Installation av Xubuntu 7.04
Installation av Xubuntu 7.04
Hej,
Jag har bestämt mig för att testa Linux på min dator dels för att den är ganska gammal (AMD Athlon 1600+ och 240 mb) och dels för att jag sympatiserar med idén med öppen källkod.
Jag har försökt testa två olika live CD:s, Ubuntu 7.04 ("nordic") och Xubuntu 7.04. Båda försöken att köra live har misslyckats. Ubuntu laddades, ett felmeddelande om att ljud och färg kanske inte kunde skulle fungera men att ubuntu skulle försöka ladda det efter omstart, datorn var efter det mycket seg och jag kunde inte gå in på menyer och mus pilen hängde sig hela tiden. I Xubuntu, som jag insett kanske är mer lämpat för mitt system, kom jag bara till första menyn, men det verkar som att alla tangenter utom enter fungerar. Så stopp där med. Indikerar detta att det är fel på live- skivorna?
Ytterligare en undran är om en Ipod kan användas som den är (formaterad för windows XP, men musik på) i något av de program som stödjer ipod i linux?
Tacksam för all hjälp och alla tips om hur jag kan gå vidare!
Mvh
Fredrik
Jag har bestämt mig för att testa Linux på min dator dels för att den är ganska gammal (AMD Athlon 1600+ och 240 mb) och dels för att jag sympatiserar med idén med öppen källkod.
Jag har försökt testa två olika live CD:s, Ubuntu 7.04 ("nordic") och Xubuntu 7.04. Båda försöken att köra live har misslyckats. Ubuntu laddades, ett felmeddelande om att ljud och färg kanske inte kunde skulle fungera men att ubuntu skulle försöka ladda det efter omstart, datorn var efter det mycket seg och jag kunde inte gå in på menyer och mus pilen hängde sig hela tiden. I Xubuntu, som jag insett kanske är mer lämpat för mitt system, kom jag bara till första menyn, men det verkar som att alla tangenter utom enter fungerar. Så stopp där med. Indikerar detta att det är fel på live- skivorna?
Ytterligare en undran är om en Ipod kan användas som den är (formaterad för windows XP, men musik på) i något av de program som stödjer ipod i linux?
Tacksam för all hjälp och alla tips om hur jag kan gå vidare!
Mvh
Fredrik
SV: Installation av Xubuntu 7.04
Jag förmodar att du har laddat ner iso filer ? Isåfall kan det ha blivit fel när du brände skivorna
så prova att bränna dom i lägre hastighet. Det gäller också att du väljer rätt version finns en
special version för 64 bitars processorer också..Den funkar givetvist inte med vanliga 32 bitars..
Ja ipod ska fungera ihop med xubuntu..Jag kör själv xubuntu använder programet Rhythmbox för att
föra över filer till ipod. Finns andra allternativ också men du har förmodligen tidigare använt itunes
då rhythmbox fungerar nästan likadant så bör det inte vara allt för komplicerat för dig..
så prova att bränna dom i lägre hastighet. Det gäller också att du väljer rätt version finns en
special version för 64 bitars processorer också..Den funkar givetvist inte med vanliga 32 bitars..
Ja ipod ska fungera ihop med xubuntu..Jag kör själv xubuntu använder programet Rhythmbox för att
föra över filer till ipod. Finns andra allternativ också men du har förmodligen tidigare använt itunes
då rhythmbox fungerar nästan likadant så bör det inte vara allt för komplicerat för dig..
Tack.
Nu har jag lyckats starta. Två undringar till innan jag installerar. Hur mycket smidigare kommer systemet att vara efter installation, som det är nu går allt man ska göra väldigt segt, vilket gör det svårt att testa hur programmen fungerar? Vilket är det smidigaste sättet att installera om jag tänker mig att helt byta till Xubuntu, dvs inte ha kvar windows överhuvudtaget? Formatera hårddisken?
Tack på förhand!
Fredrik
Nu har jag lyckats starta. Två undringar till innan jag installerar. Hur mycket smidigare kommer systemet att vara efter installation, som det är nu går allt man ska göra väldigt segt, vilket gör det svårt att testa hur programmen fungerar? Vilket är det smidigaste sättet att installera om jag tänker mig att helt byta till Xubuntu, dvs inte ha kvar windows överhuvudtaget? Formatera hårddisken?
Tack på förhand!
Fredrik
- Bossieman
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
- Kontakt:
Systemet blir väldigt mycket snabbare efter installationen. Under installationen så kommer du få möjlighet att partionera hårddisken. Välj där radera hela hårddisken eller nåt liknande, som filsystem rekomenderar jag ReiserFS elelr EXT3.
Du kan också göra om du vill en egen partition för /home/
På så sätt sparas alla dina inställningar ifall du vill ominstallera systemet.
Du kan också göra om du vill en egen partition för /home/
På så sätt sparas alla dina inställningar ifall du vill ominstallera systemet.
* Detta meddelande har granskats av FRA *
* Detta meddelande har granskats av FRA *
- DeepThought
För att svara på iPod-frågan så skall din iPod fungera alldeles utmärkt! Jag har bara testat med musikspelaren Amarok, och där fungerar det perfekt. Dock tror jag att det skall gå bra med någon av de andra spelarna också 

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
- per9000
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
- Kontakt:
Tjabba - är det du nämner ngt man kan trixa med efter installation. Jag kör Ubuntu på jobbdatorn med WinXP som dual boot (windows har en egen partition). Troligen kommer jag döda windows snart och tänke att man kanske ska ha lite smarta partitioner då...Bossieman skrev: [...] Du kan också göra om du vill en egen partition för /home/ [...]
Jag kommer ihåg något vagt att jag kunde välja partitioner vid installation, men det lät läskigt så jag lät bli att göra ngt icke-default. Hur funkar det om man kör t.ex. Xubuntu och den alternativa skivan med "text-gui"?
/Per
- DeepThought
Jag tog det som en fråga (?), och isåfall är svaret nog här:per9000 skrev:Tjabba - är det du nämner ngt man kan trixa med efter installation.Bossieman skrev: [...] Du kan också göra om du vill en egen partition för /home/ [...]
http://ubuntu-se.org/drupal/node/215
- per9000
- Kontakt:
Du har helt rätt - det var en fråga trotts min tveksamma formuleringDeepThought skrev: [...]
Jag tog det som en fråga (?), och isåfall är svaret nog här:
http://ubuntu-se.org/drupal/node/215

Tack för tipset - det var precis det jag letade efter!
/P
Hej!
Får inte igång xubuntu på min dator!! Jag startar den och kommer in i inloggningsfönstret men sedan stänger den av sig själv utan att jag gör ngt.
Min dator är en dell l400 med 256ram 700MHz som hela tiden går in i sömnläge. får ca 5-10s på mig att göra ngt hela tiden
Ngn som har koll??
Får inte igång xubuntu på min dator!! Jag startar den och kommer in i inloggningsfönstret men sedan stänger den av sig själv utan att jag gör ngt.
Min dator är en dell l400 med 256ram 700MHz som hela tiden går in i sömnläge. får ca 5-10s på mig att göra ngt hela tiden
Ngn som har koll??
Sömnläge som att den startar på samma ställe varje gång eller bootar hela datorn om?Ratski skrev: Hej!
Ngn som har koll??
Sömnläge. men jag har fått igång det genom att skriva in acpi=off i ngn kernel typ.. dock så får jag det inte att stanna, utan måste skriva in det varje gång jag startar datorn. Hur loggar man in som root i xubuntu.. läste någonstans att man skulle ändra filen /boot/grub/menu.lstrancor skrev:Sömnläge som att den startar på samma ställe varje gång eller bootar hela datorn om?Ratski skrev: Hej!
Ngn som har koll??
försökte med gksudo nautilus som i ubuntu, men det fungerade inte.

- DeepThought
I Xubuntu kan du inte köra gksudo nautilus av den enkla anledningen att nautilus inte finns. Istället får du använda Xubuntus filhanterare Thunar, så här:Ratski skrev: Sömnläge. men jag har fått igång det genom att skriva in acpi=off i ngn kernel typ.. dock så får jag det inte att stanna, utan måste skriva in det varje gång jag startar datorn. Hur loggar man in som root i xubuntu.. läste någonstans att man skulle ändra filen /boot/grub/menu.lst
försökte med gksudo nautilus som i ubuntu, men det fungerade inte.![]()
gksudo thunar
Dock kan du lika gärna köra följande om det är den filen du skall ändra i:
gksudo mousepad /boot/grub/menu.lst
Eller med en terminalbaserad editor:
sudo nano /boot/grub/menu.lst
Ja efter frenetiskt letande kom jag fram till att det hette inte nautilus, så jag lyckades fixa mitt lilla problemDeepThought skrev:I Xubuntu kan du inte köra gksudo nautilus av den enkla anledningen att nautilus inte finns. Istället får du använda Xubuntus filhanterare Thunar, så här:Ratski skrev: Sömnläge. men jag har fått igång det genom att skriva in acpi=off i ngn kernel typ.. dock så får jag det inte att stanna, utan måste skriva in det varje gång jag startar datorn. Hur loggar man in som root i xubuntu.. läste någonstans att man skulle ändra filen /boot/grub/menu.lst
försökte med gksudo nautilus som i ubuntu, men det fungerade inte.![]()
gksudo thunar
Dock kan du lika gärna köra följande om det är den filen du skall ändra i:
gksudo mousepad /boot/grub/menu.lst
Eller med en terminalbaserad editor:
sudo nano /boot/grub/menu.lst

Nu när jag ändå skiver tänkte jag fråga. har skrivit i en annan tråd med, men inte fått svar. I ubuntu kan man konfiguera menyerna så att man kan ta bort vissa program från programstartaren som automatiskt lägger sig där vid installation. t.ex java, thunderbird etc. I ubuntu kan man flytta dem mellan kategorierna(alt ta bort), men i xubuntu så är det enda jag får upp en ruta med inställningar. går in i den filen som ligger i .../.config/desktop/?/menu... där finns bara inställningar att titta på. Likadant är det om man går in via menyn och väljer menyredigeraren.
Har ni ngt tips på hur man gör här för att ornda med menyer?
- per9000
- Kontakt:
Jag vet inte om det är svar på din fråga, men jag har inte lyckats ändra i "kategorimenyerna" som Office och Network och så vidare. Däremot kan man lägga in egna launchers och submenyer. Högerklicka på "start"-knappen --> Edit menu, tryck på plusknappen och så kan du göra en egen katalog. Jag antar att man kan flytta bort det som heter "--- include ---" till den mappen så den inte är i vägen, men det blir nog en hel del pill i så fall (pill med att få in alla en favoritprogram).Ratski skrev: [...]
Har ni ngt tips på hur man gör här för att ornda med menyer?
[...]
Jag accepterade default, men lade till en terminal launcer och en "My Documents" överst så man slipper använda musen för att komma åt dessa (jag använder minimalt med mus).
/P
- per9000
- Kontakt:
se screenshots
/P
/P