LCD skärm visar blåa färger

Ekol

LCD skärm visar blåa färger

Inlägg av Ekol »

Hejsan!

Har fått problem med min lcd-skärm, en hp 1730. Problemet är att skärmen visar bilder med blåare ton än normalt. Eftersom detta inte bara händer inne i X, utan även i BIOS och GRUB, så antar jag att det är något med skärmen.

Jag har naturligtvis försökt att återställa skärmen till fabriksinställningar, men det hjälper föga. Man kan ju självklart dra ner på den blåa kanalen tills det ser normalt ut, men då blir bilden ovanligt mörk. Någon som har någon aning om vad jag ska göra åt det?
Macchi

SV: LCD skärm visar blåa färger

Inlägg av Macchi »

Detta är troligtvis inte specifik för Ubuntu men här kommer några förslag:
dfs skrev: Eftersom detta inte bara händer inne i X, utan även i BIOS och GRUB,
så antar jag att det är något med skärmen.
Ja, det kan också vara problem med grafikkortet, kontakter eller kablarna.
"Pinnarna" i kontakterna är känsligare är vad man tror och önskar. Därför ska man alltid vara försiktig när man hantera kablarna samt kopplar i eller ur. Damm och dyl kan också ställa till.
Det har jag tyvärr bevittnat flera gånger om...
Jag har naturligtvis försökt att återställa skärmen till fabriksinställningar ...
Det är naturligtvis bland det första man ska prova.

Nästa steg är att prova skämen i en annan dator och datorn med en annan skärm.
Lycka till.
/M
Användarvisningsbild
Pinky
Kontakt:

Inlägg av Pinky »

Efter att återställa skärmen, så är nog sladden/kontakterna det första jag skulle kontrollera. När jag var mindre brukade vi fippla med skolans datorer, genom att "nästan" dra ut skärmsladden, vilket resulterade i att allt blev rött, gult eller blått.
Användarvisningsbild
fabsy
Kontakt:

Inlägg av fabsy »

dfs skrev: Hejsan!

Har fått problem med min lcd-skärm, en hp 1730. Problemet är att skärmen visar bilder med blåare ton än normalt. Eftersom detta inte bara händer inne i X, utan även i BIOS och GRUB, så antar jag att det är något med skärmen.

Jag har naturligtvis försökt att återställa skärmen till fabriksinställningar, men det hjälper föga. Man kan ju självklart dra ner på den blåa kanalen tills det ser normalt ut, men då blir bilden ovanligt mörk. Någon som har någon aning om vad jag ska göra åt det?
Låter som det är färginställnigarna som är skumma. Normalt brukar ju skärmar ligga runt 9300 kelvin. Dvs det är väldigt blått och du har ingen ordentlig grå.
Nu vet jag inte hur "blått" det är eller om det beror på det jag säger. Men att kalibrera och karaktariera skärmen brukar funka.

Hur blått upplever du att det är?
Skriv svar

Återgå till "Installation/Uppgradering/Drivrutiner - inaktuell"