Förslag på förändringar av Ubuntu
Förslag på förändringar av Ubuntu
De som har kritik eller ideer angående Ubuntus distribution
ombedas snarast att kanalisera detta via rätt kanaler.
För lite mer undanskymd diskussion
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/
Allmänna ideer/åsikter angående Gutsy
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=238
Konkret ide för Gutsys idepool
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=253
Mycket konkret ide dvs att skriva en Blueprint
https://blueprints.launchpad.net/
Kritik kan då diskuteras 1 gång för något sedan är det upp till
den som är upprörd över något att kanalisera detta på rätt sätt.
Uppstår det oavbrutna diskussioner ska sådan diskussion
direkt modereras bort och hänvisning ske.
Mycket enkelt egentligen !
ombedas snarast att kanalisera detta via rätt kanaler.
För lite mer undanskymd diskussion
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-devel/
Allmänna ideer/åsikter angående Gutsy
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=238
Konkret ide för Gutsys idepool
http://ubuntuforums.org/forumdisplay.php?f=253
Mycket konkret ide dvs att skriva en Blueprint
https://blueprints.launchpad.net/
Kritik kan då diskuteras 1 gång för något sedan är det upp till
den som är upprörd över något att kanalisera detta på rätt sätt.
Uppstår det oavbrutna diskussioner ska sådan diskussion
direkt modereras bort och hänvisning ske.
Mycket enkelt egentligen !
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: Förslag på förändringar av Ubuntu
Din tråd gör att det blev så tyst att man . . .
(och nu citerar jag Urban A från tiden för den stora konflikten här inne på forumet)
. . . skulle kunna höra en symaskin falla.
Den tystnaden var kanske inte avsiktlig, hoppas jag?
De som har kritik eller ideer angående Ubuntus distribution ombedas snarast att kanalisera detta via rätt kanaler.
. . kritik eller idéer . .
Många "stora" ledare har gått bet på att försöka begränsa vad folk får tycka och tänka, det var min första reaktion på detta. Det blåser en kall vind efter benen nu. . .
Lite av detta finns det väl anledning att kunna få diskutera? Därmed inte sagt att man skall behöva gå in i fastlåsta principer eller ställningstaganden. Ordet Ubuntu som sådant, står ju för en del fina värderingar som vi nog behöver värna om. Alla kan inte och bör inte, tycka lika. Det skulle allt bli väldigt tråkigt då.
Sedan är det ju upp till var och ens avgörande huruvida man vill bemöta någon annan på ett storsint sätt, eller ett mer småaktigt. Även om du i sak har rätt länkar i ditt inlägg, så vill kanske någon Ubuntuvän pejla sina tankar och idéer här först, innan de vänder sig till någon form av moder-institution. Det kan vara i helt vällovligt syfte för att få bra råd och tips och för att få mer kött på benen, så att säga.. innan man går till rätt instans.
Det är nog snarare sättet på vilket man för sin fråga eller talan som får vara avgörande, enligt min mening. Vill man "kriga" i sakfrågan, kan det vara lämpligt att föra kampen på rätt ställe och inte här.
Det känns inte helt rätt att du på detta sätt försöker "förbjuda" en debatt bara för att den "bättre" skulle kunna omfattas av angivna forum eller instanser. Inte heller att du försöker styra vad som skall få avhandlas här på forumet.
Förs debatten i ärligt uppsåt kan ju diskussionen som sådan ha en hel del att ge och det är väl först om en sådan debatt inte kan lösas härinne, som ett förslag eller tips på lämpligt forum kan ges och då i all välmening.
Men knappast bara avgivet som ett direktiv. Då stryper du debatten på ett högst egenmäktigt sätt enligt mitt sätt att se det. Jag har svårt att tro att vår forumledning gillar att du egenmäktigt försöker styra vad som får avhandlas här inne på detta sätt. . .
(och nu citerar jag Urban A från tiden för den stora konflikten här inne på forumet)
. . . skulle kunna höra en symaskin falla.
Den tystnaden var kanske inte avsiktlig, hoppas jag?
De som har kritik eller ideer angående Ubuntus distribution ombedas snarast att kanalisera detta via rätt kanaler.
. . kritik eller idéer . .
Många "stora" ledare har gått bet på att försöka begränsa vad folk får tycka och tänka, det var min första reaktion på detta. Det blåser en kall vind efter benen nu. . .
Lite av detta finns det väl anledning att kunna få diskutera? Därmed inte sagt att man skall behöva gå in i fastlåsta principer eller ställningstaganden. Ordet Ubuntu som sådant, står ju för en del fina värderingar som vi nog behöver värna om. Alla kan inte och bör inte, tycka lika. Det skulle allt bli väldigt tråkigt då.
Sedan är det ju upp till var och ens avgörande huruvida man vill bemöta någon annan på ett storsint sätt, eller ett mer småaktigt. Även om du i sak har rätt länkar i ditt inlägg, så vill kanske någon Ubuntuvän pejla sina tankar och idéer här först, innan de vänder sig till någon form av moder-institution. Det kan vara i helt vällovligt syfte för att få bra råd och tips och för att få mer kött på benen, så att säga.. innan man går till rätt instans.
Det är nog snarare sättet på vilket man för sin fråga eller talan som får vara avgörande, enligt min mening. Vill man "kriga" i sakfrågan, kan det vara lämpligt att föra kampen på rätt ställe och inte här.
Det känns inte helt rätt att du på detta sätt försöker "förbjuda" en debatt bara för att den "bättre" skulle kunna omfattas av angivna forum eller instanser. Inte heller att du försöker styra vad som skall få avhandlas här på forumet.
Förs debatten i ärligt uppsåt kan ju diskussionen som sådan ha en hel del att ge och det är väl först om en sådan debatt inte kan lösas härinne, som ett förslag eller tips på lämpligt forum kan ges och då i all välmening.
Men knappast bara avgivet som ett direktiv. Då stryper du debatten på ett högst egenmäktigt sätt enligt mitt sätt att se det. Jag har svårt att tro att vår forumledning gillar att du egenmäktigt försöker styra vad som får avhandlas här inne på detta sätt. . .
Senast redigerad av 1 Broder Tuck, redigerad totalt 11 gånger.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Urban Anjar
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Nä, här förbjuder vi ingen hederlig debatt! Tvärt om har vi öppnat en ny debattavla.
I många föreningar måste ett förslag (=motion) valsa genom hela "näringskedjan". Först ska den genom lokalföreningen och antas den inte där så är det kört. Sen ska den genom den regionala organisationen och antas den inte där så är det kört. Först därefter kan den tas upp på riksplanet.
I Ubuntu funkar det annorlunda. Visst kan man stöta och blöta idéer om hur Ubuntu ska utvecklas här i Ubuntu-se, men man kan faktiskt ta upp sin sak direkt med den globala organisationen utan nationellt godkännande.
Vill man kolla idéns bärkraftighet kan det vara bra att ta upp den här. Är man säker på sin sak och ger sig faderittan på att ändra på något tar man det globalt direkt.
Plun har nog hittat på lite hemkörda debattregler här. Jag kan inte erinra mig att något sådant diskuterats, än mindre beslutats, bland kontaktpersoner eller moderatorer. Rätta mig om jag har fel.
I många föreningar måste ett förslag (=motion) valsa genom hela "näringskedjan". Först ska den genom lokalföreningen och antas den inte där så är det kört. Sen ska den genom den regionala organisationen och antas den inte där så är det kört. Först därefter kan den tas upp på riksplanet.
I Ubuntu funkar det annorlunda. Visst kan man stöta och blöta idéer om hur Ubuntu ska utvecklas här i Ubuntu-se, men man kan faktiskt ta upp sin sak direkt med den globala organisationen utan nationellt godkännande.
Vill man kolla idéns bärkraftighet kan det vara bra att ta upp den här. Är man säker på sin sak och ger sig faderittan på att ändra på något tar man det globalt direkt.
Plun har nog hittat på lite hemkörda debattregler här. Jag kan inte erinra mig att något sådant diskuterats, än mindre beslutats, bland kontaktpersoner eller moderatorer. Rätta mig om jag har fel.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
Nej då man kan ha 1 rejäl debatt om någon funktion sen får det vara nog.Urban Anjar skrev:
Har någon sedan något att erinra så finns då vägarna som jag länkade till.
Alternativt så läser man på angående vart "vindarna blåser" i länkarna.
Mycket enkelt att se hur man ser på olika saker med blandade nationaliteter
som sammastrålar i tex Ubuntuforums .
Det finns sedan mycket att läsa på om man bemödar sig att lyfta på horisonten.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Vem har beslutat det och med vilken befogenhet -- eller är det bara din åsikt?Nej då man kan ha 1 rejäl debatt om någon funktion sen får det vara nog.
Det min personliga åsikt....det leder ju ingen vart...Urban Anjar skrev:Vem har beslutat det och med vilken befogenhet -- eller är det bara din åsikt?Nej då man kan ha 1 rejäl debatt om någon funktion sen får det vara nog.
Det är ungefär som att vissa svenskar inte inser att i princip allt viktigt
bestäms numera bestäms av tjänstemän samt politiker i Bryssel, plus att
all ekonomi styrs från Frankfurt.
Sen kan vi "tjöta" på hur mycket vi vill...kommer ingen vart, totalt meningslöst..

Därför måste vi besinna våra debatter och stämma av läget med våra vänner
jorden runt och Ubuntuforums är första anhalt.
- Urban Anjar
- Kontakt:
Då känner jag igen mig.Det min personliga åsikt....det leder ju ingen vart...

Jo jag känner igen mig i de oändliga debatter som vi har här.Urban Anjar skrev:Då känner jag igen mig.Det min personliga åsikt....det leder ju ingen vart...![]()
Non-stop...

Det ligger ju inte riktigt i uppdraget att bara debattera.....

Plus om det finns ett beslut eller konsensus hos några andra så
kan man väl kolla det först... IMHO igen

Ni är ju två dokumentationsansvariga, ni kan turas om.plun skrev: Det ligger ju inte riktigt i uppdraget att bara debattera.....![]()

Jo jag vet inte vart du vill komma med dina eviga provokationer omCryingFreeman skrev:Ni är ju två dokumentationsansvariga, ni kan turas om.plun skrev: Det ligger ju inte riktigt i uppdraget att bara debattera.....![]()
![]()
det mesta...

Detta var mitt sista inlägg i debatten. Jag ska låta någon annan föra den istället.plun skrev:Jo jag vet inte vart du vill komma med dina eviga provokationer omCryingFreeman skrev:Ni är ju två dokumentationsansvariga, ni kan turas om.plun skrev: Det ligger ju inte riktigt i uppdraget att bara debattera.....![]()
![]()
det mesta...![]()
Jo jag vet inte vad syftet är med debatten ???CryingFreeman skrev:Detta var mitt sista inlägg i debatten. Jag ska låta någon annan föra den istället.plun skrev:Jo jag vet inte vart du vill komma med dina eviga provokationer omCryingFreeman skrev:Ni är ju två dokumentationsansvariga, ni kan turas om.plun skrev: Det ligger ju inte riktigt i uppdraget att bara debattera.....![]()
![]()
det mesta...![]()
- Är den pga missnöje med Ubuntu och Feisty Fawn

- Är den för att allting radikalt ändrats i och med Feisty Fawn

- Är det för att amerikanerna tagit kommandot med dagens Ubuntu

Det strömmar in massvis med kunniga amerikaner med massvis med ideer.
- Är det för att Ubuntu Feisty Fawn fungerar för bra ???
- Ska vi backa klockan och återinföra att alla användare ska handfast läras ut Linux

- Ska vi lägga ner Beryl/Compiz ??? Som tur är så drivs det framåt av amerikaner samt
invandrade amerikaner som har en slogan "Lets fixit"...

Så du kan gärna förklara vad alla dessa debatter har för syfte, alla dessa antydningar,
alla dessa kritiska punkter.
Feisty Fawn funkar nog för bra och jag ser nu att Gutsy är ännu bättre...

Jaha? 
Så vi ska inte få diskutera Gutsy här på U-SE menar du?

Så vi ska inte få diskutera Gutsy här på U-SE menar du?

Jo det är en av huvudpunkterna att diskutera, testa för de som har den kunskapen samtBobcat skrev: Jaha?
Så vi ska inte få diskutera Gutsy här på U-SE menar du?![]()
fundera över. Ett av huvuduppdragen för ett LoCo.

Sen är det hela tiden små antydningar och intermezzon angående nya funktioner samt
nya sätt att göra saker. Vissa vill inte kännas vid att man gjort grundläggande förändringar för att förenkla för en nybörjare.
Om man bestämmer en funktion i Ubuntus Technical board, total konsensus, så är det väl
faun om inte vi i Sverige ska inse att man ska "gilla läget".
Likaså om Ubuntus Community Council gör en rekommendation.
----------------------------------------------------------
Man kan sedan roa sig med att studera Compcomm mailllista.....liknar Ubuntu Sverige.
1 st engelsman som hänvisar till alla konstiga saker för att få stopp på utvecklingen.
1 st tysk som blir irriterad på "amerikanska snorungar"...
En större samling amerikaner samt invandrade amerikaner som bara gör saker...
Aha så här ser det ut, OK då kör vi...

------------------------------------------------------------
Om man har debatter så måste det ju vara ett syfte med debatter inte att
det enbart är meningslösa ordbyten som inte leder någon vart.
Oftast så finns redan "facit" på det som tas upp.....
Alternativt är det som med GPL frågan att den är så komplicerad att ingen
kan göra anspråk på vad som är rätt eller fel. Den debatten ska
då föras där det finns förutsättningar för en konstruktiv debatt.
I Sverige så är då Svenska Linuxföreningen förmodligen rätta platsen.
I slutändan så har GPL frågan förmodligen en mycket liten påverkan på oss,
främst en fråga för de kommersiella drakarna att skapa ordning...

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Man kanske skulle ta sig en titt på livet och världen här nu då......
Här, I Ubuntu-se är vi ett litet fiskstim på tillväxt i en damm som är vårt hem.
Via till- och avflöden har vi kontakt med en del andra dammar, större och mindre, med sina egna fiskstim, även de större och mindre. Och i havet simmar de riktigt stora fiskarna...
Kontakten är intressant, såtillvida att vi lär oss saker av dem och kanske t.o.m. kan ge något av oss själva till dem. Däremot simmar vi inte iväg till dem för att fråga eller beklaga oss eller något annat, om någon i just vår damm skulle få för sig att "just nu är det skära fenor som gäller och alla som inte har det kan bara gå och dra nå't gammalt över sig".
Vi försöker, utan att alla nödvändigtvis skaffar skära fenor, att ta itu med våra lokala dammärenden på ett synnerligen nära plan.
Vi inser nämligen att de där stoooora fiskarna som simmar i det stoooora havet långt därborta är måttligt intresserade av våra skära fenor. De kommer nämligen inte att vara intresserade av oss alls, så länge vi inte hittar på dumheter som direkt återverkar på dem.
Kontentan? Jo, lös våra inbördes tvister här och nu och skicka inte iväg alla utan skära fenor ut på det stoooora internethavet. Det kan faktiskt vara rätt snyggt med blåa fenor också.
Vi har regler - de kan faktiskt följas.
Vi har haft envåldshärskarfisk - och den smakade så illa.
Här, I Ubuntu-se är vi ett litet fiskstim på tillväxt i en damm som är vårt hem.
Via till- och avflöden har vi kontakt med en del andra dammar, större och mindre, med sina egna fiskstim, även de större och mindre. Och i havet simmar de riktigt stora fiskarna...
Kontakten är intressant, såtillvida att vi lär oss saker av dem och kanske t.o.m. kan ge något av oss själva till dem. Däremot simmar vi inte iväg till dem för att fråga eller beklaga oss eller något annat, om någon i just vår damm skulle få för sig att "just nu är det skära fenor som gäller och alla som inte har det kan bara gå och dra nå't gammalt över sig".
Vi försöker, utan att alla nödvändigtvis skaffar skära fenor, att ta itu med våra lokala dammärenden på ett synnerligen nära plan.
Vi inser nämligen att de där stoooora fiskarna som simmar i det stoooora havet långt därborta är måttligt intresserade av våra skära fenor. De kommer nämligen inte att vara intresserade av oss alls, så länge vi inte hittar på dumheter som direkt återverkar på dem.
Kontentan? Jo, lös våra inbördes tvister här och nu och skicka inte iväg alla utan skära fenor ut på det stoooora internethavet. Det kan faktiskt vara rätt snyggt med blåa fenor också.
Vi har regler - de kan faktiskt följas.
Vi har haft envåldshärskarfisk - och den smakade så illa.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Jo men det förhindrar en så snabb spridning av Ubuntu som
möjligt.
Det mesta som kommer upp är i grunden en otrivsel med hur Ubuntus
distribution utvecklats samt att man har en egen syn som man utvecklat
under ett antal år.
Den här egna synen kan man då enkelt uttnyttja i Ubuntu Sveriges forum.
Den här utvecklingen kommer förhoppningsvist att gå ännu snabbare
när alltfler kunniga amerikaner utan en massa onödiga låsningar
påskyndar olika funktioner
Ubuntu handlar om mjukvara.....
Här finns det massor att läsa för den som vill.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeams?actio ... irect=LoCo

möjligt.
Det mesta som kommer upp är i grunden en otrivsel med hur Ubuntus
distribution utvecklats samt att man har en egen syn som man utvecklat
under ett antal år.
Den här egna synen kan man då enkelt uttnyttja i Ubuntu Sveriges forum.
Den här utvecklingen kommer förhoppningsvist att gå ännu snabbare
när alltfler kunniga amerikaner utan en massa onödiga låsningar
påskyndar olika funktioner

Ubuntu handlar om mjukvara.....

Här finns det massor att läsa för den som vill.
https://wiki.ubuntu.com/LoCoTeams?actio ... irect=LoCo

- Grön Göling
- Städsegrön
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
VEMS otrivsel??
VEMS egna syn på saken??
Den ende som verkar så totalt otillfreds med sakernas tillstånd efter att DSKs svallvågor märkbart börjat lägga sig är ju du själv......
Nog diskuterat för min del. Jag vet hur det brukar bli.
[img width=128 height=128]http://bwr.hyperchat.com/warrior.gif[/img]
VEMS egna syn på saken??
Den ende som verkar så totalt otillfreds med sakernas tillstånd efter att DSKs svallvågor märkbart börjat lägga sig är ju du själv......
Nog diskuterat för min del. Jag vet hur det brukar bli.
[img width=128 height=128]http://bwr.hyperchat.com/warrior.gif[/img]
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
Jo om man studerar olika diskussioner som uppstår så beror det ofta påGrön Göling skrev: VEMS otrivsel??
VEMS egna syn på saken??
hur saker görs med Ubuntu.
Man måste då ha hållit på med mjukvaran för att se det.
Det är då tydligt att det finns de som är "uppfödd" med olika Linuxdistar har sin egen syn på saken. "Förr i tiden" så lärde man handfast upp en Linuxanvändare, manfallet var stort när den 1:a tröskeln skulle klaras av...förmodligen så försvann 80-90%.
Nu kan "vem som helst" i princip mha av enkla manualer få igång sin PC.
Många behöver ingen handfast support...

Den här situationen leder då till spänningar

Istället för att diskutera och diskutera så borde alla inse att man istället gör saker.
Marknadsföringen ser jag som prio 1. Tråd efter tråd utan att nåt händer...

- Urban Anjar
- Kontakt:
Håller med om första meningen.Marknadsföringen ser jag som prio 1. Tråd efter tråd utan att nåt händer...
Faktiskt händer en del även om allt naturligtvis inte händer i forumet -- det viktigaste arbetet där gör man ute bland Windowsanvändarna. Lite har också hänt som syns i forumet, flygblad, presentationsmaterial osv, men om vi slapp springa runt och släcka bränder hela tiden skulle kanske mer bli gjort.
Det är upp till var och en att försöka ignorera en och annan provokation och istället försöka fokusera på det viktiga. Jag vet att det är svårt, fastnar ibland själv på kroken.