Nyligt inlägg

Ett forum där översättare kan tala om översättningsrelaterade frågor.

Vad skall dom nyliga/senaste inläggen kallas?

Nyliga inlägg
2
6%
Nya inlägg
10
32%
Senaste inlägg
15
48%
Nyligen skrivna inlägg
4
13%

Antal röster: 31

ycc
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Nyligt inlägg

Inlägg av ycc »

På forumets startsida har länge listas "Nyliga inlägg". Google ger:
+"nyliga inlägg" 1650 träffar
+nyliga -inlägg  10.300 (varav en sida från SU, institutionen för lingvistik!)
(att jämföra med "nyligen": 7.020.000 träffar)
Jag tycker i.a.f. att "Nyliga inlägg" skall bytas mot "Senaste inlägg". Vad tycker ni?
mvh/Messerschmitt
(Ni kan inte ana hur gammal man känner sig när man skrivit ett sån't här inlägg ;))
Ubuntu/Linux - Grunder: En introduktion till Ubuntu och Linux
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

SV: Nyligt inlägg

Inlägg av Hund »

Nyliga låter som nått fjortis-språk.
Senaste menas ju att alla trådar sorteras efter senaste posten.

Så enligt mig är Nya inlägg det ända rätta. ;)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Bara man inte röstar på "nyliga" så ...  ;)
"Nya" är i grundform och därför tycker jag att man ställer ett absolut krav. Ungefär som ordet används längre upp på sidan (nya inlägg sedan jag surfade dit senast). -aste formen blir lite mer relativ (senaste jämfört med de andra inläggen), dom kommer väl från alla trådar?
(Om ingen skrivit på länge är ju inläggen fortfarande dom senaste, men kanske inte så nya, eller hur blir det nu :-\)
Envetet biter jag mig fast i "senaste"  >:( ;)
Ubuntu/Linux - Basics: An introduction to Ubuntu and Linux (experimental, automated translation)
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Senaste inlägg stämmer ju inte med det man får när man klickar på länken. det man får är ju "Nya inlägg sedan förra besöket", därför tycker jag inte att "Senaste inlägg" är en bra ersättning. "Nya inlägg" verkar däremot vara en bra formulering och i ärlighetens namn så är väl nästan vad som helst bättre än Nyliga.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Hoppsan, den här frågan var tydligen inte så enkel som jag trodde. Men jag står på mig (tills vidare i alla fall ;-). (Se min andra tråd "Jorden ÄR platt"  ;))

På sidan:
http://ubuntu-se.org/forum/
finns rubriken nyliga och en länk med "förklarande text"=nyliga.
Under rubriken nyliga listas 5 inlägg, klickar man på länken kommer man till dessa inlägg.
Först klickar jag länken och läser trådarna. När jag sedan går tillbaka till samma lista så finns fortfarande samma inlägg kvar (kanske något nytt hunnit skrivas under tiden.) Som jag fattar det så är det inte "inlägg sedan senaste besök" utan dom senast skrivna inläggen, oberoende hur nya dom är eller om man läst dom eller inte.

Jag tycker inte att man man bör använda "nya inlägg". Det används ju också i en annan betydelse på sidan. (För dom "Ubuntufärgade" kvadraterna som visar just "inlägg sedan senaste besök") Jag tycker alltså "senaste" är mer passande. (Nyaste, fräschaste, ...)
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

;)

Munken drar kåpan tätare runt kroppen, smyger nervöst in, hukar sig, blickar oroligt runt och kollar läget . . . .

. . .  ingen härstädes. Gott.

Smyger fram till ett bord, lägger upp en liten röstsedel med orden "Senaste inlägg" präntade på arket, smyger lika diskret och försynt ut samma väg jag kom.  ;D ;)

Tillbaks till den kalla, kala och mörka klostercellen. . . .  där endast en och annan göling höres drilla i fjärran.  ;D
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hade inte Nyligt skrivna inlägg varit lite bättre, eftersom det indikerar att det är nyligt skrivna inlägg, inte bara senaste
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

I så fall tror jag det måste bli "nyligen skrivna" ?
Google ger:
+"nyligt skrivna"  2 träffar
+"nyligen skrivna" 244 träffar
Jag kör dock vidare på linjen "senaste". Jag tycker det har två fördelar framför nya/nyligen skrivna:
1. Om inga inlägg skrivits på ett tag så kommer dom inlägg vi diskuterar inte att vara nya/nyligen skrivna, dom kommer att vara gamla.
2. Nya inlägg används i en annan betydelse på samma sida.
Jag kör vidare på "senaste".

Fast "nyligen skrivna" kunde jag nog motvilligt köpa, men det är ju också längre än "senaste". Jag lade in alternativet i omröstningen. Det blir dock förstås orättvist att det tillkom efter det att en del redan röstat  :-[  Det verkar inte gå att redigera omröstningen så att man får ändra sin röst. Det kanske beror på att alternativet "visa inte reultat före personen röstat" valdes när omröstningen startade?

Man kan tydligen också sudda omröstningen och börja om. Men den här sidan är kanske inte forumets hetaste  (konstigt nog  ;)). Skulle kännas trist att sudda dom röstande som i alla fall bemödat sig hit.
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Ajajajaj, nu förstår jag var du menar, ycc, du menar längst ner på sidan, där står det Nyliga inlägg. Håller med om att "Senaste inlägg" blir bäst där. En av rösterna till "Nya inlägg" ändrar sej alltså.

jag tänkte på när man klickar på länken " Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök. " Då heter sidan man får upp "Nyliga inlägg".  :-[
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev: jag tänkte på när man klickar på länken " Visa olästa inlägg sen ditt senaste besök. " Då heter sidan man får upp "Nyliga inlägg".
Det hade jag missat, när jag klickar nu heter den tydligen t.o.m. "Nyligt olästa ämnen" vilket inte är bra språk, tycker jag i alla fall. Det är väl inte heller alla ämnena som är nya, bara inläggen. Borde väl heta "nya inlägg sedan senaste besök" eller "olästa inlägg"

Omröstningen kanske blivit lite underlig, mycket beroende på att jag startade den som "rösta först innan du kan se vad andra röstat", vilket jag tyckte lät bra då. Men när det nu kommer till andra alternativ, diskussionen fortsätter och vi vill ändra oss så hade det nog varit bättre med "tillåt röstande att ändra sig".

Vet inte riktigt hur jag skall ta mig ur den här suddiga omröstningen jag skapat  :-[
Tar man hänsyn till Vulfgars ändring är ställningen nu (15 röster):
Nyliga 2, Nya 6, Senaste 6, Nyligen skrivna 1

Klickar jag "redigera omröstning" verkar det som om det går att:
1. sudda alla röster
2. visa resultat för samtliga
Att övergå till "tillåt röstande att ändra sig" verkar inte vara möjligt längre.

Vore det en omröstning av avgörande betydelse fick man nog göra om den (sorry, mitt fel, första omröstningen jag skapat), men frågan är om intresset är tillräckligt stort för att locka hit dom som röstat igen? Vad tycker ni?
Senast redigerad av 1 ycc, redigerad totalt 11 gånger.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Jag tog mej friheten att redigera omröstningen så att man kan ändra sin röst. Jag har också ändrat min nu. 

ycc, PMa mej om det var fel av mej göra detta så ändrar jag tillbaka igen.  :)
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev: Jag tog mej friheten att redigera omröstningen så att man kan ändra sin röst.
Tack, det tycker jag var bra.
När jag tidigare refererade röstställningen så visste jag inte att administrator hade möjligheten att ändra sin röst i den låsta omröstningen och redan hade gjort det. Därför angav jag oavsiktligt ett felaktigt röstetal. Sorry. Nu kör vi vidare!
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

Nja, jag kunde inte ändra min röst i den låsta omröstningen. Jag hade däremot möjlighet att ändra omröstningen så att alla ska nu kunna ändra sin egen röst, även jag.  ;) Så tog jag chansen och ändrade min röst direkt.

Kolla förresten själv, du ska kunna ändra din

Nu MÅSTE jag slita mej från datorn... zzzzzzzzzzzz
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

vulfgar skrev: Nja, jag kunde inte ändra min röst i den låsta omröstningen. ...
Kolla förresten själv, du ska kunna ändra din
OK, jag förstår, när jag räknade rösterna visste jag inte att omröstningen hade bytt typ.
Bättre blev det så här i alla fall. Tack vulfgar.

Jag ändrar ALDRIG:  senaste, senaste ...  ;)  (men ändrings-alternativet är klickbart nu, va' bra)
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Senaste inlägg. Kan ju inte vara något annat. Bra initiativ ycc :)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Trill

Inlägg av Trill »

Jag ändrade min röst och från att vara 8-8 blev det 7-9. ;D
Användarvisningsbild
Daniel Nylander
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av Daniel Nylander »

Senaste inläggen
--
Daniel Nylander
Medlem av GNOME Foundation och Ubuntu Members
ycc
Kontakt:

Inlägg av ycc »

Jag föreslår den som har ansvaret för språket på websidorna att på sidan:
http://ubuntu-se.org/smf/index.php
ändra "nyliga inlägg" till "senaste inlägg".
(Förekommer en gång i en rubrik för en lista, en gång i förklarande text till en länk rörande samma lista)
Vilket petande va'? ;)
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Jag vill bara förtydliga; detta är ett fel i SMF. Det borde ändras (och har nog gjorts till nästa version) uppstream. Hur som helst; jag skall försöka fixa det ikväll (brottas fortfarande med test av smf -> phpBB migreringen), om inte Lars eller CryingFreeman hinner ordna det.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag kan fixa det och skicka ändringen till vidare (jag redan har haft kontakt med översättningsansvarig). Följande strängar behöver ändras, till vad?
  • Nyliga inlägg
  • Nyligen sammanfogade ämnen
  • Nyliga olästa ämnen
  • Nedan följer en lista över alla nyliga felmeddelanden som denna användare har orsakat eller upplevt.
  • Nedan finns en lista över alla nyliga felmeddelanden som kommit från denna IP-adress.
  • Inaktivera nyliga inlägg
  • Antal nyliga inlägg att visas på forumindex:
  • Tittar på en lista över nyliga ämnen
Skriv svar

Återgå till "Översättare"