Funderar på kubuntu forum

Diskussion gällande forumet
Okänd

Funderar på kubuntu forum

Inlägg av Okänd »

Har funderat på om man ska öppna ett kubuntu forum på svenska. Som är till för just kubuntu...

Men är det värt det? är det bortkastad tid?
Krockar det med detta forum?

Blir mer som ett inofficiellt forum....
Senast redigerad av 1 TForsman, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
Grön Göling
Städsegrön
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

SV: Funderar på kubuntu forum

Inlägg av Grön Göling »

Lägg fram det för "ledningen". Du kanske kan få till nå't här.
En gång i tiden var även jag ung och kunde och visste allt bäst. Numera vet jag bättre
I'm not anti-social; I'm just not user friendly.
ursprungligen medlem sedan 20061018
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo ett underforum här borde väl fungera för "Kubuntu fans".

Nu är det ju nästan omöjligt att diskutera något här eftersom
en KDE tråd kan sluta med om kwrite är bättre än gedit... :P

Eller nano samt vi i Kubuntu osv.... >:(

Rensa i trådarna  TACK...

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag kastar ihop en idag och får se hur det slutar.
kommer att köras på phpbb3.

Mycket jobb framför mig om det ska bli en bra start.

nån frivillig hjälpare är välkommen  :)
Bara pm:a mig så får ni all info....
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jo men det är ingen lösning att starta forum lite här o var.

Det är bättre med aktiva moderatorer som säger ifrån när
OT tragglandet sätter igång.

Kör man en deltavla för Kubuntu så diskuteras då KDEs
funktioner där och inte Emacs, vi och nano... ;)

Direkt i soptunnan om nån börjar störa med meningslösa diskussioner
som enbart förstör det roliga med den fria mjukvaran.

Så brukar det funka... där ute... ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

ja, håller med. En deltavla är en bra start. Men vad händer sen om många börjar härja där inne?
typ 50 nya trådar om dagen, om hårdvara, mjukvara, alla problem som dem kan få. Kan bli ett problem längre fram i tiden.

Men jag tycker att det inte kan skada att testa på. Funkar det inte så har man gett den en ärlig chans.

Speciellt verkar KDE4 vara en riktigt höjdare med massor av problem med :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Zinden skrev: ja, håller med. En deltavla är en bra start. Men vad händer sen om många börjar härja där inne?
typ 50 nya trådar om dagen, om hårdvara, mjukvara, alla problem som dem kan få. Kan bli ett problem längre fram i tiden.

Men jag tycker att det inte kan skada att testa på. Funkar det inte så har man gett den en ärlig chans.

Speciellt verkar KDE4 vara en riktigt höjdare med massor av problem med :)
Jo men det mesta som strular är gemensamt för Ubuntu, Kubuntu o Xubuntu så
därför är det dumt att splittra upp det här.

Allt hårdvarustrul är en tung bit... 8)

Deltavlans funktion blir då mest användning av KDEs olika applikationer.

Ev sabotörers erinran mot GUI o liknande ska då direkt slängas på soptippen.

Inget problem och jag tror att majoriteten skulle vilja ha hårdare moderering
så blev det roligt att hålla på med mjukvaran.

Sen visst blir KDE4 bra....helt säker.. :D

:)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag har nu öppnat ett innoficiellt forum och får se om det kommer att gå ok eller inte. Jag ger det nån månad sen får vi se.
Officiella kubuntu forumet suger, förlåt att jag säger så men iallefall när det gäller support på vissa saker.
http://kubuntuforums.net/forums/index.p ... =3084044.0 mitt problem :)
Fast det är nu fixat, tänkte kika när nån tänkte försöka svara på det...

Har pratat med Jonathan Riddell, han tyckte att det var en bra start och gillade Kubuntu ideń. Jonathan är en av utvecklarna av kubuntu.

Vad som återstår nu är att fin putsa sidan med logga etc...

http://www.kubuntu-se.info    adressen är väl inte heller den bästa, men den duger tills vidare. Går alltid att byta och vidarebefodra från gamla adressen.
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

Jag tycker att det känns lite dumt att starta ett eget svenskt Kubuntu-forum någon annanstans. Som sagt så finns det mycket gemensamt mellan de olika varianterna så jag tror vi kan göra mer nytta om vi hjälps åt.

Problemet med en Kubuntu-tavla här är hur man ska göra avgränsningen, mycket kan ju avhandlas på de allmänna tavlor vi redan har. Men jag kan tänka mig att det finns ett behov, t.ex. om man ska förklara hur man sätter upp nätverket i KDE. För en erfaren datoranvändare så är det kanske inte så svårt att "översätta" en Gnome-baserad förklaring, men för nybörjare kan det ju vara svårare.

Det där med att man kan ange variant i sin profil tycker jag var en bra start, men det kanske behövs mer för att stötta Kubuntu-användarna (jag tror de är i minoritet). Däremot har jag aldrig sätt någon bråka om vad som är bäst, KDE eller Gnome eller Xfce, är det verkligen ett problem?
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Jag tror att det är bättre att ha en Kubuntu-del i detta forum (ubuntu-se).
Själv orkar jag inte sitta och "häcka" på två forum.
Ett separat Kubuntu-forum förutsätter ju också att det finns tillräckligt många medlemmar som kan hjälpa till. Det är ju detta som gör att kubuntuforums.net inte är så bra.
Om "ditt" kubuntu-forum bara ska behandla specifika KDE-frågor så blir ju problemet att nybörjare troligtvis inte vet om en fråga har med ubuntu eller KDE att göra, och därför inte vet på vilket forum man ska ställa den.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Nja, då tror jag nog att det är bättre att skapa en "Gnome" och en "KDE" undertavla till "Skrivbordet". :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Har påpekat det förut om KDE tavla eller Kubuntu. Men inget händer......

Kubuntu är så himla olikt när det gäller hårdvara etc... Mitt grafikkort tex kräver en helt annan guide än den jag har skrivit till ubuntu. Tar jag ubuntus guide så krashar X. Vill inte blanda in kubuntu överallt där ubuntu är mest använda skrivbordet.
Annars måste jag komma ihåg att påpeka kubuntu hela tiden, men känner på mig att folk skulle nog ta tex en guide för kubuntu till sin ubuntu. För dem kanske inte läste ordentligt.

Kubuntu nämns ingenstans här inne att dem kan få hjälp med nåt....dem har ingen sektion att kolla i, dem har ingen wiki, dem har inte en enda tråd i innehållet på ubuntu sidan att läsa om. Vart är Kubuntu egentligen? Kan nån kanske peka mig åt det hållet?

Tråkigt att man egentligen ska behöva starta ett forum för att saker ska hända. Kanske nu det dyker upp en Kubuntu sektion nånstans  :)
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Zinden skrev: Kubuntu nämns ingenstans här inne att dem kan få hjälp med nåt....dem har ingen sektion att kolla i, dem har ingen wiki, dem har inte en enda tråd i innehållet på ubuntu sidan att läsa om.
Har själv tänkt sätta mig och skriva lite Kubuntu-info och hjälptexter här på ubuntu-se.
Idéer räknas inte förrän du genomför dem.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Som HakanS nämner, kolla tråden: http://ubuntu-se.org/smf/index.php/topic,11256.0.html

Om guiderna finns, kan man alltid länka till dem på ett bra sätt sedan. Så börja skriv de som känner sig hugade. :) Själv använder jag inte Kubuntu, men det finns ett stort behov av (svensk) dokumentation om det.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Zinden skrev: Har påpekat det förut om KDE tavla eller Kubuntu. Men inget händer......

Kubuntu är så himla olikt när det gäller hårdvara etc... Mitt grafikkort tex kräver en helt annan guide än den jag har skrivit till ubuntu. Tar jag ubuntus guide så krashar X. Vill inte blanda in kubuntu överallt där ubuntu är mest använda skrivbordet.
Annars måste jag komma ihåg att påpeka kubuntu hela tiden, men känner på mig att folk skulle nog ta tex en guide för kubuntu till sin ubuntu. För dem kanske inte läste ordentligt.

Kubuntu nämns ingenstans här inne att dem kan få hjälp med nåt....dem har ingen sektion att kolla i, dem har ingen wiki, dem har inte en enda tråd i innehållet på ubuntu sidan att läsa om. Vart är Kubuntu egentligen? Kan nån kanske peka mig åt det hållet?

Tråkigt att man egentligen ska behöva starta ett forum för att saker ska hända. Kanske nu det dyker upp en Kubuntu sektion nånstans  :)
Nja, det kan skilja i vissa konfigurationsfiler. Om man har ett ATI kort som jag antar att du har, så lär man ju använda XGL, vilken tex kräver editering av konfigurationen för KDM, istället för GDM.

Linux sköter hårdvaran, och det är samma Linux i Ubuntu som i Kubuntu. ;)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Samma linux japp, i grund och botten. Fast alla program är annorlunda. Menyer, m.m är totalt olika. man vill nog ställa in sakerna med  :D

Första gången jag testade Kubuntu, hittade jag inte ens tredjepartshanteraren.

Tror det måste vara över 95% av programmen som skiljer sig från ubuntu till kubuntu från grunden. Tror arkiveringsverktyget är samma i båda.
Det är väl det enda jag har sett....ahh...+ openoffice såklart.

Så hårdvaran i sig kanske inte är nåt problem, men allting runtomkring kan vara. inställningar, hur man hittar den och den saken m.m...
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Personligen skulle jag uppskatta ett tydligt 'kubuntutillhåll'. Ett separatforum låter trevligt, om ubuntu växer, borde även kubuntu växa. Och det kanske motiverar ett eget forum, nu eller på sikt. Varför inte buntu.se sedan skapa u.buntu.se ku.buntu.se etc... :)
Det som oroar mig är att det antagligen skulle bli en hel del korspostningar.
Om det går att lösa med att strukturera om ubuntu-se.org till att svälja alla varianter på ett bra sätt så är det ok för mig oxå, tror jag.

Vad säger statistiken? Hur stor andel har kubuntu i sin profil?
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

89,4% Ubuntu, 6,5% Kubuntu, 2,8% Xubuntu och 1,3% server.
TicToc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av TicToc »

Lars skrev: 89,4% Ubuntu, 6,5% Kubuntu, 2,8% Xubuntu och 1,3% server.
Har alla som inte gjort ett aktivt val ubuntu som sin dist?
Okänd

Inlägg av Okänd »

Den officiella svenska dokumentationen som finns är väldigt GNOME-centrerad så ett Kubuntuforum skulle nog underlätta för de som använder KDE.
Skriv svar

Återgå till "Forum"