Forums etikett??

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Petri

Forums etikett??

Inlägg av Petri »

Jag undrade lite hur man ska bete sig i det här forumet i största allmänhet och mer specifikt huruvida man ska först försöka leta upp en gammal tråd som behandlar ämnet man vill fråga/säga något om och först då ifall man inte hittar någon tråd om ämnet ska man skapa en ny tråd?
People willing to sacrifice freedom for temporary security will loose both and deserve neither.
Användarvisningsbild
Chippen

Forums etikett??

Inlägg av Chippen »

en start för att hitta trådar är väll att välja sök och sedan försöka söka på något nyckelord...

i övrigt är vell ett glatt humör och vettigt bemötande, plus en smula pedagogik ganska trevligt...
Okänd

Forums etikett??

Inlägg av Okänd »

Som moderator försöker jag hålla forumet lättläst och lättsökt och stöter jag på en tråd där tråd med liknande innehåll finns brukar jag skriva ett inlägg och hänvisa till den tråden.

Tips (inte regler) till alla här på forumet är:
¤ Gör några sökningar innan du öppnar en ny tråd
- Någon kanske redan stött på och formulerat just ditt problem.
- Kanske du hittar svar på det du undrar.
- Kanske det du vill skriva om redan tagits upp.
- Om det du vill skriva passar in under en annan tråds namn så fortsätt där istället för att öppna en ny tråd.
¤ Välj det forum på forumets förstasida som passar bäst för det du vill skriva om.
¤ Ge trådar namn som beskriver innehållet utan något sammanhang. Ta tex inte för givet att läsaren vet vilket forum tråden finns i.
¤ Börja första inlägget i en tråd så att läsaren får en föraning om innehållet som följer och inte behöver läsa hela inlägget.

Men egentligen är väl just det Råch skriver om det viktigaste. Och var aldrig rädd att göra "fel". Det värsta som kan hända är att jag eller någon annan ber dej att göra på något annat sätt, eller just ja, någon moderator kan ju flytta på din tråd också till annat forum, oj, hemska tanke ;)
Användarvisningsbild
n4h0j
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Forums etikett??

Inlägg av n4h0j »

[quote="sebastean"]Om det du vill skriva passar in under en annan tråds namn så fortsätt där istället för att öppna en ny tråd.[/quote]
Just detta tycker iofs jag att man kan vara lite försiktig med. Bara för att frågan exempelvis rör samma program betyder det inte att frågorna har med varandra att göra. Då får vi moderatorer flytta om en massa och be folk skapa nya trådar, vilket kan uppfattas som att frågan inte är välkommen. =/

I övrigt håller jag med om det mesta. :)
[Jag minns när vi firade 100 registrerade medlemmar...]
Okänd

Forums etikett??

Inlägg av Okänd »

Ja det du citerar förutsätter ju att namnet på tråden är väl valt och någorlunda specifikt..

Något mer att kommentera? :)
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"