[LÖST]VB nästa år?

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
Galgalid

[LÖST]VB nästa år?

Inlägg av Galgalid »

Jag går på John Bauer Gymnasiet, och nästa termin ska vi börja läsa programmering A. Det finns en risk att vi får lära oss Visual Basic..vilket jag inte vill(hålldet ner på med java så..). Finns några bra argument för att lära sig VB i dagsläget? Allt jag vet om det är att man gör småspel i det, vilket pygame är bättre till. Språket verkar hopplöst föråldrat och jag vill inte utan en bra anledning lägga ner 150 timmar på det. Är det användbart? Eller ska jag försöka få läraren till att lära ut något annat språk, som C++, Java eller Python?
Senast redigerad av 1 Galgalid, redigerad totalt 12 gånger.
Okänd

SV: VB nästa år?

Inlägg av Okänd »

Det finns fortfarande väldigt måndag företag som har otroligt mycket kod skriven i VB som ska underhållas samt skrivas ny kod till. Så värdelöst att kunna det är det inte.
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

John Bauer i Uppsala? Soft. Systerdottern tog studenten där häromdagen.

Precis som gasol skrev så är det väldigt många företag som fortfarande har användning för VB-kunskap. På t.ex. företaget där jag jobbar så finns det massvis med miniapplikationer skrivna i VBA som skall underhållas/uppdateras osv. VBA är då Visual Basic for Applications och är en variant av VB som används för att programmera i bl.a. Excel & Access.

Så, i _dagens_  _arbetsliv_ så finns det behov av den kunskapen. Dessutom är det ju aldrig fel att kunna både VB & C/C++ ;-)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

ok tackar tackar. och btw så går jag på John Bauer i Ängelholm
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Galgalid skrev: ok tackar tackar. och btw så går jag på John Bauer i Ängelholm
aha.. Trodde bara att det fanns ett gymnasium med det namnet. Snurrade in på JBs hemsa och såg att det finns på c:a 20 orter. Då har man lärt sig något nytt idag :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

SV: [LÖST]VB nästa år?

Inlägg av Lars »

Visual Basic är kanske inte så kul, speciellt inte om man vill använda sina kunskaper på annat är Microsoft-system. Men det du ska lära dig är att tänka som en programmerare, och då spelar kanske inte språket så himla stor roll. När du väl lärt dig ett språk är det ganska enkelt att lära sig ett annat också.

Försök gärna övertyga läraren, men det är ju viktigt det undervisas i ett språk som läraren faktiskt kan ;)
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

jaja självklart =D han ska kunna Java med så om det blir Basic vill jag få han till att tänka om  ;D

btw, jag hörde ett rykte om att det finns en ny version av Ruby, som är till för att göra hemsidor i. Ruby on rails tror jag det heter. Är det nice? och har någon länkar?
Användarvisningsbild
rancor
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av rancor »

Många har sagt samma sak så en gång till spelar nog ingen roll (höjer min post count :))

Jag tycker inte att det spelar någon roll vilket språk man lär sig. Kan du ett så har du förstått logiken samt fått förståelse för vad som måste göras med datorn för att få "systemet" att spela så som du har tänkt.

Andra språk är bara andra dialekter och vissa är enklare, andra svårare. Vissa språk säger mer per ord än andra men grunden är den samma.

Dagens .NET och VB är tillsammans ett kraftfullt utvecklingsverktyg som man faktiskt inte skall underskatta. Jag har gjort saker som varit mycket användbara i VB på jobbet som gått snabbt att utveckla och som fungerar mycket stabilt.
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

ok :)
ddevil
Kontakt:

Inlägg av ddevil »

Jag har för mig att man får välja vilket/vilka språk man får lära sig... Så är det på JB i Umeå iallafall.

Sen är VB väldigt bra att kunna eftersom väldigt många företag använder det.
Användarvisningsbild
TheOne

Inlägg av TheOne »

Programmering A och B är väl alltid VB.NET?

Sedan C Java... eller har jag missat något?  ???
thojoh370
Kontakt:

Inlägg av thojoh370 »

Alltså, VB är ju lätt och så... dessutom är programvaran gratis nuförtiden. Samma sak vad gäller C++... men det gäller ju Microsofts program då. Finns Express-versioner tillgängliga:
<a class="postlink" href="http://www.msdn.com">http://www.msdn.com</a>
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Galgalid skrev: btw, jag hörde ett rykte om att det finns en ny version av Ruby, som är till för att göra hemsidor i. Ruby on rails tror jag det heter. Är det nice? och har någon länkar?
Ruby on rails är inte en ny version av Ruby, utan ett ramverk för att göra hemsidor skrivet i Ruby. Visst är det nice, man får mycket "på köpet" och kan därmed koncentrera sig på att koda de delar som är specifika för sitt eget projekt. Har själv bara testat det litegrann, dock. Det finns otroligt mycket om Rails på nätet, men http://www.rubyonrails.org/ känns som en ganska bra början.
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

thojoh370 skrev: Alltså, VB är ju lätt och så... dessutom är programvaran gratis nuförtiden. Samma sak vad gäller C++... men det gäller ju Microsofts program då. Finns Express-versioner tillgängliga:
<a class="postlink" href="http://www.msdn.com">http://www.msdn.com</a>
Detta kan man ju alltid diskutera eftersom det krävs en licens av windows för att använda programmet så anser jag att det inte är gratis, möjligtvis ingår det i priset av en windows licens. :)
Kontakt:

Inlägg av thojoh370 »

Du behöver ingen "validerad" Windows för att köra Express-versionerna - allt du behöver är ett konto på MSN Hotmail ...
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

thojoh370 skrev: Du behöver ingen "validerad" Windows för att köra Express-versionerna - allt du behöver är ett konto på MSN Hotmail ...
Går Express varianten att installera på något annat OS än windows? Om inte så krävs det en windows licens.
Kontakt:

Inlägg av thojoh370 »

Barre skrev:
thojoh370 skrev: Du behöver ingen "validerad" Windows för att köra Express-versionerna - allt du behöver är ett konto på MSN Hotmail ...
Går Express varianten att installera på något annat OS än windows? Om inte så krävs det en windows licens.
Mja alltså, det du behöver för att köra Express varianten är helt enkelt Microsoft Windows XP/Vista. Det här med "validerad" version av Windows är egentligen oväsentligt. Om det går att installera på Linux vet jag inte, då jag knappt fått ordning på Wine ...

Förresten, om någon kan PM:a mig om det finns något som liknar VirtualBox till Linux så vore jag tacksam! :D
Användarvisningsbild
Smygis
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Smygis »

thojoh370 skrev: Förresten, om någon kan PM:a mig om det finns något som liknar VirtualBox till Linux så vore jag tacksam! :D
VirtualBox såklart ::)

Det är ganska likt sigsjälvt tycker jag.
http://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Sedan finns Qemu, KVM, Xen och VMWare också.
A Foolish Consistency is the Hobgoblin of Little Minds.Beware: In C++, your friends can see your privates!
Användarvisningsbild
Galgalid

Inlägg av Galgalid »

Det blev Java förresten :D
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"