppet smidigare...
- Retardedpope
Floppydisk
Nu har jag två frågor:
1. Hur fungerar pmount jämfört med mount?
2. Jag trodde att .sh filer var motsvarigheten till .bat filer i windows, men jag upptäckte att man kan döpa filen till vad man vill och ändå köra den, med samma resultat...
Jag antar att bonvenon kan svara på åtminståne den första frågan, men kanske även den andra... men självklart får vem som helst svara...
1. Hur fungerar pmount jämfört med mount?
2. Jag trodde att .sh filer var motsvarigheten till .bat filer i windows, men jag upptäckte att man kan döpa filen till vad man vill och ändå köra den, med samma resultat...
Jag antar att bonvenon kan svara på åtminståne den första frågan, men kanske även den andra... men självklart får vem som helst svara...
- Linus Mannervik
- Kontakt:
Floppydisk
1. Hur menar du med "hur fungerar"?
Ur pmounts manual (man pmount):
2. Jag vet i princip ingenting om windows, och kan därför inte göra någon jämförelse med bat-filer. Filändelsen .sh är en förkortning av shell, dvs. skal, och talar om att filen är ett så kallat skalskript.
Faktum är att du i stort sett kan använda vilka filändelser som helst för vilka filer som helst - de finns bara till för att göra det lättare för dig och dina program vilken sorts fil det rör sig om.
Ur pmounts manual (man pmount):
Pmount är alltså ett slags "intelligent" interface som i sin tur använder vanliga mount.pmount ("policy mount") is a wrapper around the standard mount program which permits normal users to mount removable devices without a matching /etc/fstab entry.
2. Jag vet i princip ingenting om windows, och kan därför inte göra någon jämförelse med bat-filer. Filändelsen .sh är en förkortning av shell, dvs. skal, och talar om att filen är ett så kallat skalskript.
Faktum är att du i stort sett kan använda vilka filändelser som helst för vilka filer som helst - de finns bara till för att göra det lättare för dig och dina program vilken sorts fil det rör sig om.
- Retardedpope
Floppydisk
bonvenon: ok tack så mycket 

- Retardedpope
Floppydisk
hittade detta på den internationella wikin:
MakeFloppyDriveAvailableToEveryone
MakeFloppyDriveAvailableToEveryone