jag har just installerat Wine. Jag vill köra ett Windows program som heter Wenlin. Enligt flertalet Googlade länkar finns förhoppningar att det skall funka:
Som jag ser det är Wenlin mycket robust och har en föredömlig struktur. Man behöver inte installera om man inte vill. Bara kopiera mappen (med några undermappar) och starta .exe filen. Så enkelt har det funkat sedan Win95.08/10/2003 Wine has advanced enough to run Wenlin, and it does it quite well. I'd give it about 90%, but this is enough for me to not bother using it in Windows under ...
Det enda jag hittills har provat är:
1. Från directoriet där wenlin.exe ligger:
wine wenlin.exe
Wenlin startar inte, man får bara tillbaka terminalpromptern.
2. winecfg
Jag har provat att ändra Windowsversion, felbeteendet är dock samma. Det verkar också som om någon emulator för ljudkortsdrivrutin (?) har installerats, men det vet jag inte om det skett på rätt sätt. (Jag behöver i alla fall inte ljud.)
Jag är inte alls van att köra Wine (eller Linux) så jag hoppas att jag kan få några idéer i forum om hur man brukar angripa Wineproblem. Mycket troligt kan jag ha missat något grundläggande, det är första gången jag kör Wine.
Tacksam för förslag